روزنامه نسل فردا ویژه اصفهان امروز ( چهارشنبه ) با انتخاب این عنوان ' یک صندلی و 52 نفر ...' ، نوشت: انتخاب شهردار جدید برای شهر مهمترین موضوعی است که این روزها در‌ صدر اخبار حوزه مدیریت شهری قرار دارد و هرچه به مرداد و شهریور نزدیک می‌شویم، این خبر، رنگ‌ و‌ بوی جدی‌ تر و مهمتری به ‌خود می‌ گیرد.
با روی ‌کار آمدن منتخبان شورای پنجم در اصفهان به‌طور قطع، اولین بحث مدنظر، بحث انتخاب شهردار خواهد بود و حالا خیلی‌ها نشسته‌اند و منتظرند تا نتیجه همفکری و بحث و تبادل‌نظر اعضای جدید شورا را مشاهده کنند. شورای پنجمی‌ ها که البته همگی از یک خط سیاسی بهره می‌برند، حالا در تکاپو هستند تا گزینه‌های مدنظر خود را به یکدیگر معرفی کنند. گزینه‌هایی که یکی از آن‌ها می‌تواند سکان هدایت شهر را در دست بگیرد و بعید نیست این گزینه یکی از چهره‌های معروف اصلاح‌طلبان باشد.
هرچند که مصاحبه با اعضای شورا نشان می‌دهد ظاهراً تمام فکر و ذکر شورایی‌ها، انتخاب فردی از بدنه اصلاحات نیست و ممکن است لابه‌لای اسامی گزینه‌های پیشنهادی، نام دیگر افراد وابسته به جناح‌ها نیز به‌چشم بخورد. 52 اسم حالا در لیست گزینه‌ها وارد شده است. هر عضو شورا 4 نفر را معرفی‌کرده و این یعنی آغاز فرآیند مهم انتخاب شهردار. فرآیندی که می‌تواند برای جلب یا رد اعتماد مردم برای دوره پنجم شورا بعد از 4 سال خدمت، بسیار مؤثر واقع شود.

** تنوع در گزینه‌های پیشنهادی شورا
نام 52 فرد معرفی‌شده، هنوز رسماً اعلام نشده و نمی‌توان به‌صراحت در این‌باره اظهار نظر کرد، اما کوروش محمدی از اعضای دوره پنجم شورای شهر اصفهان در این‌باره می‌گوید: «این اسامی مختلف بوده و در بین آنان چهره‌های ملی و استانی وجود دارد، اما عمده آن‌ها از بین چهره‌های استانی هستند. البته چون با این افراد هنوز صحبت‌نشده و رزومه‌ها دریافت‌ نشده است، درباره اسامی در‌حال‌حاضر نمی‌توان صحبت کرد. اما در جلسه 15 مرداد‌ماه سال جاری، 52 نفر وارد عرصه بررسی‌ها خواهند شد، تکثر در گزینه‌ها به این دلیل است که ما خود را محدود به گزینه‌های خاص نکنیم، چون کلان‌شهر اصفهان موقعیت حساسی دارد و جزو کلان‌شهرهای بزرگ کشور محسوب می‌شود.» نسل فردا اضافه کرد: با تکیه بر این سخنان، اینگونه می‌توان برداشت کرد که علی‌رغم مباحث مطرح‌شده مبنی بر اینکه شورایی‌ها در تلاشند الزاماً یکی از چهره‌های مطرح اصلاحات را به سمت شهردار انتخاب کنند، شاید چندان واقعی نباشد و در میان گزینه‌های مطرح‌شده، نام افراد میانه‌رو و حتی اصولگرا نیز به چشم می‌خورد.

** تغییر شهردار، از کجا تا به کجا؟؟
اینکه آیا تغییر شهردار اصفهان می‌تواند عاملی برای تغییر تمام مجموعه مدیریت شهری و به دنبال آن، نفرات اصلی در شهرداری اصفهان باشد، حرف و حدیث‌های مختلفی مطرح است، اما کوروش محمدی به‌صراحت در این‌باره توضیح می‌دهد: «هیچ احتمال صد‌درصدی برای تغییر شهردار فعلی اصفهان وجود ندارد چراکه خود آقای جمالی‌نژاد نیز در بین گزینه‌های 52 نفری است که بررسی می‌شوند و ممکن است در نهایت، به عنوان گزینه نهایی معرفی شود. از طرفی، تغییر شهردار به تنهایی نمی‌تواند تغییری در زیر مجموعه‌های شهرداری یا روند کاری آن‌ها داشته باشد. آنچه که تغییر ایجاد می‌کند، برنامه و تفکر شورای اسلامی شهر است. فرقی ندارد که شهردار فعلی ابقا شود و شهردار جدید جایگزین شود، در نهایت با برنامه‌ای که در شورا تدارک دیده شده، مطابق با آن تفکر و برنامه، امور به‌پیش خواهد رفت.» فتح‌اله معین، دیگر عضو شورای شهر نیز تقریباً نظری شبیه به نظر کوروش محمدی در این‌باره دارد. او می‌گوید: «شورای موقت هیچ‌گونه فعالیتی در مورد رای‌زنی با زیرمجموعه‌های شهرداری ندارد و ورود افراد در بدنه شهرداری یا خارج از آن به مذاکرات غیرموجه، نکته منفی برای آن‌ها محسوب می‌شود و شورای منتخبان با این‌گونه موارد به‌‌شدت مخالف است.
معین در پاسخ به سؤالی در مورد انتشار برخی اسامی برای تصدی شهرداری اصفهان، تأکید‌کرده تاکنون هیچ ‌یک از اعضای شورا از نظر مصداقی، فردی را مدنظر قرار نداده‌اند. وی می‌گوید: «منتخبان شورای شهر در ابتدا برای شناخت نیازهای ویژه و مسائل شهر با شهردار و معاونان فعلی شهرداری جلساتی را به‌‌صورت منظم برگزار کردند که این خود به‌‌عنوان مقدمه‌ای برای تعیین اولویت‌های شهر و شهردار مناسب در جهت اقدام برای اولویت‌های شهر است.»

** از شورای جدید تا شهردار جدید
یکی از جدی‌ترین نگرانی‌هایی که می‌توان برای شهر اصفهان داشت، آن است که از بین 13 عضو جدید شورای شهر دوره پنجم، تنها 2 نفر از آن سابقه عضویت در شورا دارند و مابقی افراد برای اولین‌بار این مسئولیت را تجربه می‌کنند. از طرفی انتخاب شخص جدید برای شهردار‌شدن، می‌تواند بر بی‌تجربگی بدنه مدیریت شهری بیفزاید. البته نباید فراموش کرد که به‌طور قطع، افراد زیادی در نقش مشاور و صاحب‌نظر در کنار منتخبان شورای پنجم قرار خواهند گرفت. حال با این اوصاف در‌حال‌حاضر آنچه در صدر توجهات قرار دارد، معرفی لیست 52 نفره گزینه‌های پیشنهادی برای شهردار‌شدن است. گزینه‌هایی که هریک از آن‌ها می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که برای شنیدنش باید فعلاً صبر کرد.
روزنامه های اصفهان امروز و نصف جهان نیز با انتشار مصاحبه ای از رئیس موقت منتخبان شورای اسلامی شهر اصفهان به موضوع فرآیند انتخاب شهردار این کلانشهر اشاره و به نقل از وی عنوان کردند که لیست گزینه های شهرداری اصفهان تا 15 مرداد تهیه و حداکثر تا هفته اول شریور نتیجه نهایی مشخص می شود.
این روزنامه ها به نقل از فتح‌ الله معین انتخاب شهردار اضافه کردند: بر اساس تصمیم منتخبان پنجمین دوره شورای شهر اصفهان مقرر شد که ابتدا آمادگی افراد پیشنهادی جهت خدمت در پست شهردار در صورت انتخاب به‌صراحت اعلام شود و اگر کسی تمایل به حضور نداشته باشد، به‌طورکلی وارد نشود تا مشکلاتی مانند آن چه در جریان انتخاب گزینه های شهرداری تهران رخ داد، در اصفهان تکرار نشود.
وی خاطرنشان کرد: دوم اینکه رزومه‌ای خلاصه توسط شخص معرفی کننده برای ورود اولیه به فرایند انتخاب ارائه شود که به این منظور مقرر شد اسامی افراد پس از طی این دو مرحله در جلسات هفته آینده مطرح شود.
رئیس موقت منتخبان پنجمین شورای شهر اصفهان گفت: همچنین در این جلسات محدودیت‌های قانونی بر اساس قوانین مصوبه هیئت دولت نیز مدنظر قرار می‌گیرد.
معین در مورد تقویم شورای منتخبان برای انتخاب شهردار اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و تأخیری که در آغاز به کار شورای پنجم وجود دارد؛ ظرف هفته آینده و نهایتاً تا ۱۵ مرداد، لیست و رزومه به همراه اخذ نظر از آنها در مورد شهرداری تهیه می‌شود.
وی ادامه داد: پس از آن در چند مرحله بحث و بررسی به همراه اخذ رزومه کامل، برنامه کاری و مصاحبه با گزینه‌های شهرداری انجام شده و حداکثر تا هفته اول شهریور نتیجه نهایی مشخص می‌شود.
رئیس موقت منتخبان پنجمین شورای شهر اصفهان با بیان اینکه شورای موقت هیچ‌گونه فعالیتی در مورد رایزنی با زیرمجموعه‌های شهرداری ندارد، اضافه کرد: ورود افراد در بدنه شهرداری یا خارج از آن به مذاکرات غیرموجه، نکته منفی برای آن ها محسوب می‌شود و شورای منتخبان با این‌گونه موارد به‌شدت مخالف است.
2093 ** تنظیم کننده و انتشار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.