به گزارش ایرنا، این نشست یک روزه با حضور دبیر مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، رییس شورای عالی استان ها، استاندار اصفهان، مشاور شهردار تهران در امور مجلس و شهرداران 15 کلان شهر کشور تشکیل شد.
در این جلسه پیرامون بودجه سال 1397 کل کشور در حوزه مدیریت شهری تبادل نظر شد و گزارشی از طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها و پیش نویس لایحه درآمدهای پایدار، طرح نظام جامع مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها ارائه شد.
شهردار تهران در این نشست، گفت: در لایحه درآمدهای پایدار، انتظارات شهرداری‌ ها در نظر گرفته نشده است اما می توان با همکاری شهرداران کلانشهرها، نامه جامعی درمورد نیازها و درخواست های مدیران شهری برای رئیس جمهور ارسال نمود.
'محمد علی نجفی' افزود: شهرداران همچنین نظرات زیادی در مورد لایحه مدیریت یکپارچه شهری دارند و معتقدند که این لایحه باید تجدید نظر شود.
وی اضافه کرد: لایحه دیگری که دولت به مجلس ارائه کرده مربوط به قانون دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده است اما نقاط ضعفی در آن وجود دارد که باید مورد توجه مجلس قرار گیرد.
شهردار تهران ادامه داد: موضوعاتی از جمله آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و دسترسی به منابع حمل و نقلی پایدار چالش‌هایی است که امروزه شهرها با آن روبرو هستند و باید به شهرها نگاه آینده پژوهشی داشت.
نجفی گفت: برای مثال میزان استحصال از منابع آب زیرزمینی تهران سه برابر حد مجاز است که این امر منجر به نشست زمین و مشکلات ناشی از آن شده است.
وی بیان کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دو موضوعی است که ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند و اجرای آنها از سال ۹۷ در شهرهای کشور آغاز می شود.
نجفی خواستار تقویت دبیرخانه مجمع شهرداری‌های کلانشهرهای کشور شد.
شهردار اصفهان نیز در این نشست گفت: فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در سایه برقراری تعامل بین همه شهرها کشور فراهم می شود بنابراین برای ورود به یک منظومه تعاملی در حوزه روابط نظام مند باید از سیاست‌ های جزئی‌ نگر پرهیز شود.
'قدرت الله نوروزی' افزود: طرح توسعه روابط فرهنگی کلانشهرها در حوزه‌ های گردشگری، اقتصادی، محیط‌ زیست نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در انسجام ملی داشته باشد.
وی اضافه کرد: طرح‌ها و لوایحی مانند مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار که در مجلس و دولت مطرح شده باید توسط مدیران شهری نیز بررسی شود تا به انسجام مناسب بین همه کلانشهرها دست یابیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: در ماده 55 قانون شهرداری ها مربوط به سال 1334، 25 وظیفه برای شهرداری ها تعریف شده است اما در حال حاضر حدود 400 وظیفه را برعهده دارند بنابراین برای حفظ استقلال شهرداری‌ها باید برای اصلاح این قانون در مجلس تلاش کرد.
وی افزود: لایحه مربوط به مدیریت شهری و ارزش افزوده اگر بصورت کارشناسی به تصویب برسد می توان به استقلال شهرداری ها و تحقق درآمدهای پایدار شهری امیدوار بود.
نوروزی یادآور شد: شهرداری اصفهان مطالبات بسیاری از دولت بابت مالیات بر ارزش افزده، عوارض آلایندگی و درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی دارد که امیدواریم وصول شده و ما نیز بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم.
وی بر استفاده شهرداری ها از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده تاکید کرد و افزود: محوریت و مدیریت استفاده از این ظرفیت ها بر عهده مدیران شهری است و ارتباطی به دولت ندارد که تاکنون مغفول مانده است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم .
ت/ 7153 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.