محمود سلیمی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این خانه بوم گردی در بلوار اصلی شهر داران در محدوده میدان شهرداری واقع است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن با بیان این که برای نخستین بار مجوز تاسیس قامتگاه بوم گردی درمحدوده شهری فریدن صادر شده است، افزود: مساحت تقریبی این خانه بوم گردی 400 متر مربع است که پس از اتمام عملیات مرمت افتتاح خواهد شد.
سلیمی تاکید کرد: اعطای مجوز بوم گردی به خانه های محدوده شهری نشان از قدمت تاریخی و معماری های منحصر به فرد منازل در فریدن است.
وی با تاکید بر نقش مهم اقامتگاه های بوم گردی در رونق اقتصادی گفت: تاکنون 15 واحد مناسب برای اقامتگاه بوم گردی در فریدن شناسایی شده است .
سلیمی با بیان این که یک اقامتگاه بوم گردی فعال در روستای موغان فریدن وجود دارد، افزود: اقامتگاه بوم گردی پلاسجان موغان به دلیل وجود شهر زیرزمینی و طبیعت بکر و زیبای این روستا پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.
سلیمی افزود: برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در فریدن تسهیلات چهار درصد تا سقف یک میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت می شود.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن گفت: درآمد حاصل از اقامتگاه های بوم گردی معاف از پرداخت مالیات و عوارض است و درآمدهای حاصله به افراد سرمایه گذار در این بخش پرداخت می شود.
تاکنون هشت اقامتگاه دیگر در فریدن موافقت اصولی گرفته اند.
اقامتگاه بوم گردی در ایران در محیط بومی و طبیعی و با رعایت ضوابط زیست محیطی تاسیس شده و با بافت تاریخی ، معماری بومی ، مناظر طبیعی و اجتماع محلی ارتباط دارند.
در این نوع اقامتگاه ها باید به نوع اقلیم منطقه توجه ویژه ای کرد و شرایط حضور گردشگران با کیفیت مطلوب را فراهم کرد.
برخورداری از اقلیم کوهستانی، هوای پاک، مناظر بکر و روستاهای با قدمت تاریخی، موجب شده است شهرستان فریدن به عنوان منطقه مستعد بوم گردی و گردشگری شناخته شود.
اقامتگاه بوم گردی پلاسجان در روستای موغان، در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد ،این اقامتگاه شکلی سنتی و قدیمی دارد و با دیوارهای خشتی گلی و درب های چوبی و سقف چوبی تیر و تخته ای، چکیده منحصر به فردی از فرهنگ و تاریخ مردمان فریدن است.
روستای موغان فریدن با کشف دست کنده های تاریخی چهار طبقه در عمق 20 متری، شهرت یافت.قدمت این دست کنده ها به بیش از 500 سال می رسد.
فریدن با 2 شهر و 28 روستا در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
ت/9861/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.