محمدرضا صدوقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: فرد یا افرادی شبانه ناودان ها و آب رو یک حجره قدیمی در محدوده مسجد جامع اردستان را تخریب و با قرار دادن شلنگ آب روی بنا قسمتی از سقف را خراب کردند و به دیواره ها آسیب جدی زدند.
وی افزود: شهرداری اردستان نیز با عنوان اینکه این بنا استحکام لازم را نداشته و برای عابران خطرساز است، حجره را ویران و مصالح را جمع آوری کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان همچنین بیان کرد: ماشین آلات در حین انجام خاکبرداری خسارت هایی نیز به بدنه مسجد جامع وارد کردند، در حالی که این مسجد به همراه مسجد جامع نائین و گلپایگان در انتظار ثبت جهانی یونسکو است.
او اضافه کرد: نماینده پیمانکار طرح بازآفرینی پیش تر با مراجعه به این اداره اعلام کرده بود که قصد تخریب این حجره را دارند که با مخالفت میراث فرهنگی رو به رو و در زمینه پرهیز از این اقدام توجیه شد.
صدوقی ادامه داد: اخطارها و تذکرهای شفاهی و کتبی نیز در جلسه هایی از سوی میراث فرهنگی به شهرداری داده شده بود که بی اثر ماند و عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در محدوده مسجد جامع اردستان بدون ضابطه ادامه یافت تا در نهایت این حجره در سایه این طرح از سوی فرد یا افرادی تخریب شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه چند نفر شناسایی و دادخواستی نیز تنظیم شده که در انتظار رسیدگی است و انتظار می رود دادگاه با برخورد قاطع با عاملان این اقدام غیرفرهنگی از تکرار چنین رویدادهای تاسف باری جلوگیری کند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان مسجد جامع واقع در مرکز این شهرستان در سال 1311 با شماره 180 در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسید و واقع بودن حجره قدیمی متعلق به اواخر دوره قاجار واقع در حریم درجه یک آن سال 1384 در قالب حریم و ضابطه های عرصه مسجد جامع از سوی شورای عالی سازمان میراث فرهنگی به استانداری، فرمانداری و شهرداری فرستاده شده بود.
او تاکید کرد: هر اقدامی در چارچوب بازآفرینی، عمرانی، مرمت یا هر گونه طرح دیگری از سوی هر دستگاهی در محدوده اثرهای تاریخی باید مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی را داشته باشد که طرح بازآفرینی محدوده مسجد جامع اردستان چندین ماه پس از آغاز هنوز مصوبه لازم را ندارد.
شهر اردستان با جمعیت افزون بر 16 هزار نفر و 670 هکتار وسعت از جمله 195 هکتار بافت تاریخی و 60 هکتار بافت فرسوده دارد.
اردستان مرکز شهرستانی به همین نام با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.