مدیر طرح بزرگ ترجمه صوتی نمایشی قرآن کریم در گفت و گو با ایرنا، هدف از این ابتکار نو و جذاب دینی را که با شعار "از فهم قرآن لذت ببرید" انجام شده است، اُنس بهتر و فهم عمیق‌تر از کلام وحی برای مخاطبان به‌ویژه نسل نوجوان و جوان اعلام کرد.

مهدی ساغری‌زاده عصر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به زمان آغاز اجرای این طرح از هفت سال پیش در اصفهان گفت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که بیش از یک سوم قرآن بصورت دیالوگ و دوسوم آن گفتاری است و شخصیت‌هایی در آن، نقش‌هایی را بر عهده داشته‌اند که این نقش‌ها را هر بازیگری می‌تواند ایفا کند.

وی ادامه داد: بخش دیگر قرآن به لحاظ داشتن صحنه با جلوه‌های صوتی قابل بازسازی بود که در آنها از افکت‌های موردنظر استفاده شد تا جلوه‌های صوتی باعث انتقال بهتر مفهوم این کتاب آسمانی به مخاطبان شود.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی افزود: برای نیل به این هدف نیاز به متن مناسبی از ترجمه قرآن بود که ۸۰۰ کتاب ترجمه مورد بررسی گرفت و در نهایت ترجمه حجت‌الاسلام قرائتی به‌دلیل شیوایی و روانی آن انتخاب شد.

وی ادامه داد: برای استفاده از این ترجمه در قالب نمایشی، کار بازنویسی آن با حضور  استاد قرائتی و با رعایت قابلیت‌های نمایشی و همه فهم بودن آن برای مخاطبان انجام شد.

ساغری‌زاده افزود: در بررسی‌ها مشخص شد که در قران ۲۴۰ نقش یا تیپ شخصیتی وجود دارد که بر این اساس پس از گرفتن تست صدا از ۵۰۰ هنرمند صداپیشه، در نهایت ۱۶۰ نفر برای ابفای نقش انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: کار تدوین، افکت‌گذاری، آواگذاری، طراحی اپلیکیشن، پژوهش، تدوین و دیگر مراحل انجام این برنامه هفت سال طول کشید و این بسته به‌تازگی تکمیل و به بازار عرضه شده است.

مدیر طرح بزرگ ترجمه صوتی نمایشی قرآن کریم از عرضه رایگان این برنامه در شبکه‌های اجتماعی، سایت طنین وحی و فروشگاه‌های اینترنتی خبر داد.

وی با بیان اینکه بیشتر هنرمندان این پروژه اصفهانی هستند، گفت: این استان از ظرفیت بسیار بالایی برای کارهای فاخر هنری برخوردار است.

ساغری‌زاده از جمله برنامه‌های آتی را ترجمه قرآن  به شیوه گفتاری شنیداری به زبان انگلیسی عنوان کرد و گفت: اکنون از کشور ترکیه نیز درخواست ترجمه این نسخه به زبان استانبولی را دریافت کرده‌ایم.

این بسته صوتی و نمایشی در ۲ سال گذشته و پیش از اتمام برنامه صداگذاری و تدوین در آیین‌های مختلفی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رییس حوزه علمیه اصفهان رونمایی شده بود.

مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان زیر نظر آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان از آذر سال ۱۳۷۷تاسیس و تاکنون دهها اثر فرهنگی، قرآنی و دینی در قالب کتاب، نگارگری، نرم‌فزار، پویانمایی، نمایش صوتی و فیلم تهیه و تولید کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.