محسن مهرعلیزاده که سه ماه قبل به عنوان استاندار اصفهان معرفی شد، 30 دی امسال در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه این استان ، یکی از رویکردهای کاری خود را استفاده از نظرات جوانان و تشکیل شورایی با عنوان شورای مشورتی جوانان اعلام کرد.
اکنون با گذشت دو هفته از نشست خبری مذکور، این وعده عملی شد و جمعه گذشته اولین نشست شورای مشورتی جوانان استان برگزارشد.
بی تردید این اقدام در صورت تداوم و برگزاری نشست های مستمر تاثیری جدی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیریت استان در عرصه های مختلف دارد، مشکلی که همواره خلاء آن در نظام تصمیم گیری سطوح مختلف کاملا احساس می شده است .
از نگاه علمی تصمیم سازی بستر تصمیم گیری و فرایندی مهم و مطالعاتی برای اداره امور است و در این زمینه شور و مشورت و بهرگیری از نظرات جمع بویژه نخبگان از ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جایگاهی خاص برخوردار است.
مشورت بانخبگان و جوانان که آینده سازان این مرز و بوم محسوب می شوند از نظر تربیت نیروی انسانی، آموزش های سیاسی - اجتماعی و نیاز سنجی جامعه، مورد تاکید کارشناسان قرار دارد و می تواند زمینه مشارکت جدی عموم مردم در اداره امور جامعه را تقویت و تسهیل کند.
علاوه براین، شکل گیری و فعالیت نهاد های مشورتی ارتباطی سازنده بین سطوح مدیریتی با بدنه اصلی جامعه را برقرار می کند و می تواند شکاف بین نسلی را به عنوان یک معضل اجتماعی و سیاسی پرکند.
افزایش شناخت نسبت به مشکلات زیر پوستی جامعه و دستیابی به راه حل های موثر از دیگر کاربردهای شورا های مشورتی بویژه شورای مشورتی جوانان است .
شورای مشورتی در صورتی موفق خواهد بود که بطور مستمر و با برنامه ریزی درست و جامع برگزار شود، حضور جوانان و نخبگان را جدی گرفته شود و نظرات این قشر را دور از سلیقه و گرایش های سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
از طرفی، شکل گیری شورای تخصصی و بهره گیری از تخصص ها مختلف می تواند روند تصمیم سازی در عرصه مختلف را تسریع و و تقویت کند و به رهیافت های واقعی و موثر در عرصه های مختلف منجر شود.
محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.