به گزارش ایرنا، محسن مهر علیزاده در این نشست سه ساعته که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد بر تشکیل پنجره واحد اقتصادی تاکید کرد.
استاندار اصفهان، تقویت بخش خصوصی ، جذب سرمایه گذاری، توسعه صنعت گردشگری را از برنامه های مدیریت استان اعلام کرد و بر افزایش صادرات از طریق برگزاری نمایشگاه دائمی اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و مقابله با تنش خشکسالی با اعمال راهبردهای مناسب از جمله تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه های کم آب و روش های نوین آبیاری تاکید نمود.

** تقویت بخش خصوصی
اولین محورهای سخنان استاندار اصفهان در این نشست به تقویت بخش خصوصی و فراهم نمودن زمینه مشارکت این بخش در طرح ها و برنامه های عمرانی، خدماتی و فرهنگی استان بود.
مهر علیزاده با اشاره به اینکه استان اصفهان از مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، گفت: به رغم همه این مشکلات بیشترین اولویت خود را به تقویت بخش خصوصی و فراهم نمودن زمینه استفاده از توانایی ها و ظرفیت های این بخش برای توسعه استان اختصاص داده ام.
وی به کاهش درآمدهای نفتی و از دست دادن فرصت هایی که در دوره هشت ساله ای که قیمت نفت افزایش یافته بود اشاره و تصریح کرد: بخش عمده ای از مشکلات امروز محصول سوء تدبیر در آن دوران است.
استاندار اصفهان در عین حال خطاب به فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: ذکر مصیبت کردن آن دوران در شأن مدیریت استان و شما نمی باشد و امروز باید بگونه ای برنامه ریزی کنیم که موتور محرکه اقتصاد کشور، بخش خصوصی باشد.

** جذب سرمایه گذاری
دومین محور سخنان مهرعلیزاده در نشست با فعالان اقتصادی استان تاکید بر جذب سرمایه گذاری و تسریع در عملیات اجرایی طرح های عمرانی ، اقتصادی و خدماتی استان همچنین کاهش بیکاری استان از طریق جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بود.
استاندار اصفهان بااشاره به اینکه میزان درآمدها و نیازهای کشور فاصله ی زیادی با هم دارند گفت: این خلا باید پر شود.
وی مهمترین عامل بازدارنده در جذب سرمایه گذاران را فلسفه وجودی برخی مدیران بیان کرد و گفت: فلسفه وجودی این مدیران ، نه گفتن است.
مهرعلیزاده افزود: چرا باید بیش از 80 درصد از مکاتبات اداری بدون هیچ دلیلی از مرکز پیگیری شود؟
استاندار اصفهان اظهارداشت: با وجودیکه رهبر معظم انقلاب تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال را اولویت اول و شعار سال انتخاب می کنند چرا هنوز اقدام و عمل صورت نگرفته است؟.
وی با اشاره به اینکه بیکاری در استان اصفهان 2 درصد از میانگین کشور بالاتر است ، بروکراسی سنگین اداری، سخت گیری های اداری و اجرای 120 درصدی مقررات اداری در اصفهان را عامل فرار سرمایه گذاران و عدم موفقیت در جذب سرمایه در این استان بیان کرد و گفت: این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش بیکاری در این استان داشته و مشکلاتی را برای همه بوجود آورده است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه پنجره واحد اقتصادی تشکیل خواهد شد، افزود: همه مجوزها باید طی یکی دو روز صادر شود و ما مکلف هستیم مجوزها را برای سرمایه گذاران اخذ نماییم و این کار را خواهیم ک

** صادرات
صادرات استان اصفهان از دیگر موضوعاتی بود که استاندار اصفهان در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: توقع ما از صادرات بیشتر از آمار کنونی است و این استان باید در زمینه صادرات به جایگاه واقعی خود بازگردد زیرا از همه ظرفیت های لازم برخوردار است.
استاندار اصفهان افزود: تولیدکنندگان و سرمایه گذاران استان هم باید راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارائه نمایند و اطمینان داشته باشند که همه ی ظرفیت ها اینجاست.
وی برپایی نمایشگاه های دائمی اصفهان در شهرهای خواهر خوانده را در تقویت صادرات استان موثر دانست و گفت: باید به کمک شهرداری ها نمایشگاه های دائمی اصفهان در شهرهای خواهر خوانده دایر گردد.
مهرعلیزاده با بیان اینکه موفقیت در زمینه تولید تضمین کننده موفقیت تولید کننده در عرصه صادر نیست، افزود: در بسیاری از کشورها شرکت های حرفه ای توزیع کننده و صادرکننده وجود دارد و تولیدات را صادر می کنند و برای ارتقای صادرات استان اصفهان باید از تجربیات این شرکت ها استفاده شود.

** تقویت و توسعه صنعت گردشگری
تقویت و توسعه صنعت گردشگری از دیگر محورهای سخنان استاندار اصفهان در این نشست بود
مهرعلیزاده بااشاره به جاذبه های تاریخی و طبیعی اصفهان و نقش انکارناپذیر گردشگری در درآمد جوامع و رشد اقتصادی کشورها، تصریح کرد: در حال حاضر راهی به جز گسترش صنعت توریسم نداریم و این امر یک ضرورت است بنابر این استان اصفهان باید سهم قابل توجهی را از جذب گردشگر داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد.
وی به تاثیر پروازهای مستقیم بر توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و از اینکه در اصفهان به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری جهان تاکنون پرواز بیس اصفهان دایر نشده است، انتقاد کرد و گفت: باید از اصفهان حداقل با 14 پایتخت دنیا پرواز مستقیم انجام شود ارتباط بین المللی اصفهان با سایر کشورها و شهرهای خواهر خوانده افزایش یابد.

** تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری کشاورزی
تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که استاندار اصفهان در نشست با فعالان اقتصادی استان مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان با کمبود شدید آب مواجه است باید تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه های کم آب و شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی استان مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین استقرار صنایعی که بتوانند اشتغال پایدار در استان اصفهان ایجاد کنند را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این خصوص 191 مجوز دریافت شده که تنها یک مورد عملیاتی شده است و واقعاً جای تعجب و سئوال دارد.
مهرعلیزاده بر حفظ اشتغال موجود و اجرای طرح های اشتغالزایی در اصفهان تاکید کرد و آمادگی مدیریت ارشد استان برای همکاری با فعالان اقتصادی استان در راستای اجرای طرح های اشتغالزا را اعلام کرد.
وی همچنین بر استفاده از فناوری های نوین و تولید انرژی خورشیدی در استان اصفهان تاکید کرد و گفت: آب، اشتغال و محیط زیست از اولویت های مدیریت استان است .
استاندار اصفهان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید تشخیص مصلحت نظام، اظهارکرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران بود که به توسعه و آبادانی ایران می اندیشید.
استان اصفهان با 9 هزار و 300 واحد صنعتی فعال و با اشتغال 263 هزار نفر، سهم 11 درصدی از صنایع کشور و رتبه دوم کشور در زمینه اشتغال را پس از تهران دارد.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.