محمدرضا یراقی اصفهانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، ورود اقلام چینی به بازارهای داخلی را سد راه توسعه و حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی دانست و اظهار داشت: لوسترهای چینی ظاهری زیبا برای معماری ایرانی ندارند و علاوه بر آن از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه واردات لوسترهای چینی بزرگترین ضربه را به تولیدکنندگان داخل وارد کرده است، افزود: لوسترهای چینی از کیفیت پایین در به‌ کارگیری مواد اولیه در ساخت بهره‌مند هستند، اما به دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان بیان کرد: شرایط اقتصادی و واردات بی‌رویه کالاهای چینی به مرحله‌ای رسیده که وضعیت تولید و فروش لوستر شهر اصفهان دچار چالش‌های جدی شده است.

وی بیان اینکه وضعیت فروش لوستر در سال 95 نامطلوب بود، گفت: در سالی که گذشت فشار بسیاری بر فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع لوستر اصفهان بود.

یراقی پیرامون اینکه با کاهش قدرت خرید مردم و رکود حاکم بر بازار روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: بازار لوستر اصفهان با واردات بی‌رویه لوسترهای چینی، هیچ‌گونه خریداری ندارد.

وی ادامه داد: با شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم امسال در آستانه شب عید بازار لوستر اصفهان راکد بود و فقط برخی فروشندگان برای رفع امورات و کسب معیشت زندگی اجناس خود را زیر قیمت ساخت فروخته‌اند.

واردات کالاهای چینی، تیشه بر ریشه واحدهای تولیدی داخل

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود کارگاه‌های تولیدی این صنف در اصفهان، بیان کرد: 110 واحد تولیدی و فروشگاه لوستر در اصفهان است که اکنون 30 درصد این واحدها تعطیل شده‌اند و تولیدکنندگان آن بیکار هستند.

وی واردات لوسترهای چینی را یکی از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی لوستر اصفهان دانست و افزود: واردات این کالاهای بی‌کیفیت ضربه سنگینی به کارگاه‌ها و فروشندگان اصفهان وارد کرده است.

یراقی با بیان اینکه متاسفانه چین، گوی رقابت صادرات لوستر را از ایران گرفته است، گفت: اکنون افرادی بی‌تجربه با عدم حرفه و سابقه در کار لوستر وارد شده‌اند و با واردات کالاهای چینی، تیشه بر ریشه واحدهای تولیدی داخلی زده‌اند.

وی پیرامون صادرات لوستر از اصفهان، افزود: اصفهان به طور مستقیم صادرات لوستر را انجام نمی‌دهد و با ارسال تولیدات خود به شرکت‌های فعال این صنعت که در امر بسته‌بندی و بازاریابی در تهران موفق هستند نسبت به صادرات تولیدات غیر مستقیم اقدام می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان تصریح کرد: در ابتدای سال جاری فروش لوستر در شهر اصفهان بسیار کمرنگ شد و فقط تعداد انگشت شماری از واحدهای تولیدی و فروشندگان به دلیل موقعیت محل و بزرگی مغازه اقدام به خرید و فروش کرده‌اند.

وی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را یکی از مهمترین مشکلات صنعت لوستر دانست و افزود: آبکاری و پرداخت کاری لوستر نیازمند انرژی بالایی است و هزینه‌های اجاره برخی واحدهای تولیدی و دستمزد کارگران فشار بسیاری بر این واحدها وارد کرده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621976
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.