به گزارش ایرنا، این کتاب اسفند سال گذشته درحاشیه نشست سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، مورد بازدید قرار گرفت و بهار امسال توسط بانک مرکزی انتشار یافت.
روابط عمومی دانشگاه اصفهان روز پنجشنبه اعلام کرد: این کتاب به وسیله دکتر سید مسعود سید بنکدار عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و درباره کُره جواهر نشان ایران تالیف شده است.
کره جواهر نشان یا به اصطلاح متداول دوره ناصری 'کره مبارکه طلای جواهرنشان'، فاخرترین و باشکوه ترین کره جواهر نشان شناخته شده در جهان است که حاصل تشریک مساعی فرهیختگان و نخبگان علمی و فرهنگی عصر ناصری است.
این کره که در مجموعه موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد از لحاظ جواهرات به کار رفته روی یک شیء با مرصّع بودن به 48 هزار و 823 قطعه جواهر به وزن 23 هزار و 627 قیراط و طلای به کار رفته به وزن 6 هزار و 400 مثقال، بالاترین آمار موجود در میان جواهرات ملی ایران را دارد.
هر قیراط برابر با یک‌پنجم گرم و هر مثقال برابر با 4.6 گرم است.
کره جواهر نشان کلکسیونی از پنج نوع گوهر گرانبها (الماس، زمرّد، یاقوت قرمز، یاقوت کبود و لعل) با کیفیت ها و تراش های گوناگون است که بخش های مختلف زرّین کره به هنرمندی تمام با این جواهرات ترصیع شده است.
با استفاده از این پنج گونه جواهر، قاره ها و آب های کره زمین به تصویر کشیده شده است؛ روی این گوی، همه آب های کره زمین اعم از اقیانوس ها، دریاها و دریاچه ها از زمرّد ساخته شده که نشانگر وفور سنگ زمرّد در خزانه جواهرات سلطنتی ایران بوده است.
آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا، آسیا، اروپا و بخش های شمالی قاره آفریقا همراه با قطب جنوب از لعل و یاقوت است.
در این میان، نقشه ایران، انگلیس، فرانسه، بخش هایی از جنوب شرق آسیا و جزیره ماداگاسکار با الماس گوهرنشان شده و بخش های مرکزی و جنوبی قاره آفریقا نیز از یاقوت کبود ترصیع شده است.
روی گوی همچنین خط استوا، دایره البروج (دایره الماس نشان روی گوی، قوس بالا و پایین گوی با استفاده از 244 قطعه الماس به وزن 58 قیراط و 4 آنه ایجاد شده است) و نیز مرزهای قاره ها و برخی از کشورها به همراه تعدادی از رودها هم با الماس مشخص شده است.
همچنین به نقل از ویکی پدیا، وزن خالص طلای به کار رفته در کره جواهر نشان ۳۴ کیلوگرم و وزن جواهرات آن سه کیلو و ۶۵۶ گرم است.
در این کره، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ ‌زیب نمایان است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.