معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل و چالشی جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریزجستجو کرد.
این ذرات یا مانند گرد و غبار منشاء طبیعی دارند و با جریان باد وارد هوای شهر می شود و یا از بستر خشک زاینده رود و تالاب گاوخونی، فعالیت معادن گچ، آجر و یا از احتراق انواع سوخت ها در کوره ها و مشعل ها و بویژه در خودروها و از همه مهمتر از خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی کاربراتوری تولید می شود.
کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد در سال 2017 شعار 'سرزمین ما، خانه ما، آینده ما' را انتخاب کرده و این موضوع اهمیت پیگیری طرح های بازدارنده برای پیشرفت بیابانها و کاهش و کنترل کانون های انتشار ریزگردها را نشان می دهد.
براساس اعلام کارشناسان منابع طبیعی اصفهان، وسعت بیابان های ایران 20 درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد و باعث بروز مشکلات عدیده زیست محیطی، اقتصادی و پزشکی می شود.
بر اساس اعلام رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان میزان کانون های بحرانی فرسایش خاک در شرق اصفهان بالغ بر 34 هزار هکتار است و برداشت خاک از بویژه توسط معدنکاران و تولیدکنندگان غیر قانونی گچ و آجر بخش وسیعی از این اراضی با تشدید فرسایش روبرو شده است.
حسینعلی نریمانی در همین ارتباط در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت حفظ خاک، اظهارکرد: طرح های نهال کاری را از جمله بهترین راه ها برای تثبیت خاک و جلوگیری از انتشار ریزگردها عنوان کرد.
وی گفت: طرح بزرگ نهال کارای 10 هزار هکتاری شرق اصفهان از سال 93 آغاز شد و در سال 94 با سرعت بیشتری و با جدیت پیش رفت و در مجموع این 2 سال حدود 2 هزار و 500 هکتار از منطقه شرق اصفهان نهالکاری شد.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: این نوع پوشش گیاهی از نوع تاغ و قره داغ و نوع کشت آن بصورت قطعه ای است
وی خاطرنشان کرد: در 2 سال یاد شده پساب تصفیه خانه برای آبیاری در اختیار ما قرار نگرفت، بنابراین آب زیرزمینی برای این موضوع مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به استفاده از پساب تصفیه خانه برای آبیاری نهال ها در سال 95، اضافه کرد: پارسال با تامین آب مورد نیاز توانستیم 2 هزار و 500 هکتار از این خطه را نهال کاری کنیم.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در سه سال گذشته تا پایان امسال در مجموع 7 هزار و 400 هکتار از کانون های بحرانی فرایش بادی شرق اصفهان نهالکاری می شود.
نریمانی با اشاره به هزینه زیاد طرح های بیابان زدایی، تصریح کرد: تا سال 95 برای هر نهالکاری، حفاظت و آبیاری هر هکتار 3 میلیون تومان هزینه می شد،اما برای امسال برای هر هکتار 3.8 میلیون تومان برآورد می شود.
بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد 17 ژوئن میلادی برابر با 27 خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده است.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: بیابان زایی درشرق اصفهان سالانه بیش از 35 میلیارد تومان به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت وارد می کند.
نریمانی اظهارکرد: عمده خسارات به پایگاه های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می شود.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.