امامزاده محمد هلال (ع) آران و بیدگل در شمالی ‌ترین نطقه استان اصفهان واقع شده و همه ساله به ویژه در مناسبت‌ های مذهبی، پذیرای هزاران زائر و عاشق اهل‌بیت(ع) است، این آستان مقدس در ایام ماه رمضان هر سال در سحرگاه ، مراسم جزءخوانی قرآن کریم را برگزار می ‌کند.
با توجه به گرمسیر بودن شهرستان آران و بیدگل و گرمای بیش از حد در این فصل، بهترین زمان برای برپایی این مراسم، لحظات اولیه صبح است که هوا خنکی بیشتر داشته و برای حضور مردم و اجرای برنامه مناسب تر است.
از سوی دیگر در اکثر محله های شهرستان، از دیرباز به صورت سنتی محافل قرآنی به صورت شبانه برگزار می شود و در نتیجه بهترین زمان برای برگزاری این مراسم معنوی را می توان صبح ها برشمرد تا علاقمندان توفیق حضور در مراسم را داشته باشند.
آئین ملی جزء خوانی در حرم مطهر هلال بن علی امسال هم برای هشتمین سال پیاپی همراه با پخش زنده از شبکه بین المللی قرآن و معارف سیما، چند شبکه جهانی و سیمای مراکز استان ها در حال برگزاری است.
فضای این آئین که در ایام ماه رمضان بعد از اذان صبح برگزار می شود به حدی زیبا و معنوی است که مورد توجه رسانه های معتبر جهانی نیز قرار گرفته وعکس ها و گزارش های آن در خروجی خبرگزاری ها و رسانه های دیداری قرار گرفته است.
این آئین ملی برای سومین سال پیاپی از سوی شورای عالی قرآن کشور و رسانه ملی به عنوان آئین برتر جزء خوانی کشور معرفی شده که این افتخار بزرگی برای شهر نمونه قرآنی آران و بیدگل است.
نظم، فضا و معماری خاص و منحصر به فرد حرم مطهر، حضور پرشور نوجوانان، تلاوت قاریان ممتاز بین المللی و سطح بالای کیفی این آئین، تصویربرداری ویژه و فضای معنوی سحرگاهی و لحظه طلوع فجر صادق در حرم مطهر از عوامل این موفقیت است.
در آئین معنوی حدود 120 نفر از مجموعه خادمان افتخاری حرم مطهر و عوامل صدا و سیما به مدت 30 روز فعالیت می کنند.
بر اساس رویکرد جدید آستان مقدس در سال های اخیر، بومی سازی عوامل پخش زنده آئین جزء خوانی در دستور کار قرار گرفته است و بر همین اساس، علاوه بر تهیه کننده، عوامل صوت و تصویر و بیش از 50 درصد از عوامل پخش زنده از نیروهای بومی شهرستان و خادمان افتخاری حوزه رسانه حرم مطهر هستند.
حضور نوجوانان در این آئین را می توان از امتیازات ویژه جزء خوانی این حرم مطهر دانست بطوریکه بر اساس آمار در سال گذشته بیش از 40 درصد حاضران در این آئین از نوجوانان بودند که این را می توان نوید بخش انس آینده سازان این مرز و بوم با قرآن کریم در شهر نمونه قرآنی دانست.
آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) از سال 1389 تاکنون و پس از آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه (س)، به‌عنوان سومین مکان مذهبی میزبان برنامه جزء خوانی ویژه رمضان با پخش زنده از صدا و سیما است.
شهرستان آران و بیدگل به دلیل فعالیت‌ های شاخص قرآنی در سال‌ های اخیر، از سوی نهاد های رسمی به‌عنوان شهر نمونه قرآنی کشور معرفی شده است.
برگزاری آیین ملی جزء خوانی حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) در شهر نمونه قرآنی آران و بیدگل باعث مباهات و افتخار برای جهان اسلام و کشور است که همواره توانسته به عنوان یک حرکت قرآنی بزرگ ، یک الگو جهت برپایی مراسم مشابه در امام زادگان دیگر کشور باشد.
پخش زنده این آیین معنوی از شبکه های مختلف رسانه ملی بویژه شبکه بین المللی و تخصصی قرآن و معارف سیما در هشت سال گذشته ، نشانه اعتمادی است که صدا و سیما و مسؤلان فرهنگی کشور به آستان مقدس و شهر نمونه قرآنی آران و بیدگل دارند.
باید شرایطی فراهم شود تا نوجوانان ، جوانان و دانش آموزان برای این حضور سحرگاهی و مستمر، به شیوه های مختلف تشویق و ترغیب شوند. هم چنین برگزاری این آئین را باید فرصت مغتنمی برای معرفی و شناخت بیشتر این امامزاده در کشور دانست و با ابزارهای ارتباطی جدید به معرفی شخصیت این امامزاده عظیم الشأن پرداخت تا در کنار آن بتوان با جذب گردشگر مذهبی کمک شایانی هم به اقتصاد منطقه کرد.
حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل، شمالی ترین نقطه استان اصفهان، 100 کیلومتری قم و 6 کیلومتری کاشان واقع شده است.
7408/7472 * نگارنده: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.