شهر اصفهان 20 هزار هکتار مساحت و 2 میلیون نفر جمعیت دارد که وجود یک میلیون خودروی سواری در آن بیش از ظرفیت این شهر است و تردد بیش از حد خودرو دو معضل اصلی ترافیک و آلودگی سنگین هوا را در این کلانشهر ایجاد کرده است.
براساس آمارهای اعلام شده سالانه بیش از 144هزار دستگاه خودرو جدید در کلانشهر اصفهان شماره گذاری و به آمارهای قبلی اضافه می شود که این روند را کارشناسان ترافیک و محیط زیست به سونامی تهدیدآمیز تعبیر می کنند.
خرید اتومبیل یک حق و انتخاب شخصی است که نمی توان برای آن دستور العمل صادر کرد اما اجرای طرح های ترافیکی و تسهیل دسترسی مردم به وسایل حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری که حمل و نقل پاک محسوب می شود، از جمله راهکار هایی برای مقابله با این سونامی و کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودروی شخصی و دفع آلایندگی های مد نظر است.
براساس اعلام منابع رسمی میزان آلاینده های ناشی از تردد خودروها در هوای اصفهان 74.7 درصد است و بدان معنا است که وسائط نقلیه بیشترین سهم را در آلایندگی هوای این کلانشهر دارند.
گرچه از سال 92 تا 94 گام های خوبی برای کاهش آلودگی منابع آلاینده برداشته شد و شمار روزهای سالم اصفهان نسبت به قبل از سال 92 افزایش یافت اما هنوز آلودگی هوای اصفهان مهمترین مشکل این کلانشهر است.
به رغم حرکت رام های قطارشهری اصفهان از ایستگاه شهرک قدس ( در شمال اصفهان ) تا میدان آزادی ( جنوب اصفهان) انتظارات برآورده نشده و شهروندان آنگونه که انتظار می رود از این وسیله نقلیه پاک و سریع السیر استقبال نکرده اند.
شهردار اصفهان در بازدید از ایستگاه آزادی ( جنوب شهر ) قطار شهری این کلانشهر تصریح کرد: هم اکنون آمار جابه جایی مسافر توسط در خط یک قطارشهری اصفهان بین 18 تا 20 هزار نفر است.
این درحالیست که شورای اسلامی شهر اصفهان همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها و برای تشویق مردم جهت استفاده از قطار شهری و در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوای اصفهان، با تصویب لایحه دوفوریتی در ششمین جلسه علنی این شورا استفاده از قطار شهری اصفهان در 2 هفته اول مهر امسال را رایگان اعلام کرد.
اظهارات شهردار اصفهان بیان کننده آن است که مدیریت شهری همچنان برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از قطارشهری باید تلاش کند زیرا جمعیت بزرگی که مورد هدف مدیریت شهری برای استفاده از قطارشهری اصفهان می باشد، استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی غیر ضرور جهت تردد در سطح این کلانشهر است.
استقبال کمرنگ شهروندان ازقطارشهری افزون بر اینکه تلاش های انجام شده برای کاهش معضل آلودگی هوا و ترافیک اصفهان را کم اثر می کند بلکه مدیریت شهری را برای تامین هزینه های سنگین قطارشهری نیز دچار مشکل خواهد کرد.
به گفته قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان، هزینه های قطار شهری بسیار بالاست و در حال حاضر تعداد مسافر مترو پایین است در همین راستا اگر خط یک تکمیل و خط 2 و 3 قطار شهری نیز راه اندازی شود از همین مسیر هر روز نزدیک به 200 هزار مسافر را می توان جا به جا کرد در صورتی که این آمار هم اکنون بین 18 تا 20 هزار نفر است.
وی اضافه کرد: هرچه مسافر کمتر باشد هزینه های مترو بالاتر خواهد بود بطوری که اکنون برای نگهداری قطارشهری اصفهان و حقوق کارکنان آن، ماهیانه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه می شود که این موضوع بار سنگینی را بر دوش سازمان قطار شهری اصفهان گذاشته است.
در عین حال شهردار اصفهان امیدوار است با کاهش فاصله زمانی عبور قطار در ایستگاه های مترو این کلانشهر از 30 به 15 دقیقه، اقبال عمومی برای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی پاک افزایش یابد.
نوروزی می گوید: پیش ازاین قول داده بودیم که سرفاصله ایستگاه های قطارشهری اصفهان از نیم ساعت به 20 دقیقه برسد که این قول عملی شد، قول بعدی ما این بود که از اول آذر سرفاصله زمانی ایستگاه ها از 20 دقیقه به 15 دقیقه کاهش دهیم که این قول نیز از اکنون اجرایی شده است و شهروندان می توانند با سرفاصله زمانی 15 دقیقه از قطار شهری استفاده کنند.
وی در ادامه قول مهم تری می دهد مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری یا اول سال آینده شاهد افتتاح کامل خط یک قطار شهری اصفهان باشیم و قطار شهری بتواند تا ایستگاه صفه که پایان خط یک هست حرکت کند.
در عین حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ظرفیت جا به جایی مسافر در خط یک قطارشهری این کلانشهر را 100 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون جمعیت استفاده کننده از قطارشهری اصفهان، یک پنجم ظرفیت این خط را تشکیل می دهد.
علیرضا صلواتی معتقد است برای استفاده از ظرفیت کامل این خط و استقبال روز افزون مردم اصفهان برای استفاده از این وسیله نقلیه پاک باید چند اتفاق مهم در خدمات رسانی به مسافران انجام شود.
وی افزایش ساعات سرویس دهی را یکی از عوامل تاثیرگذار در استقبال مردم از خط یک قطارشهری اصفهان دانست و تصریح کرد: قطار شهری اصفهان هم اکنون از ساعت هفت صبح تا 19 خدمات رسانی می کند در حالیکه این زمان باید از 6 صبح تا 10 شب افزایش یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان کاهش زمان حرکت قطارها را عامل دیگر موثر برای افزایش استقبال شهروندان از قطارشهری اصفهان می داند.
وی با اشاره به اینکه فاصله زمانی حرکت قطارها در خط یک قطارشهری اصفهان از 30 به 15 دقیقه کاهش یافته است، گفت: هدفگذاری مدیریت شهری این است که این فاصله به پنج دقیقه کاهش یابد و این موضوع تاثیر بسزایی در جذب مسافر خواهد داشت.
صلواتی تکمیل نشدن ایستگاههای میدان امام حسین (ع) و انقلاب را از دیگر عوامل تاثیرگذار برای استقبال شهروندان جهت استفاده از قطارشهری اصفهان دانست و گفت: این دو ایستگاه به دلیل قرارگرفتن در هسته مرکزی شهر از مهمترین ایستگاههای خط یک قطارشهری به شمار می آیند که روزانه مقصد بسیاری از شهروندان است.
وی با اشاره به اینکه این 2 ایستگاه قرار است تا پایان سال تکمیل و مورد استفاده قرار گیرند، تقویت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان برای سرویس دهی مناسب به شهروندان در هسته مرکزی شهر را از برنامه های مد نظر مدیریت شهری اصفهان برای افزایش انگیزه شهروندان جهت استفاده از خط یک قطار شهری این کلانشهر به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی اعلام کرد.
وی همچنین فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی توسط رسانه ها را عامل تاثیرگذار در این زمینه دانست.
خط یک قطار شهری اصفهان بطول 20 کیلومتر از شمال تا جنوب این کلانشهر از شهرک قدس ( در شمال شهر) تا پایانه مسافربری صفه ( در جنوب شهر) ادامه می یابد و دارای 20 ایستگاه است.
آنچه مهم است اینکه با اتخاذ راهبردهای مناسب و اجرای برنامه هایی توسط مدیریت شهری استقبال شهروندان برای استفاده از قطار شهری و وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد تا تنها مسافرانی که از ناوگان اتوبوسرانی برای حمل و نقل خود استفاده می کردند به قطارشهری انتقال نیابند بلکه تردد وسایل نقلیه شخصی با استقبال سرنشینان این خودرودها از رام های قطاری شهری در اصفهان کاهش یابد.
2093 ** گزارش: اصغر دواتگر** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.