به گزارش ایرنا، کارشناسان استاندارد و کنترل کیفیت معتقدند با توجه به اینکه اقلیم غالب در کشورمان، خشک و نیمه بیابانی است، کولرهای آبی همچنان بهترین گزینه برای خنک کردن خانه ها هستند و کولرهای گازی برای مناطق مرطوب مانند شمال یا جنوب کشور کاربرد دارد.
از این رو لازم است که با اتخاذ راهکارهای کارشناسانه تا جای ممکن از هدر رفت آب در کولرهای آبی جلوگیری کرد و با توجه به برخی نکات ساده اما مهم، بهره وری آن را به بالاترین حد رساند.
کارشناس اداره کل استاندارد استان اصفهان در گفتگو با ایرنا با اشاره به معضلی که این روزها زیاد مشاهده می شود، بیان کرد: بدون شک در فصل تابستان با ریختن آب از ناودان های پشت بام ها مواجه شده اید که این امر بدلیل تنظیم نادرست سیستم پمپ کولرها و شناورهای آنها اتفاق می افتد.
معصومه پایان افزود: این کار باعث هدر رفت حجم بالایی از آب می شود و برای جلوگیری از آن باید قبل از راه اندازی کولر، سیستم پمپ آن را کنترل و تنظیم کرد.
وی یکی دیگر از مهمترین عوامل موثر در افزایش راندمان کولر را قرار دادن سایه بان بر روی کولر و کانال آن عنوان و اضافه کرد: پوشال کولر نیز باید هر سال به دلایل بهداشتی و همچنین برای افزایش بهره وری، تعویض شود.
به گفته وی حتی اگر امکان تعویض پوشال وجود ندارد بهتر است آن را با یک ماده شوینده و آب شُست.
این کارشناس با بیان اینکه کولر آبی و گازی مشمول استاندارد اجباری هستند، گفت: مردم هنگام خرید کولر حتما به نشان استاندارد و برچسب انرژی آن توجه کنند.
پایان با اشاره به اینکه واردات کولر فقط با درجه مصرف انرژی آ (A)یا ب (B) مجاز است، افزود: کولرهای تولید داخل نیز باید نشان مصرف انرژی داشته اند.
یک کارشناس کنترل کیفیت در اصفهان نیز به ایرنا گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از کولر آبی، ظرفیت کولر باید متناسب با فضای مورد استفاده یا خانه انتخاب شود.
کامران کریمی افزود: در انتخاب کولر باید به متراژ خانه، طبقه منزل مسکونی، طول کانال و مسیر عبور کانال کولر توجه و بهترین گزینه با توجه به این شرایط خریداری شود.
وی با بیان اینکه عده ای به باور غلط هنگام روشن کردن کولر، همه پنجره ها و دریچه ها را می بندند، تاکید کرد: موقع روشن بودن کولر باید دست کم یکی از پنجره های خانه باز باشد.
این کارشناس، عمر مفید پوشال های کولر را یک فصل (سه ماه) عنوان و تصریح کرد: پوشال ها نیز باید فصل به فصل عوض شوند.
کریمی یکی از بهترین راهکارها برای افزایش بهره وری کولر آبی را استفاده از کلید زمان سنج هوشمند (timer) عنوان و اظهار کرد: بسیاری اوقات پیش می آید که کولرها در طول شب به طور یک سره کار می کنند در حالیکه هوا خنک شده است به همین دلیل پیشنهاد می شود از کلیدهای زمان سنج هوشمند برای خاموش کردن کولر استفاده کرد.

*** جایگزینی برای کولرهای آبی در مناطق خشک وجود ندارد
این کارشناس کنترل کیفیت در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی برای کولرهای آبی در استان هایی مانند اصفهان که با کمبود منابع آبی مواجه شده اند، وجود دارد، گفت که چنین جایگزینی نیست.
کریمی توضیح داد: بیشتر مناطق کشور مانند استان اصفهان از آب و هوای خشک با رطوبت کمتر از 20 درصد برخوردارند و بهترین گزینه برای آنها کولر آبی است.
وی ادامه داد: کولرهای گازی در مناطق با رطوبت بالای 40 درصد کاربرد دارند که در این مختص به مناطق شمال و جنوب کشور است.
وی با اشاره به اینکه کولرهای گازی از مصرف برق بالایی نیز برخوردارند، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوا و منابع آبی کشورمان باید تلاش کرد تا از کولرهای آبی به روش درست استفاده شود.
گ/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.