به گزارش ایرنا، ' گیدو جیراردی ' روز چهارشنبه در دیدار استاندار اصفهان افزود: این همکاری های دو جانبه باعث ارتقای صلح در مناطق خواهد شد و روابط مستحکم 2 کشور باعث جلوگیری از مانور زیاد اشخاصی همچون ترامپ می شود.
نایب رئیس مجلس سنای شیلی با بیان اینکه سیاست های تند ترامپ، باعث استحکام روابط بین همه کشورها شده است، اظهار کرد: او متوجه نیست که چه ضربه بزرگی را به جامعه خود وارد می کند و در حال بازگرداندن آمریکا به عقب است.
وی خواهان گسترش ارتباطات این کشور با استان اصفهان شد و افزود: شیلی به دنبال برقراری ارتباطات گسترده با جمهوری اسلامی ایران است و در این سفر سناتورهای برجسته شیلی در حوزه ارتباطات بین الملل من را همراهی می کنند.
وی به دیدارهای خود با مسئولان کشورمان در تهران اشاره کرد و گفت: ما به دنبال بهبود چالش های پیش رو در روابط 2 کشور هستیم زیرا ارتباطات فرهنگی و اقتصادی به روابط سیاسی مستحکم پیوند خورده است.
جیراردی، نقش ایران و شیلی را در بازارهای منطقه ای مهم و پررنگ دانست و گفت: یکی از مواردی که باعث استحکام روابط می شود، مباحث فرهنگی است و ما بدنبال این هستیم که جامعه شیلی واقعیت های ایران را بشناسد و این موضوع بسیار مهم است.
وی بر برگزاری نمایشگاهی از فرهنگ و تمدن ایران در شیلی تاکید کرد و گفت: شیلی کشوری تازه تاسیس است و قدمت اصفهان را نمی توان با آن مقایسه کرد بنابرایم علاقه مندیم که از تجربه های اصفهان در زمینه میراث فرهنگی استفاده کنیم.
نائب رییس مجلس سنای شیلی با اشاره به اینکه کشورش به دنبال ارتقای سفارت خود در ایران در سطح سفیر است، خاطرنشان کرد: در دیدار با وزیر خارجه ایران درباره ارتباط و تجارت آزاد گفتگو شد و در همین راستا قصد و نیت ما بهبود شرایط در حوزه اقتصادی و فرهنگی است.
گیدو جیراردی به برگزاری یک کنگره ملی در شیلی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد زمینه استفاده از دانشمندان و اندیشمندان ایرانی در این این کنگره فراهم شود.
وی خاطر نشان کرد: کشورهایی که شجاعت مذاکره و گفتگو ندارند باعث ایجاد جنگ منطقه ای می شوند و نقش ایران را در منطقه نادیده می گیرند و ما آمده ایم که با گسترش ارتباطات خود با ایران، نقش این کشور را به ملت خود و کشورهای دور دستی مثل آمریکای جنوبی بشناسانیم.
گیدو جیراردی خواستار خواهرخواندگی اصفهان با یکی از شهرهای شیلی شد و تاکید کرد: در شیلی استانی همسطح اصفهان برای عقد خواهرخواندگی وجود ندارد ولی از سفارت 2 کشور می خواهیم که اقداماتی را در این راستا داشته باشند زیرا اصفهان آغاز تمدن و شیلی پایان تمدن است.
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه اصفهان بیش از 20 هزار آثار طبیعی، میراثی و جاذبه های دیدنی دارد، تصریح کرد: گردشگران از 86 کشور دنیا به اصفهان سفر می کنند و پس از برجام شاهد رشد بالایی در ورود گردشگران خارجی به اصفهان بودیم بطوری که آمار ورود گردشگران 6 برابر شده است.
' رسول زرگرپور ' با بیان اینکه چشم انداز ورود سالانه یک میلیون گردشگر خارجی و 10 میلیون گردشگر داخلی برای اصفهان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سرمایه گذاری های داخلی و خارجی قابل توجهی در بخش گردشگری در این استان انجام شده است.
وی افزود: از سرمایه گذاران خارجی دعوت می کنیم که در بخش گردشگری اصفهان که سودآور شرکت کنند.
وی با بیان اینکه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و شیلی دارای فراز و نشیب هایی بوده است، گفت: اکنون ( پس از برجام ) مناسب ترین زمان برای ارتقای مناسبات فرهنگی سیاسی و اقتصادی است.
زرگرپور افزود: این سفر می تواند در توسعه این رابطه موثر باشد و امیدواریم که هرچه زودتر شاهد ارتقای روابط سیاسی بین 2 کشور باشیم.
وی با بیان اینکه استان های ایران این اختیار را دارند که با استان های دیگر کشورها ارتباطات مستحکمی برقرار کنند، تصریح کرد: آغاز این ارتباطات می تواند در بخش فرهنگی باشد و باتوجه به اینکه اصفهان با 14 شهر دنیا خواهرخوانده است، آماده ایم که با یکی از شهرهای شیلی همتراز با اصفهان مقدمات خواهرخواندگی را فراهم کنیم.
زرگرپور افزود: اصفهان آمادگی دارد که از مسئولان گردشگری شیلی دعوت کند که با همکاران خود در اصفهان ملاقات کنند و در قدم بعدی ارتباطات گردشگری خود را توسعه دهیم.
وی از آمادگی استان برای برگزاری هفته فرهنگی در شیلی خبر داد و گفت: هفته فرهنگی اصفهان در دیگر کشورها برگزار شده و در ارتباط بین ملت ها بسیار اثرگذار بوده است و ارتباط بین ملت ها باعث صلح بیشتر در دنیا خواهد شد.
استاندار اصفهان اضافه کرد: در مرحله بعد می توانیم ارتباطات خود را در حوزه اقتصادی توسعه دهیم و مدیریت استان برای ارتقا و توسعه این روابط آمادگی کامل دارد.
سناتور 'گیدو جیراردی' نائب رئیس مجلس سنای شیلی در صدر هیاتی در هفته جاری به ایران سفر کرده و در تهران با مقامات کشورمان از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و درباره توسعه همه جانبه روابط شیلی و جمهوری اسلامی ایران و گسترش و تعمیق مناسبات دو جانبه دو کشور گفت و گو کرد.
شیلی با حدود 17 میلیون تَن جمعیت کشوری در امریکای جنوبی است.
امروزه کشور شیلی با توجه به رشد و توسعه پایدار در شاخص‌هایی مانند توسعه انسانی، رقابت‌پذیری در تجارت و اقتصاد، آزادی اقتصادی و رشد درآمد سرانه یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورها در آمریکای لاتین به شمار می‌آید.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.