براساس قانون کسانی می توانند در انتخابات شرکت کنند که ایرانی الاصل و دارای 18 سال تمام باشند.
به گزارش ایرنا، استاندار اصفهان روز سه شنبه در همایش ' رای اولی ها' با عنوان ' فصل شکفتن ' در ورزشگاه شهید خرازی اصفهان گفت: وظیفه اصلی همه ما شرکت در انتخابات است و باید بابصیرت در انتخابات 29 اردیبهشت شرکت کنیم .
رسول زرگرپور با اشاره به نقش و اهمیت انتخابات در سرنوشت کشور، تصریح کرد: نتایج انتخابات بر همه امور کشور تاثیرگذار است و یکی از دلایل اهمیت آن این است که تأثیر آن تا سال‌ ها باقی می ماند.
وی تاکید کرد: مهمتر از انتخابات این است که آگانه دست به انتخاب بزنیم و فرد اصلح را انتخاب کنیم.
استاندار اصفهان اظهار کرد: رای اولی ها در اولین تجربه رسمی خود در انتخابات نقش آفرینی خواهند کرد و با انتخابی آگاهانه، بلوغ سیاسی خود را جشن خواهند گرفت.
وی بااشاره به اینکه ساختار نظام کشور بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت نهاده شده است، افزود: ملت ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ملت ایران بصورت مستقیم در انتخاب مسئولان اجرایی کشور و تعیین سرنوشت خویش مشارکت دارند و این افتخاری برای ملت و نظام است.
زرگرپور برگزاری انتخابات در ایران را نماد مردمسالاری دینی در این کشور دانست و گفت: انقلاب اسلامی با متکی به رای و اراده مردم در ایران پیروز شد و برای استفاده از افراد شایسته جهت اداره امور کشور و جامعه با برگزاری انتخابات به رای مردم مراجعه می کند.
وی افزود: اکنون نوبت به رای اولی ها رسیده تا در این راستا در اولین تجربه خود، دست به انتخاب افراد شایسته برای انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا بزنند.
استاندار اصفهان بیان کرد: یک انتخاب نادرست در زندگی شخصی، قابل جبران است اما انتخابی که سرنوشت ملی را رقم می زند و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار با اهمیت و جبران آن بسیار مشکل است.
وی ادامه داد: ممکن است با یک انتخاب درست یا غلط، آثار آن تا سال ها بر کشور باقی بماند و به همین دلیل انتخاب آگاهانه در این عرصه بسیار مهم و تاثیرگذار است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت برگزار می شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 24 شهرستان، 50 بخش، 107 شهر و 131 دهستان در سطح استان اصفهان برگزار می‌شود.
برای برگزاری این انتخابات در حوزه شهری 2 هزار و 145 شعبه، در سطح روستاها یک هزار و 59 شعبه و در بخش عشایری نیز 42 شعبه پیش‌بینی شده است.
70 هزار نیروی اجرایی و 15 هزار نیروی امنیتی در برگزاری انتخابات پیش رو در استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.
در انتخابات دهمین دوره مجلس در اسفند سال 94، شورای نگهبان، آرای فرد منتخب سوم شهر اصفهان را باطل اعلام کرد و بدین ترتیب چهار نفر از این شهرستان راهی مجلس دهم شدند و انتخاب نفر پنجم منوط به برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شد.
انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان فقط در شهرستان اصفهان و برای انتخاب یک نماینده برگزار می شود.
استان اصفهان به همراه اقلیت مذهبی ارامنه دارای 20 نماینده در مجلس شورای اسلامی می باشد که پنج کرسی آن متعلق به شهرستان اصفهان است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.