به گزارش ایرنا، حسن ساسانی روز سه‌شنبه در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان افزود: 30 میلیون مترمکعب آبی که در مدت 10 روز به غرب استان اختصاص یافت برای آبیاری درختان و باغ ها استفاده شد و قرار نبود درختان این منطقه مانند سال های گذشته آبیاری شود، با این جود، ریسک تامین آب را برای جلوگیری از نابودی باغات پذیرفتیم.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب زاینده رود در غرب استان بدون هیچ سوء برداشتی انجام شد، گفت: تمام مجراهایی که از طریق آنها آب برای کارخانه های ذوب آهن و فولاد مبارکه می رفت، بسته شد و این دو مجموعه از راه های جایگزین مانند تصفیه و پساب، عمده آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.
وی با اشاره به اظهار رضایت کشاورزان غرب اصفهان از رهاسازی 10 روزه آب رودخانه گفت: 30 میلیون مترمکعب آب بطور کامل به کشاورزان اختصاص پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 219 میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود وجود دارد، افزود: میزان بارش در سال آبی جاری 753 میلیمتر و در سال گذشته یکهزار و 400 میلیمتر بود.
ساسانی در باره تامین آب آشامیدنی مردم اصفهان در صورت کمبود بارش‌ در پاییز و زمستان هشدار داد: اگر بارش‌های پاییزی به موقع آغاز نشود حتی برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: با صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب، از بحران عبور خواهیم کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: یکی از دلایل اصلی مشکلات امروز حوزه آبریز زاینده رود ناشی از بی انضباطی در برداشت آب بوده است.
ساسانی در ادامه با اشاره به بحران آب و استفاده از چاه‌های اضطراری گفت: این چاه‌ها برای مدت محدود فعال خواهد بود و بعد از عبور از بحران، از مدار استفاده خارج خواهد شد.
به گزارش ایرنا، خشکی زاینده رود و نیز اُفت سطح آب های زیر زمینی، بخش عمده ای از باغ های استان اصفهان را با خطر خشکی و نابودی کامل مواجه کرده است.
سد زاینده رود بعنوان مهمترین تامین کننده آب منطقه مرکزی کشور و استان اصفهان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب آب به بهره برداری رسید.
این سد در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.
افزایش خروجی سد زاینده رود با حجم 30 میلیون مترمکعب در یک دوره 10 روزه به منظور آبیاری و پایداری باغ های فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر انجام شد.
این میزان آب فقط مانع خشکی کامل درختان شده و برای افزایش محصول کفایت نمی کند.
رها سازی آب با پیگیری کشاورزان استان و با تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود محقق شد.
وسعت باغ های پنج شهرستان غرب اصفهان افزون بر 17 هزار هکتار است.
ت 7150 /6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.