نماز جمعه از فریضه‌های عبادی ـ سیاسی اسلام است که در آغاز تشکیل اولین دولت اسلامی، یعنی حکومت پیامبر (ص) در مدینه، تشریع و به اجرا گذاشته شد و این فریضه الهی پس از پیروزی انقلاب، بار دیگر در ایران بنا به دستور امام خمینی (ره) احیا شد.
نماز جمعه افزون بر اینکه قرارگاه ایمان و تقوا می باشد، پایگاهی برای تجلی وحدت مسلمان و تریبونی برای افزایش آگاهی افراد جامعه در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.
این قرارگاه افزون بر ارتقای روح معنوی جامعه، محلی برای طرح مسائل و مشکلات جامعه و فرهنگ سازی و ارائه دیدگاه های نخبگان و کارشناسان برای حل این مشکلات است.
موضوعی که پس از عبادت و بندگی برابر خالق هستی در نماز جمعه بیشتر مورد تاکید قرار گرفته، تقویت وحدت و پرهیز از اختلاف و نفاق در جامعه اسلامی است.
قرآن برای مشارکت عمومی و تعاون و همکاری در امور جامعه اهمیت بسیاری قائل است و تفرقه و اختلاف را موجب ازدست ‌دادن عزت و شکوه مسلمانان می‌ داند. (( ' لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ ' ؛ با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بددل می‌شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می‌رود ؛ سوره انفال: آیه 46)).
در قرآن بر ایجاد روحیه جمعی و تعاون گاه به طور کلی سفارش شده است. (( تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوی ؛ سوره مائده: آیه 2 )) و گاه مصادیق آن در اجتماع دینی تشریع شده است که بنا به نظر مفسران قرآن، نزول سوره جمعه بر همین اساس است.
سوره جمعه مسلمانان را به بیانی کاملاً مهیج تشویق می کند تا به این فریضۀ الهی ( نماز جمعه ) در جامعه اسلامی اهتمام ورزند، و به همۀ مسلمانان و اهل ایمان دستور می‌ دهد تا به محض شنیدن اذان نماز ظهر جمعه بسوی میعادگاه نماز جمعه بشتابند و هر گونه برنامه متفرقه و کسب و کار را ترک کنند و یکپارچگی خود را با مؤمنان در صفوف نماز جمعه اعلام نمایند.
ائمه (ع) نیز بر حفظ وحدت میان مسلمان بویژه برای برگزاری نماز جمعه تاکید داشته اند.
پس از رحلت پیامبر (ص) و با پدیدارشدن تفرقه و جدایی در میان مسلمانان، اهل ‌بیت (ع) جانب مصلحت فرو نگذاشتند و با گذشت از حق خویش شیوه سکوت برگزیدند تا مانع از ایجاد دودستگی و اختلاف در جامعه و در نتیجه آسیب‌ دیدن نهال نوپای اسلام شوند بگونه ای که نَقل است؛ امام علی (ع) در دوران خلفای راشدین در نماز جمعه آنها شرکت می‌ کرد.
نظر به اینکه رفع اختلافات از جامعه انسانی بدون تردید صلاح نوع و کمال انسانی است، ' وحدت کلمه ' اساس کار ادیان الهی بویژه اسلام است.
اسلام بر اتحاد و همبستگی پیروانش تاکید دارد و از مسلمانان خواسته است تا وحدت را نه در حد شعار بلکه به عنوان یک راهبرد اساسی برای پیشرفت جامعه اسلامی در نظر گیرند زیرا اگر وحدت و انسجام جامعه اسلامی ضربه دید، ناهماهنگی‌ها و اختلاف جای آن را خواهد گرفت و موجب ناآرامی و منازعه در میان امت اسلامی می شود.
بر این اساس است که ' امت واحده ' و ' وحدت ' مهمترین پیام نماز جمعه و جماعت به دشمنان است و موجب می شود تا روح ‌همگرایی مردم در جامعه تقویت شود.
در همین راستا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان روز گذشته ( دوشنبه ) در دیدار با اعضای ستاد نمازجمعه اردستان، نماز جمعه را محل وحدت، همدلی و متعلق به همه قشرها دانست و تاکید کرد که نباید خط و خطوط سیاسی و گروه خاصی در آن اثرگذار باشد.
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد بیان کرد: برگزاری نمازجمعه یک امتیاز برای هر شهر محسوب می شود و از نظر عقلی، شرعی، سیاسی، عبادی و فرهنگی حضور حداکثری مردم در این آئین عبادی سیاسی ضروری است.
وی افزود: نماز جمعه تنها یک مسئله سیاسی نیست بلکه محل تجمع افراد، طرح مسائل و برطرف کردن برخی از نیازهای جامعه است.
تریبون نماز جمعه باید محلی برای تبیین زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی باشد و این تریبون باید با انتقادهای موثر و دلسوزانه، حفظ وحدت و همدلی را دنبال کند.
انتظار است که افراط و تفریط در این پایگاه مهم عبادی - سیاسی ایجاد نشود و انتقادها به تخریب نیانجامد زیرا هر دولتی در کشور اسلامی نیاز به حمایت، هدایت، راهنمایی و پشتیبانی دارد.
در خطبه های نماز جمعه، ایرادها و مشکلات جامعه باید با زبانی سازنده بیان شود و تخریب افراد، دستگاهها و نهادها صورت نگیرد زیرا تخریب، منجر به شکاف میان جریان های سیاسی می شود و موجب خواهد شد تا ضد انقلاب از آن بهره برداری کند.
بنابر این بیان واقعیت ها در خطبه های نماز جمعه نباید به شکلی باشد که با روح همدلی و وحدت در تعارض باشد.
از اینرو نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان معتقد است که نماز جمعه نیازمند خطیب خوب، اهل مطالعه و فاضل است و اعضای ستاد باید مورد اعتماد عامه مردم باشند تا حضور نمازگزاران در این آئین چشمگیر شود.
دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان نیز 14 دی سال گذشته در همایش ائمه جمعه اصفهان که با حضور استاندار برگزار شد، بر تقویت وحدت و دوری از بیان سخنان تفرقه افکنانه از تریبون های نماز جمعه در شهرستان های این استان تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ' محمدرضا صالحیان ' افزود: با همکاری و تعامل می توان وضعیت اقتصادی، مشکل کار و اشتغال جوانان استان را حل و زمینه رضایت همه را فراهم کرد.
2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.