به گزارش ایرنا، استانداری اصفهان روز چهارشنبه به نقل از 'ایوسب چاخواشویلی' اعلام کرد: به زودی بانک ایرانی در گرجستان نیز تاسیس خواهد شد.
وی که در دیدار با استاندار اصفهان سخن می گفت، افزود: از اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی کشور گرجستان را به رسمیت شناخته است قدردانی می کنیم و ما همواره در مجامع بین المللی از ایران دفاع خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تحریم های ایران را می توانیم به صورت رسمی حل کنیم؛ افزود: گرجستان مقابل فشارها برای اعمال تحریم علیه ایران مقابله می کند و از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.
چاخواشویلی با بیان اینکه میدان سیاسی چهار جانبه را با ایران، ترکیه و آذربایجان آغاز کرده ایم و در قرارداد سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان، میدان اقتصادی جدیدی ایجاد خواهد شد، گفت: باید سرمایه گذاری ایرانیان در تفلیس و گرجستان توسعه یابد.
سفیر گرجستان در ایران بر فعال تر شدن اتاق های بازرگانی دو کشور تاکید کرد و افزود: توان و ظرفیت اصفهان بویژه در بخش صنعت بسیار بالاست و می تواند سرمایه گذاری های بالایی در این بخش در گرجستان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه دو کشور باید بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری تشویق و راهنمایی کنند، ادامه داد: در این راستا بستر لازم برای حضور سرمایه گذاران باید توسط حکومت، دولت و استانداری ها فراهم شود.
چاخواشویلی با اشاره به اینکه کشور گرجستان در حال پیوستن به اتحادیه اروپاست، تصریح کرد: این امر می تواند در روابط ایران با اتحادیه اروپا موثر باشد.
وی به تجارت آزاد گرجستان با اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: این موضوع می تواند موجب حذف تعرفه برای صادرات محصولات ایران باشد و ایران باید از این موقعیت استفاده کند.
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با تاکید بر همکاری های اقتصادی دو جانبه اصفهان و گرجستان گفت: توسعه روابط اقتصادی اصفهان و گرجستان می تواند موجب پایداری روابط همه جانبه باشد.
' محسن مهرعلیزاده ' بابیان اینکه سیستم جذب سرمایه گذار در گرجستان فعال است؛ افزود: سرعت ثبت شرکت ها و تقاضا برای سرمایه گذاری ها، خوب و زمینه برای توسعه سرمایه گذاری ها در گرجستان فراهم است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان آماده ورود به کریدور همکاری های اقتصادی مورد نظر وزارت خارجه است بیان کرد: می توانیم به شکل سیستماتیک فعالیت های سرمایه گذاری بزرگ را آغاز کنیم و معتقدم اصفهان مناسب ترین محل برای این امر است.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه این استان می تواند بصورت مطلوب و گسترده مراودات کاملی را با گرجستان داشته باشد، افزود: باید سرمایه گذاران ایرانی و گرجستانی مراودات مستقیم داشته باشند و اتاق بازرگانی بهترین مسیر برای رسیدن به این موضوع است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه منطقه آزاد گرجستان می تواند نقش مهمی در نیل به این اهداف داشته باشد، ادامه داد: تُجار و سرمایه گذاران با بررسی بازارها می توانند با سرمایه گذاری در گرجستان به بازارهای اروپا راه یابند.
وی خاطر نشان کرد: اصفهان نه تنها می تواند در گرجستان صنایع بسته بندی داشته باشد بلکه می تواند در این کشور کارخانه های تولیدی، تاسیس و محصولات خود را به اروپا صادر کند.
استاندار اصفهان همچنین گفت: این استان شرایط خوبی برای تاسیس کارخانجات تولیدات تجهیزات ساختمانی، صنایع فلزی و لوازم خانگی در گرجستان دارد.
گرجستان به عنوان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی با سه میلیون و 718 هزار نفر جمعیت با قرار گرفتن در ساحل دریای سیاه از موقعیت جغرافیایی مناسب برخوردار است و یکی از مسیرهای عمده ترانزیتی میان آسیا و اروپا به شمار می رود .
اقتصاد باز این کشور، رتبه بالای آن در اقتصاد جهان، روابط نزدیک با اتحادیه اروپا و از طرفی روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا فعالان اقتصادی، گرجستان را دروازه ورود ایران به اروپا بدانند.
ایران همواره از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرده و روابط سیاسی دو کشور و سفرهای مقامات عالی رتبه آنها نشاندهنده اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه مناسبات است.
ت/3011/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.