به گزارش ایرنا، این عده معتقدند: هرگونه افراط، تفریط و تحریف عزاداری های ایام محرم نه تنها بیانگر عظمت سیره ائمه اطهار(ع) نیست بلکه آسیب و ضربه سنگینی به دین مبین اسلام وارد می کند.
با توجه به اینکه فلسفه عاشورا زنده نگهداشتن مکتب اسلام، نشر فرهنگ عاشورا و تجدید بیعت با اهل البیت (ع)است، نباید گذاشت آسیب های مختلف در بعد اندیشه و مبانی فکری، گفتار ، نوشتار و رفتار به این واقعه مهم تاریخ دینی ما اثر بگذارد.
مجالس عزاداری امام حسین (ع) باید مجلس تحول روحی و مرکز تربیت و تزکیه نفس و مکتبی برای آموزش درس عزت، آزادگی، ایثار، فداکاری، تقوا و اخلاق به انسان ها باشد.
تحریف واقعه عاشورا و انحراف ذهن ها از اصل و هدف های آن همواره در طول تاریخ هدف دشمن بوده است.
دشمنان اسلام معترف هستند که محافل عزاداری حسینی سلاح قدرتمند مسلمانان در برابر نفوذ افکار غرب است و بنابراین پیروزی خود بر مسلمانان را منوط به خاموش کردن محفل های معنوی عزاداری حسینی می دانند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند.
این در حالیست که عاشورا هر روز و هر زمان پیام دارد و امام حسین (ع) در قلب همه مسلمانان جا دارد و زمانی که محرم فرا می رسد مردم بصورت خودجوش لباس سیاه پوشیده و عزاداری می کنند.
در این میان تاکید بر آن است که سخنرانان در مجلس هایی که توسط هیات های مذهبی برپا می شود هدف های ناب قیام حسینی را گوشزد کنند تا دستورات اسلام هم چون امر به معروف و نهی از منکر، نماز و زکات در میان مردم پویا باشد.
بنا به تاکید مراجع بزرگ دینی، هیات های مذهبی باید با وحدت و همدلی جلوی نفوذ دشمن و آسیب رسانی به محتوای عزاداری ها را گرفته و این توطئه دشمن را خنثی کنند.
آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید بر این نکته تاکید دارد که خرافات هم موجب بدآموزی برای مخاطبان به خصوص نسل جوان می شود و هم چهره تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، زشت و پرعیب جلوه می‌دهد.
وی معتقد است: سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذاب و تحریک‌کننده شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه باید همواره دغدغه خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ ها و هیات ها و مساجد و حسینیه‌ها باشد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی ضروری است.
رئییس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی، تفرقه‌ افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه ‌ای، طایفه ‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین(ع)، نه مورد رضایت آن امام عالی‌ مقام است و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگار است.
وی افزود: حسین، نه فقط متعلق به شیعیان و نه تنها متعلق به اسلام و مسلمانان، که متعلق به همۀ آزادگان و آزادی‌ خواهان جهان است و گفتمان حسینی که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است.
آیت الله مظاهری تاکید کرد: همه حق ‌طلبان و عدالت‌ دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌ خواهانۀ خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلی می‌بینند و از مرام، قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریت،صداقت و مجاهدت می‌گیرند.
آیت الله مظاهری همچنین با بیان اینکه عزاداری ها باید با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت باشد گفت: باید استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی صورت پذیرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز گفت: باید بدنبال این باشیم که مکتب اهل‌بیت(ع) را معرفی کنیم و البته در این مسیر باید مقابل ساختارهای غلط ایستاد و اشتباهات را اصلاح کرد.
وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم تأکید کرد: باید مراقب نحوه عزاداری و روضه‌خوانی‌ها باشیم که از اصل عزاداری دور نشویم و خرافات ترویج نشود.
امام جمعه اصفهان در باب اهمیت عزاداری های حسینی و پیام عاشورا گفت: فلسفه قیام امام حسین (ع) صرف اشک ریختن نیست بلکه ایستادگی در برابر ظالم و ستمگران است.
وی بر ارائه و فراگیری آموزش های لازم برای مداحان تاکید کرد و گفت: از عزاداری بدون معرفت برای امام حسین (ع) کاری ساخته نیست.
آیت الله طباطبایی نژاد دانستن درس عاشورا را لازمه روضه خوانی و اشک ریختن برای امام حسین (ع) دانست و تاکید کرد: روضه خوانی امام حسین (ع) عبادت است و باید به دنبال این باشیم که مکتب اهل‌بیت(ع) را معرفی کنیم .
مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اهل منبر، مداحان و هیات های مذهبی باید جلوی تحریف هایی که از سوی افراد نادان به مکتب عاشورا نسبت داده می شود را بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالحیان افزود: باید از درس های مکتب عاشورا برای بصیرت افزایی به نسل جوانی که درزیر خیمه های امام حسین (ع) جمع می شوند و به سینه زنی، زنجیرزنی و عزاداری می پردازند بهره گرفت.
وی با بیان اینکه مکتب عاشورا، مکتبی جامع و کامل و برای هر کس و با هر سلیقه ای قابل بهره گیری است گفت: مکتب عاشورا مکتبی کامل برای بهره گیری تمام انسان ها در هر جایگاه و مقامی است.
حجت الاسلام صالحیان افزود: عارفان از این مکتب درس های انسانی، سیاستمداران درس های سیاسی و حکومت مداران برای حکومت داری بهره می برند.
مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: امام حسین (ع) متعلق به همه اعصار و دوران ها ست و به همین دلیل در طول تاریخ، توطئه های فراوانی صورت گرفته تا این مکتب جامع و کامل از نظرها بیرون شود و در این ارتباط عده ای پول های بسیاری خرج کرده اند تا درس های عاشورا را تحریف کنند.
وی تاکید کرد: به دلیل وجود تحریف ها و توطئه های بیشمار علیه مکتب عاشورا، امروز مسئولیت هیات های مذهبی، اهل منبر، مداحان و اندیشمندان در حفاظت و حراست از درس های عاشورا بسیار سنگین شده است.
حجت الاسلام صالحیان افزود: امروز جامعه اسلامی به افراد عاقل و اندیشمند و کسانی که به حفظ وحدت بین فرقه های اسلامی اعتقاد دارند نیاز دارد.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.