به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالنبی نمازی روز سه شنبه در دیدار جمعی از خبرنگاران شهرستان کاشان با اشاره به نقش مهم رسانه ها در اقتدار جامعه توحیدی بیان کرد: نقش فقه در حوزه خبر و اطلاع رسانی باید برجسته شده و مورد توجه بیشتری قرار بگیرد چرا که هنوز اقدام کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته و خلاء وجود دارد.
وی افزود: مانند سایر فعالیت ها و حرفه ها در این حوزه نیز برخی اقدام ها مانند قلم زدن در راستای حفظ منافع و مصالح ملی به عنوان مبنای حرکت حاکمیت و رسانه ها واجب و برخی اقدام ها مانند انتشار خبرهای منجر به بروز اختلاف، مشاجره یا حمله به نهادها و جایگاه ها حرام است زیرا می تواند در تعیین سرنوشت ملت اثرگذار باشد.
نماینده ولی فقیه در شهرستان کاشان آگاهی کامل فعالان رسانه ای از مسئولیتشان را موجب ایجاد آرامش در جامعه دانست و اضافه کرد: خبرنگاران به عنوان سربازان خط مقدم جنگ رسانه ای با دشمن باید در شرایط کنونی کشور نسبت به انتشار سخنان سنجیده، دارای مبانی علمی و قابل دفاع اقدام کنند.
او اخلاق را از دیگر ضرورت های کار رسانه ای برشمرد و اضافه کرد: رعایت عدالت، انصاف و پرهیز از رو در رویی رسانه ها با یکدیگر نیز ضرورت است اما حفظ این حریم ها باید از سوی خود فعالان رسانه ای صورت گیرد.
آیت الله نمازی در ادامه قانون را فصل الخطاب عنوان کرد و گفت: رسانه باید رعایت مصالح جامعه و خط قرمزها را مد نظر داشته و از آسیب رساندن به جامعه با انتشار خبرهای غیرمسئولانه خودداری کنند.
وی با اشاره به صفحه حوادث مطبوعات ادامه داد: رسانه ها به ویژه رسانه ملی نباید با پخش برنامه ها یا خبرهای نامناسب و حادثه های تلخ احساسات جامعه را تحریک کرده یا بدآموزی داشته باشند.
امام جمعه کاشان افزود: بزرگترین منابع خبری دنیا در اختیار صهیونیست هاست و در این شرایط حساس منطقه ای که با امپراطوری رسانه ای استکباری در جنگ هستیم، باید رسانه های ملی و محلی در مسیر تقویت منافع کشور حرکت کرده و جواب دشمن را بدهند.
او تاکید کرد: شرایط رسانه ها در دنیا ویژه است و از این رو باید خبرنگاران عالمانه، با تخصص و رعایت همه جوانب مسلح شده و توطئه دشمن را خنثی کنند و گاهی حتی در صورت لزوم تهاجمی عمل کنند.
آیت الله نمازی در ادامه نیز ضرورت بازتاب درست و دور از غرض کاستی ها و مسائل جامعه از جمله مشکلات خانواده شهدا و جانبازان را مورد تاکید قرار داد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان نیز در این دیدار بار دیگر بر سیاست حمایتی دولت تدبیر و امید از فعالیت های رسانه ای در کشور تاکید کرد.
حسین معافی گفت: وزارت ارشاد در راستای حمایت از رسانه ها سالانه 2 بار یارانه نقدی پرداخت می کند و برای کاستن از دغدغه های خبرنگاران، آنها را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده و بخشی از هزینه حق بیمه خبرنگاران را نیز برعهده گرفته است.
وی افزود: با توجه به شرایط شغلی سخت اگر خبرنگاران از سوی رسانه ها بیمه شده باشند، پس از 20 سال خدمت بازنشسته می شوند.
به گزارش ایرنا، چند نفر از خبرنگاران در ادامه این دیدار با اشاره به برخی از مشکلات صنفی و کاری بر لزوم راه اندازی خانه مطبوعات کاشان تاکید کرده و همچنین خواستار همکاری بیشتر مدیران دستگاه های اجرایی در زمینه اطلاع رسانی شدند.
به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هشت فصلنامه علمی، یک دوماهنامه، سه ماهنامه، 2 هفته نامه و 6 سایت خبری مجوزدار در این شهرستان فعالیت می کنند که برخی از آنها انتشار منظم ندارند.
17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان در سال 1377 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور با عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.