این مطلب حاکیست: افزایش بی‌ سابقه گردشگران خارجی در بهار امسال، پررنگ شدن حضور گردشگران اروپایی در اصفهان و جوان ‌تر شدن گردشگرانی که به اصفهان می‌آیند، از نقاط مثبت گردشگری اصفهان در سال جاری است، اتفاقاتی که تأثیر برجام را بر آنها نمی‌توان نادیده گرفت، اینکه فروردین ‌ماه امسال، بیشتر از 85 هزار گردشگر خارجی از 44 ملیت از آثار تاریخی تحت پوشش این سازمان بلیت خریده‌اند. برخلاف گذشته که بیشتر خارجی‌ها از نیمه فروردین به ایران می‌آمدند، امسال از آغاز فروردین، تعداد زیادی گردشگر به اصفهان آمد.
این روزنامه در ادامه به نقل از فریدون اله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نوشت: ملیت گردشگران امسال اصفهان هم تغییر کرده و برخلاف گذشته که بیشتر چشممان به جمال چشم‌ بادامی‌ها روشن می‌شد، امسال چشم‌ روشن‌های اروپایی، سهم بیشتری در میان گردشگران داشتند. فرانسوی‌ها در صدر بودند و بعد از آنها اهالی ایتالیا، اسپانیا و آلمان. حضور چینی‌ها، آسیای شرقی‌ها و آمریکایی‌ها هم قابل‌توجه بوده و برای اولین بار شاهد سفرهای گروهی گردشگران برزیل و تایلند بوده‌ایم.
در ادامه این گزارش افزوده شده است: این تغییرات آن‌ قدر قابل‌ توجه است که شبکه الجزیره هم از رشد گردشگری کشور و جذب گردشگران اروپایی، پس از روی کار آمدن دولت روحانی و تصویب برجام هسته ‌ای در سال 2015 نوشته، از این‌که طی دو سال گذشته، تعداد گردشگران، نزدیک به سه برابر نسبت به قبل از توافق هسته‌ای رشد داشته، تعداد گردشگران از 3.8 میلیون نفر در سال 2012 به 5.2 میلیون نفر در سال 2015 افزایش‌یافته و درآمد گردشگری ایران هم در سال 2015 از مرز 8 میلیارد دلار گذشته است. شبکه سی.ان.ان هم چندی پیش هتل عباسی اصفهان را «زیباترین هتل خاورمیانه» نامید، هتلی که ظرفیت آن تا سه ماه بعد تکمیل است، اتفاقی که به خاطر تسهیل صدور ویزا برای گردشگران خارجی و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی هم هست.
در ادامه این مطلب اضافه شده است: اتفاق مثبت دیگر این است که به گفته محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره میراث اصفهان، میانگین سنی گردشگران خارجی هم در سال‌های 93 و 94 حدود 50 سال بوده و در سال 95 به 20 تا 35 سال رسیده است.
این روزنامه درباره نظرات چند گردشگر خارجی که به اصفهان سفر کرده بودند، نوشت: ' آنا پرسنیکوا' ، زن جوان روسی که به دلیل علاقه به سفر، درباره کشورهای مختلف جهان اطلاعات کسب می‌کند، پیش از سفر به اصفهان از امنیت آن مطمئن بوده، باوجود آن‌که بسیاری از دوستانش درباره خطر ایران به او هشدار می‌دادند، انگیزه‌اش برای این کار را متوجه نمی‌شدند و سعی می‌کردند منصرفش کنند. ترسی که آنا، ناشی از تصویر غلطی می‌داند که رسانه‌ها از ایران ارائه می‌دهند. با ‌این‌که آنا می‌دانسته ایرانی‌ها خیلی مهربان هستند، اما میزان محبت اصفهانی‌ها او را شگفت‌زده کرده، چیز دیگری هم البته او را غافلگیر کرده: «فکر نمی‌کردم زن‌های ایرانی این‌قدر آزادی داشته باشند و این‌همه از خانه بیرون بروند.» نوع پوشش زنان ایرانی هم برای آنا عجیب بوده است.
در ادامه این اظهارنظر می خوانیم: او که فرهنگ ایرانی را دوست دارد، سفر به این کشور را به دوستانش پیشنهاد خواهد کرد و خودش هم باز به ایران سفر خواهد کرد. او بیش از همه مردم ایران و احساسات جاری در این کشور را دوست داشته و می‌گوید که تاکنون مردم به این مهربانی در هیچ کشوری ندیده است. البته چیزهایی هم در ایران، آنا را آزار داده، این‌که نتوانسته هتل ارزان ‌قیمت پیدا کند و اگر هم موفق به این کار شده، به کیفیت چندان بالایی دست نیافته است. آنا که تاکنون به موسیقی ایرانی گوش نداده و تنها گذرا آن را از رادیو یا در رستوران‌ها شنیده، از این می‌گوید که کاش فضایی برای نواختن موسیقی ایرانی برای توریست‌ها وجود داشت.
ادامه این گزارش حاکیست: جوانان سوئدی هم به‌تازگی اصفهان را برای گردشگری انتخاب می‌کنند. 'اریک ونسون' یکی از آنها است. او که نخستین بار است با تور به ایران آمده، تاکنون شهرهای کیش، شیراز، یزد، کاشان و قم را دیده، حالا هم به اصفهان آمده و پس‌ازآن به تهران می‌رود. به گفته او، تورهای سوئدی قبلاً به ایران نمی‌آمدند، اما تازگی تورهای ایران‌گردی در این کشور راه افتاده است.
اریک احساسش نسبت به ایران را توصیف می‌کند، اینگونه که میدان نقش‌جهان و مساجد اصفهان و کوه‌ها و رودهای دیگر شهرها را دوست داشته، مردم ایران را مهربان یافته و شهرها را امن و زیبا.
گ / 6020 / 2093 * خبرنگار: علیرضا حکیمیان * انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.