چند سالی است که به برکت چرخش ماه های قمری، رمضان المبارک به بهارو تابستان رسیده تا مسافران ماه خدا بعد از یک ماه عبودیت و بندگی، دو سه روزی را به سرزمین هزار چشمگان جنوب اصفهان بکوچند و از طراوت بهاریش بهره ای ببرند.
هر چند کم آبی است، اما آبشار زیبای سمیرم با همان اندک جوش و خروشش چنان جمعیتی را پیرامون خود جذب کرده است که مأمور ورودی این تفرجگاه بیشتر اوقات مجبور می شود به گردشگران بگوید: ظرفیت تکمیل است!
نمره یا همان پلاک ماشین ها نشان از حضور گردشگران در سمیرم اصفهان دارد. بیشترین مسافران از تهران و نصف جهان و دیگر نقاط دور و نزدیک کشور به این منطقه خوش آب و هوا امده اند.
عملیات احداث جاده سلامت در ابتدای ورودی آبشار باعث شده شهرداری مسیر جایگزین را از بین واحدهای فاز سوم شهرک آبشار مشخص کند و مسافران مجبورند بخشی از مسیر را در گرد و خاک موجود این شهرک نوپا طی کنند و کمی از مشکلات زیرساختی سمیرم را از نزدیک ببینند.
هر چند شهرداری چند مرحله اقدام به آب پاشی و شن ریزی این مسیر خاکی کرده است اما تردد پرشمار خودروها و گرم شدن هوا در اواسط روز، به سرعت این مسیر جایگزین را به حالت اولیه اش بر می گرداند.
لوله گذاری آب، فاضلاب و آسفالت جاده آبشار اما همین چند ماه قبل انجام شد که علاوه بر کم کردن مشکلات بهداشتی این محل، سهولت تردد مردم و خودروها در این مسیر را به دنبال داشته است.
باغ و بند آبی دریاچه در مرکز شهر سمیرم نیز این روزها شلوغ و پرجمعیت است. بخصوص که شب گذشته تیم ملی کشورمان برنده اولین بازی جام جهانی روسیه بود و جشن و سرور مردم این شهر با هموطنانشان در این محل همراه و همصدا شد.
بنرهای کوچک تبلیغاتی خانه مسافرها و اقامت گاه های شبانه نیز در مسیرهای حضور مسافران زیاد به چشم می خورد.
آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) و گلستان شهدا در ورودی شمال شهر سمیرم هم پذیرای گردشگران و مسافران عید سعید فطر است.
مسافران مشغول خرید کشک، عسل، لواشک، سرکه سیب، قارا و گیاهان دارویی از غرفه ها و مغازه ها این مجموعه زیارتی و سیاحتی هستند و از مزه ترش و شیرین این خوراکی های بومی و خانگی لذت می برند.
برخی نیز به غرفه های نمد، قالی و جاجیم های رنگارنگ این دیار سر می زنند و عده ای دیگر مشغول سلفی گرفتن از بلندای «نارین قلعه» با مناظر دیدنی اش هستند.
این روزها علاوه بر مرکز سمیرم دیگر نقاط و گردشگاه های این خطه هم شلوغ و مملو از مسافر است.
رودخانه شمس آباد و چشمه ناز در غرب، رودخانه کزِن و حسین آباد در شمال، سد حنا در شرق و روستاها، باغ ها، چشمه ها و رودخانه های بی بی سیدان، بابازرنگ، آب ملخ، خفر، سیور، رودآباد، خینه، دنگزلو و نُقل در بخش های پادنا و دناکوه سمیرم، دیگر طبیعت گاه های خدادادی این خطه خوش آب و هوا نیز، پذیرای مسافران است .
مسافرانی که یکی از آنها را دیدم که از شلوغی و ازدحام زیاد جمعیت به چمنزار یکی از میدان های شهر پناه برده بود و وقتی فهمید من خبرنگارم در همان حالت لمیده و خندان گفت: بهشت زیبایی دارید حیف که امکانات و زیرساخت خوب و کافی ندارد!
و منِ خبرنگارِ ساکن سمیرم همچنان چشم براه همان بهشت زمینی مملو از توجه و امکانات و اعتبارات برخوردارانه هستم تا شاید و ان شاالله عید فطر سال بعد شرمنده هم وطنان عزیزم نباشم.
از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تخت قراچه، چشمه 'خوانسار'، تخت سلیمان آب ملخ ، 'حمام کمال الملک وزیر'،'تل شاهی و وزیری'، 'قلعه بهمن'، آبشار 'خفر'، آبشار سمیرم، چشمه ' ناز ونک'، 'تالاب خان وردشت'، آبشار 'بی بی سیدان'، چشمه'بابا زرنگ کمه' ،چشمه 'نوول' غار 'دنگزلو' ، 'لای سرخ دنا' و 'امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا' است.
شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای 100 هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع است.
گ/7147 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.