شرکت‌های دانش‌بنیان در این شرایط بحرانی توانستند با چابکی مورد انتظار، به سمت تامین نیازهای فوری تغییر مسیر داده و زمینه فعالیت خود را عوض کنند و  تهدیدی را که برای سلامتی مردم ایجاد شده بود، در زمینه‌های مختلف تخصصی شرکت‌های خود به فرصت تبدیل کنند.

اصفهان رتبه دوم کشوری پس از تهران را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارد و در زمان حاضر ۵۲۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.

این شرکت‌ها با گردش مالی یکهزار و ۴۷۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۳۴ دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد و اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در آن مستقر است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این باره گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان و سلامت محور فعال در این شهرک از ۲ ماه گذشته تاکنون ۲ برابر شده به ۳۰ شرکت رسیده است.

جعفر قیصری افزود: شرکت‌های سلامت محور از سال‌های گذشته در این مجموعه فعال بودند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های مختلف تولید تجهیزات بیمارستانی، ماسک‌های نانو و دوربین‌های غیرتماسی اندازه‌گیری دما توسعه پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: تولید روزانه این شرکت‌ها در زمان حاضر شامل بیش از ۵۶ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، ۱۹ هزار ماسک نانو "ان ۹۵"،  بیش از ۱۵۰ هزار ماسک سه‌لایه و بیش از ۷۶ دستگاه و تجهیز بیمارستانی و دوربین دمایی است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به بیست و نهمین سالگرد تاسیس این شهرک افزود: این مجموعه علمی و تحقیقاتی در ۵۲۰ هکتار طرح جامع در زمان حاضر سه پارک عام و فناوری و ۱۰ مرکز رشد را در استان اصفهان شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در این شهرک مشغول فعالیت هستند و هفت هزار و ۳۰۰ نفر دانش آموخته دانشگاهی با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در این مجموعه مشغول بکار هستند.

قیصری گفت: این شرکت‌ها در سال ۹۸ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی و بیش از یک‌هزار میلیارد تومان فروش محصولات و خدمات دانش بنیان داشتند.

وی بیان کرد: یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های در این مجموعه از سال ۸۰ بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان با تولید ۱۵ هزار لیتر الکل، نیاز ۶ استان کشور را در این زمینه تامین و با توجه به شرایط موجود در مدت چند روز، ظرفیت تولیدی آن چند برابر افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، شرکت دیگری هم در این مجموعه با تولید ضد عفونی‌کننده‌های غیرالکلی بر پایه آب، روزانه ۲۰ هزار لیتر تولید دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: شرکت دیگری در زمینه تولید ماسک در زمان حاضر ۱۷ خط تولید ماسک راه‌اندازی کرده و روزانه بیش از ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کند.

وی محصولات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک برای مقابله با کرونا را در بخش‌های تجهیزات پزشکی مانند کیت های تشخیصی، ماسک، کپسول ذخیره اکسیژن و تب سنج، مواد ضد عفونی کننده و سامانه‌هایی مانند کنترل، رهگیری و نظارت بر توزیع، آموزش از راه دور و نظارت بر دورکاری اعلام کرد.

قیصری با اشاره به مسائلی مانند احتکار و عدم شفافیت در توزیع کالاهای مقابله با کرونا در کشور، تصریح کرد: استفاده از سامانه‌هایی مانند نظارت و کنترل بازار می تواند در این شرایط مثمر ثمر باشد به طوریکه این سامانه پیش از این در تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای اصفهان استفاده شد و از طریق آن امکان رهگیری کالاها از شرکت توزیع کننده تا مصرف کننده نهایی و کد ملی آن وجود دارد.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست فرآورده سپاهان گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا فعالیت جدی را در زمینه تولید مواد ضد عفونی کننده شروع کردیم.

سید کمال فیروزه‌ای در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته روزانه حدود ۲۵ هزار لیتر انواع اتانول و مواد ضد عفونی کننده را در سه استان اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد توزیع کردیم و بخش کمی از محصولاتمان نیز در استان های قم، کرمان و البرز توزیع شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید کارخانه ما در مدت چند روز با توجه به ضرورتی که احساس شد به حدود ۲ برابر رساندیم و پرسنل زحمتکش ما بدون وقفه و با کار و تلاش پیوسته شبانه روزی حتی روز عید نوروز فعال بودند.

فیروزه‌ای با اشاره به اینکه امروز وضعیت تامین انواع اتانول و محلول‌های ضد عفونی کننده در استان به حد آرامش و تعادل رسیده ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه داشته باشد تا همگی با کمک هم بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تولید روزانه که بدون وقفه انجام دادیم آمادگی این را داریم که در صورتی‌که مجدد همانند اسفند ماه نیاز بیش از حد به محلول‌های ضد عفونی کننده و الکل در استان و استان‌های مجاور احساس شود، بتوانیم بدون اینکه استرسی به هموطنانمان وارد شود این مواد را با قیمت مصوب وزارتخانه به جامعه تزریق کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست فرآورده سپاهان ادامه داد: برخی از افراد سودجو در برهه‌ای از زمان که نیاز به مواد ضد عفونی کننده در جامعه افزایش پیدا کرد قیمت‌ها را به چند برابر رساندند اما محصولات تولیدی ما با همان قیمت مصوب وزارت صنعت معدن و تجارت و بدون یک ریال افزایش در اختیار بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و سایر صنایع تولید کننده قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیر عامل شرکت راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب) نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با کمک کارگروه تنظیم بازار و معاونت اقتصادی استانداری اصفهان و حمایت استاندار موفق به فعال‌سازی سامانه‌ای برای کنترل و مدیریت بازار در سطح استان اصفهان شدیم.

فرامرز هندسی ادامه داد: با کمک این سامانه (رهتاب) می‌توانیم کالاهای مورد نیاز مردم از نظر بهداشتی و غذایی را توزیع کنیم. 

وی با بیان اینکه چرخه تولید از واردات شروع شده و به مصرف کننده نهایی ختم می‌شود خاطرنشان کرد: سامانه جامع تجارت تا توزیع در شبکه مویرگی تا بعضی از فروشگاه‌های بزرگ رفته بود و ما با کمک وزارت صنعت معدن و تجارت و مجوزی که از تهران گرفتیم این شبکه را در استان کامل کردیم و تا مصرف کننده نهایی پیش رفتیم.

هندسی بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار و یا کارگروه تخصیص اقلام بهداشتی کالاهایی را که در اختیار دارد را در این شبکه توزیع می‌کند و رصد چگونگی رسیدن این کالاها به دست مصرف کننده نهایی بر عهده این سامانه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه توزیع کالاهای اساسی در ماه رمضان از جمله برنج و شکر استان از رطیق این سامانه انجام شد اضافه کرد: همشهریان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه رهتاب عضو آن شوند و با مراجعه به فروشگاه‌هایی که در این شبکه تعریف شده کالاهای مورد نظر را دریافت کنند و اطمینان کامل داشته باشند که کالاها با قیمت مصوب  در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب) با بیان اینکه فعالیت این سامانه در هم اندیشی با رییس جمهوری که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مورد استقبال ایشان قرار گرفت گفت: قیمت نهایی کالا در این سامانه به اطلاع مصرف کننده رسانده خواهد شد و نظارت و کنترل دقیقی بر ارائه کالاها در آن می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت تا روز گذشته بیش از ۹۰ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.