به گزارش ایرنا، علیرضا صلواتی روز شنبه در آیین بهره برداری از پروژه های ترافیکی شهرداری اصفهان افزود: آلودگی ناشی از بخش حمل و نقل بدلیل شهرسازی بی‌رویه و سریع به اندازه آلودگی صنعتی مهم است.
وی اضافه کرد: این آلودگی ها با اتخاذ روش‌های برنامه‌ریزی شده کشوری، منطقه‌ای، شهری و استفاده از خودرو‌ها و سوخت‌های مناسب همراه با استفاده از فناوری کنترل آلودگی می تواند به حداقل برسد.
صلواتی گفت: موتورسیکلت‌ بدلیل فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارد بطوریکه میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی هر موتورسیکلت چهار برابر یک خودروست.
وی افزود:حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان (که حدود 90 درصد آن در شهر اصفهان است) تردد می‌کند که بیش از 30 درصد آلودگی هوا و 49 درصد آلودگی صوتی در این شهر را باعث می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در ایران هشت کلانشهر به عنوان شهرهای آلوده معرفی شده‌ که مهمترین آنها اصفهان است.
وی افزود: منابع آلوده‌کننده هوای اصفهان به دو دسته اصلی منابع طبیعی (در اثر فعالیت‌های طبیعی و بدون دخالت انسان مانند ریزگردها) و مصنوعی (در اثر فعالیت‌های انسانی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم شامل منابع ساکن و متحرک)تقسیم می شود.
صلواتی اضافه کرد: با توجه به سهم، نوع و مقدار آلاینده های تولیدی توسط وسایط نقلیه بنزین و دیزل سوز و متوسط عمر و کارکرد، تقاضای سفر در شهر اصفهان و ضرورت حداقل‌سازی اثرات ناشی از تردد وسایط نقلیه، اقداماتی از جمله تدوین برنامه جامع در بخش‌های معاینه فنی و اعمال قانون، توسعه حمل و نقل عمومی یکپارچه، حمل و نقل پاک و غیرموتوری و سنجش و پایش کیفیت هوا در دستور کار قرار گرفته است.
وی مهمترین راهکارها برای مقابله با آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری را گسترش حمل و نقل عمومی یکپارچه، توسعه کمی و کیفی شبکه BRT و مترو، گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه، افزایش تعداد ایستگاه‌ها و پیاده‌راه‌سازی در چهارباغ، مطالعه و مکان‌یابی، خرید و استقرار تجهیزات سنجش آلودگی هوا، گسترش کمی و کیفی مراکز معاینه فنی خودروها بیان کرد.
صلواتی افزود: نوسازی ناوگان فرسوده و تجهیز بخشی از ناوگان به فیلترهای پیشرفته، تغییر نسل به سمت وسایط نقلیه الکتریکی و هیبریدی، ارائه طرح‌های تشویقی و تسهیل خرید شهروندان، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در شهر و ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در هسته مرکزی شهر از دیگر راهکارهای رفع آلودگی هوای شهر اصفهان است.
در مراسم امروز، مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان به بهره ‌برداری رسید.
برای راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین که در زمینی به مساحت 11 هزار و 600 متر مربع در بلوار فرزانگان اصفهان و در کنار توقفگاه اتوبوسرانی شهرداری اصفهان احداث شده، 30 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
این مرکز دارای یک سوله سرویس به مساحت 525 متر مربع، ساختمان اداری به مساحت 220 مترمربع، یک خط معاینه فنی سنگین با ظرفیت تست ترمز 20 تُن، تست زوایای چرخ، تست فرسایش قطعات، تست سرعت و کیلومتر، تست دود دیزلی و تست تنظیم نور چراغ های جلوست.
همچنین مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان دارای 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا و صوت است و برای تجهیز و بهره برداری از آنها 60 میلیارد ریال هزینه شده است.
این ایستگاه ها که قادر به سنجش آلودگی صوتی نیز هست در کنار 12 ایستگاه متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و یک ایستگاه هواشناسی به سنجش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان می پردازند.
با راه اندازی این ایستگاه ها، اصفهان نخستین شهر بزرگ کشور است که بصورت ساماندهی شده و در قالب طرح پایش و کنترل کیفی هوای شهر به سنجش میزان آلودگی صوتی نیز می پردازد.
بر اساس بررسی انجام شده، میزان استاندارد و متوسط آلودگی صوتی در شهرها بین 45 تا 55 دسیبل و این شاخص در اصفهان بطور متوسط بین 75 تا 85 دسیبل است.
ت/ 7153/ 6027 **خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.