صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (گلوبال فاند) با منابع مالی قابل توجه به عنوان یکی از مهمترین موسسات بین المللی مبارزه با بیماری ها از جایگاه ویژه ای در مدیریت جهانی سلامت برخوردار است و نقش اصلی را در مبارزه جهانی با ایدز بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا، 2 مدیر ارشد صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا از مرکز بهداشت نواب صفوی در کلانشهر اصفهان بازدید و از نزدیک در جریان برنامه ها و فعالیت های این مرکز در جهت درمان و مراقبت بیماران مبتلا به ایدز و خانواده های آنها قرار گرفتند.
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز یکشنبه به ایرنا گفت: 'آیدا کورتویج ' (Aida Kurtovic) و ' آنا فیلیپورسکا ' (Ana Filiporska) روز شنبه دوم دی از مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در مرکز بهداشت نواب صفوی در کلانشهر اصفهان بازدید کردند.
دکتر مرجان مشکوتی افزود: مدیران ارشد صندوق جهانی ایدز از مرکز مشاوره، آزمایشگاه و اتاق پزشک و فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه مراقبت و درمان عفونت ایدز (HIV) بازدید کردند و از نزدیک در جریان برنامه های این مرکز قرار گرفتند.
وی ادامه داد: آنها تحت تاثیر برنامه های کشور ایران و همچنین استان اصفهان درباره مراقبت و درمان بیماری ایدز قرار گرفتند و از این برنامه ها استقبال و تمجید کردند.
وی با بیان اینکه انواع خدمات مشاوره و تست تشخیص ایدز بصورت رایگان در مرکز بهداشت نواب صفوی اصفهان انجام می شود، گفت: در صورتی که آزمایش تشخیص ایدز در افراد مراجعه کننده به این مرکز، مثبت باشد آنها مورد حمایت این مرکز از جمله خدمات مشاوره ای، آموزشی و درمانی بصورت رایگان قرار می گیرند.
مشکوتی اضافه کرد: در مرحله بعد نیز خانواده های افراد مبتلا به ایدز زیر پوشش مرکز بهداشت قرار گرفته و انواع خدمات مشاوره ای و آموزشی به آنها ارائه می شود.
وی با اشاره به اینکه مدیران ارشد صندوق جهانی ایدز پیش از سفر به اصفهان با خدمات و برنامه های مراقبت و درمان ایدز در تهران آشنا شده بودند، خاطرنشان کرد: آنها در اصفهان نیز با فعالیت باشگاه مثبت که فعالیت های حمایتی، فرهنگی و آموزشی برای بیماری های رفتاری مانند ایدز ارایه می کند، آشنا شدند.
تعداد کل بیماران مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در استان اصفهان تاکنون حدود ۷۸۲ نفر بوده که شامل ۱۳۸ زن و ۶۴۴ مرد است که البته تعدادی مهاجرت کرده یا فوت شده‌اند.
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره گفت: تعداد مردان مبتلا به این بیماری بیشتر از زنان است اما در سال‌های اخیر درصد ابتلا در زنان افزایش یافته است.
به گفته وی در سال 84 تنها پنج درصد بیماران، زن بودند در حالیکه اکنون این آمار به 17 درصد رسیده است.
70 درصد افراد شناسایی شده از طریق تزریق و استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا شده‌اند که البته در سال‌های اخیر با سنجش افراد جدید شناسایی شده، این بیماری از طریق ارتباط جنسی رو به افزایش است.
اگر مادران باردار مبتلا به ویروس ایدز در زمان بارداری شناسایی شوند، اقدامات درمانی پیشگیری از ابتلای کودک انجام می‌شود و تا کنون 29 نوزاد سالم از 29 مادر مبتلا در استان اصفهان به دنیا آمده‌اند.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.