فریدون الله یاری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره گردشگری که هر ساله در این شهرستان برگزار می شود قرار است بصورت سالانه در تقویم رویدادهای فرهنگی گردشگری استان ثبت‌ شود.
وی اظهار کرد: این اداره کل با تمام توان از برگزاری این جشنواره در راستای توسعه گردشگری پایدار در پهنه استان اصفهان حمایت می‌کند.
علویجه با مساحت 14 هکتار و بیش از 12 هزار درخت توت مثمر بزرگ‌ترین توتستان های کشور را در خود جای داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: وجود مواهب طبیعی همچون زعفران، انگور و توت در این منطقه می طلبد که جشنواره توت در راستای توسعه گردشگری پایدار هر ساله در این شهر برگزار شود.
وی با اشاره به وجود میراث ارزشمند ملموس و غیر ملموس در این منطقه گفت: با توجه به وجود 900 اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در این منطقه و همچنین بروز خشکسالی‌های ممتد فلات مرکزی ایران، ضروری است تا توسعه گردشگری با تکیه بر اندوخته‌های نیاکان در قالب میراث طبیعی و تاریخی در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.
وجود ابنیه‌های متعدد تاریخی و مذهبی در این منطقه همچون مسجد جامع، بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی علویجه و همچنین امامزاده‌ها، کاروانسراها، حسینیه‌ها، قنات‌های تاریخی و روستاهای تاریخی پیرامون شهر، شرایطی را فراهم آورده تا بتوان گردشگری را در این شهرستان توسعه داد.
شهر علویجه با قدمت بیش از سه هزار سال دارای میراث گوناگون تاریخی، فرهنگی، گردشگر، اجتماعی و مذهبی است و از طبیعت زیبا بهره می‌برد.
این شهرستان در بخش مهردشت شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان واقع شده است.
بخش مهردشت شهرستان نجف آباد به ویژه شهرهای علویجه و دهق با مساحتی بالغ بر 1712 کیلومتر از قدمتی کهن برخوردار است.
تاکنون هفت خانه و بنای تاریخی در این منطقه شامل خانه سید ابوالفضل رفیعی (دوره قاجاریه)، خانه محمدباقر زمانی (دوره قاجاریه)، خانه حسن شفیعی (دوره قاجاریه)، مسجد نبی اکرم (دوره قاجاریه)، خانه حسین زمانی (دوره قاجاریه)، حمام گوده (دوره قاجاریه) و خانه فضل اله زمانی (دوره قاجاریه) به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.
جاذبه های گردشگری علویجه شامل غار سنگریز، کوه گبری(قلعه گبری)، استخر طبیعی قوره، کوه چهار کوه،
کوه تیرچه، کوه چهل دختران، سیاه کوه، کوه بلغویی و امامزاده شمس الدین محمد (ع) است.
صنایع دستی این منطقه نیز در گذشته گلیم بافی، گیوه بافی، بافت کرباس ونمد مالی بوده و هم اکنون نیز هنرمندان علویجه علاوه بر پرداختن به این هنرها، در رشته هایی چون معرق، منبت و گلیم حجمی فعالیت دارند.
ت/6994
خبرنگار:آرزو فلاح*** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.