زهرا عابدینی روز دوشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، بانوان، سلامت و خانواده استان در استانداری اصفهان افزود: سازمان‌های مردم نهاد یکی از اضلاع توسعه و حکمرانی خوب محسوب می شوند که در کنار دولت و بخش خصوصی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.
وی با اشاره به جایگاه کمی سازماهای مردم نهاد در کشور ادامه داد: البته این سازمان‌ها از نظر کیفی، بخوبی نتوانسته‌اند از جایگاه خود در نظام توسعه‌ای استفاده کنند.
معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور افزود: نبود باور عمومی نسبت به فعالیت‌های جمعی، نبودن سازوکار نظارت درون سازمانی، ضعف زیرساخت‌های حقوقی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد، ناآشنا بودن برخی از مدیران با جایگاه این سازمان‌ها و ادبیات مشارکت اجتماعی، نگاه سلیقه‌ای به این تشکل‌ها و نبود ارتباطات شبکهای از دلایل این ضعف عملکرد است.
وی اظهار داشت: امروز سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به‌عنوان حدفاصل دولت و مردم نقش ایفا کنند و لازم است در حوزه آموزش‌ عمومی بیش از پیش نسبت به این تشکل‌ها و جایگاه و نقش‌آفرینی آنها اطلاعرسانی و تبلیغ شود.
عابدینی با اشاره به تاکیدات اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و برنامه ششم توسعه در باره جلب مشارکت‌های اجتماعی گفت: در عین حال هنوز  نیازمند قوانین روشن و واضح در تبیین فعالیت‌های این تشکل‌ها هستیم.
وی تاکید کرد: گفتمان مشارکت مردمی باید تقویت شود و جا دارد جامعه علمی و دانشگاهی کشور حق مطلب را در باره نقش سازمان‌های مردم نهاد ادا کنند.
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر ضرورت نظارت بر موسسات خیریه‌ای گفت: به دنبال طرح ساماندهی موسسات خیریه‌ای کشور هستیم.
وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در ۲ ماه گذشته افزود: در حوزه مدیریت بیماری کرونا چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال توسط خیرین جمع آوری و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفت‌.
وی ادامه داد: در این پیوند سه هزار و ۲۰۰ سازمان مردم نهاد در قالب تولید محصولات بهداشتی از قبیل ماسک، گان و سایر ملزومات و آموزش و اطلاع رسانی و فعالیت‌های امدادی و تشکیل کمپین‌ها فعال شدند.
در جلسه امروز "سامانه جامع تشکل‌های مردم نهاد استان اصفهان" که به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مرکز بین‌المللی تحقیقات راهبردی و آینده پژوهشی جامعه جهانی طراحی شده بود، با حضور حیدر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و زهرا عابدینی معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور رونمایی شد.
 استان اصفهان دارای قریب ۹۵۰ تشکل مردم نهاد ثبت شده است.
هم‌اکنون ۶۲ هزار تشکل مردم نهاد در کل کشور به ثبت رسیده که از این تعداد قریب ۲۰ هزار تشکل مجوز فعالیت خود را از فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، ادارات کل ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و بهزیستی و مابقی مجوز خود را در قالب کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و موسسات قرآنی از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند.
این در حالی است که در رژیم گذشته در کل کشور تنها ۶۰۰ تشکل اغلب خیریه‌ای فعالیت داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.