به گزارش ایرنا، علیمحمد یوسفیان روز شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان افزود: با توجه به این که میانگین کشوری بارندگی 250 میلی متر است این میزان بارندگی در آران و بیدگل بسیار کمتر از نصف میانگین کشوری است و این در حالیست که در سال زراعی گذشته، میزان بارندگی در این شهرستان 120 میلی متر بوده است.
شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است، به این ترتیب یک سال آبی در ایران از اول مهرماه شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.
معاون فرماندار آران و بیدگل در ادامه اظهار کرد: بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر این شهرستان نشان می دهد که بحث تغییر الگوی کشت و رسیدن به بهترین نوع کشاورزی دغدغه اصلی مسئولان آران و بیدگل بوده است.
وی با اشاره به این که بحث تغییر الگوی کشت یکی از چالش هایی است که کشاورزی کنونی با آن دست به گریبان است افزود: در منطقه های در حال توسعه که توان طبیعت محدود و آب کافی برای کشت وجود ندارد بیش از هر منطقه ای اجرای الگوی کشت احساس می شود.
معاون فرماندار آران و بیدگل با بیان این که اصلاح الگوی کشت بدون توجه به بازار و قیمت تمام شده محصولات و ظرفیت خاک امکان پذیر نیست خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن این موضوع جهاد کشاورزی این شهرستان باید با همکاری اداره ها، برنامه ریزی لازم برای کشت متنوع و بهینه مبتنی بر ظرفیت های محیطی و خارج کردن کشاورزان از الگوی کشت سنتی اقدام کند.
وی تصریح کرد: کشاورزان نیز باید بدانند و متقاعد شوند که چه محصولی را در چه شرایطی کشت و جایگزینی برای منبع درآمد خود پیدا کنند که این مهم هم نیازمند فرهنگ سازی و آموزش صحیح به کشاورزان است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.