ناصر حاجیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که  تغییر نظام آموزشی به صورت یکدفعه به مجازی مشکلاتی رابه همراه خواهد داشت، افزود: در این روش از لوح فشرده  کمک آموزشی، ساخت پاورپوینت‌های هوشمند، کانال‌های تلگرامی، واتساب می‌توان استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس شرایط موجود مراکز آموزشی و دانشگاهی برای تعطیلی مراکز آموزشی تدابیری را اتخاذ کردند، گفت: از این رو استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تدریس دانشگاهی مطرح شد که کافی نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها، نداشتن تجربه اجرایی مراکز آموزشی برای استفاده از رو مجازی، تقلیل راندمان یادگیری در این روش، نداشتن زیرساخت‌های مورد نیاز اغلب دانشجویان، عدم تجربه دانشجویان برای استفاده از این روش است.

این استاد دانشگاه آزاد واحد خوراسگان بیان کرد: روش‌های ترکیبی باید براساس افزایش انگیزه دانشجویان و درک بهتر اهداف دروس را داشته باشد و در بیشتر موارد ضمن افزایش علاقمندی دانشجویان تعداد افتاده‌های دروس کاهش چشمگیری داشته باشد، در ادامه شرح مختصری از تجارب بدست آمده از روش‌های ذکر شده ارایه می‌شود.

استفاده از لوح فشرده کمک آموزشی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان اظهارداشت: در طول سنوات با توجه به نیاز،لوح فشرده کمک آموزشی به گونه‌ای تهیه شد که در آن از پاورپوینت‌های مورد نیاز، مقالات، عکس‌های مرتبط، تعریف پروژه‌های مرتبط، فایل‌های صوتی سر کلاس و دیگر فایل‌های مورد نیاز و مجموعه سوالات امتحانی ترم‌های گذشته به صورت مفصل در این لوح فشرده استفاده شد که در شرایط فعلی می‌توان مطالب را از این روش در سایت‌ها و  کانال‌های مجازی قرار داد.

وی اضافه کرد: بدیهی است در طول سنوات استفاده از این روش باعث شده که دانشجو انگیزه بیشتری پیدا و به راحتی بتواند از برخی قسمت‌های دروس استفاده کن به طوری که در این روش بعضی از مفاهیم فنی و پایه درس به صورت هوشمند در یک  یا چند اسلاید به گونه‌ای ارایه می‌شود که دانشجو به راحتی مطلب فوق را بفهمد.

استفاده از فایل‌های خلاصه درس

وی به تجربه خود در استفاده از این روش برای تدریس دروس دانشگاهیاشاره و اضافه کرد: در مسائل روانشناسی یکی از مطالب این است که ما مطالب مهم را به صورت جملات کوتاه درآورده و با تکرار در ضمیر ناخودآگاه ذخیره نماییم یعنی اینکه حتی ضمیر ناخودگاه خودمان که وظیفه یادگیری را دارد باید به صورت خلاصه مطللب را آماده تا روی همان قسمت نقش ببندد.

وی افزود: اینجانب سعی نموده‌ام برای دروس مختلف خلاصه‌هایی به زبان ساده، قابل فهم و درک با استفاده از منابع مختلفی که آن درس داشته به گونه‌ای تهیه نمایم که به راحتی با مطالعه آن مطالب یک دانشجو یا یک فرد دیگر به راحتی بتواند ضمن فراگیری مطالب در زمان خیلی کم از بنیه علمی و جامع بودن مطالب و بعضا در شرایط مورد نیاز، اثبات مطالب برخوردار باشد.

حاجیان گفت: بدیهی است ارایه این مطالب بعنوان یک نمونه می‌تواند برای استفاده افراد، استادان و معلمان تجربه‌ای باشد که بدانند تهیه خلاصه یک مطلب براین اساس است که دانشجویان مطالب مختلفی را در ارتباط با یک عنوان درسی مطالعه کرده و پس از یادگیری به زبان خلاصه آن‌ها را در یک دفترجداگانه با رنگ‌های مختلف ثبت کنید.

استفاده از مسائل و تمرین‌های مختلف

وی افزود: سعی شده مسائل و تمرین‎های مختلف به گونه‌ای تهیه و ‌تدوین شود و در طول ترم به صورت کوییز از دانشجویان سوال شود که ضمن یادگیری و تمرین کامل مطالب را نیز دانشجویان به راحتی متوجه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با اشاره به روش حل پروژه‌های مرتبط با درس به گونه‌ای که در بیشتر مواقع با حل یک پروژه طرح شده بیشتر سرفصل‌های آن ‌درس را شامل می‌گردد، خاطرنشان کرد: برای مثال درسی به نام هیدرولوژی یا آب‌های سطحی در رشته‌های مهندسی عمران و گرایش‌های آب جز دروس آن‌هاست که این درس به طور خلاصه ۲‌ خروجی دارد یکی سیلاب ‌یک حوضه آبریز و دیگری حجم آب قابل استحصال یک حوضه آبریز.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: فرض کنید سد زاینده‌رود را بخواهیم مقدار سیلاب آن و حجم آب قابل استحصال آن را در محل اجرای سد محاسبه کنیم، دانشجویی که درس هیدرولوژی را می‌گذراند باید به راحتی بتواند با در نظر گرفتن محل سد زاینده رود، مرز حوضه آبریز آن را مشخص نموده و با تعیین مساحت و دیگر پارامترهای مهم از قبیل آبراهه‌ها و... بتواند سیلاب و حجم قابل استحصال سد را مشخص کند.

حاجیان گفت: در چنین حالتی اگر پروژه‌ای طرح شود که دانشجو یک طرح واقعی از ابتدا تا انتها را در طول ترم یاد بگیرد افزایش انگیزه و علاقمندی به درس و یادگیری راحت درس را در برخواهد داشت.

وی بیان کرد: ذکر این نکته ضروری است وقتی که یک دانشجو یک پروژه را خود حل کند و بفهمد بیشتر مفاهیم درس را با روشی ساده در زمان کمتر فراگرفته است.

ضبط فایل‌های صوتی

این استاد دانشگاه آزاد واحد خوراسگان بیان کرد: اینجانب در همان سی دی‌های کمک آموزشی سعی کردم بعضی از جلسات کلاس را ضبط نموده و در اختیار دانشجویان قرار دهم، این مساله به راحتی کمک به دانشجویان می‌کند که قسمت‌هایی که خوب متوجه نشدند برای بار دوم ‌گوش فرا دهند.

وی با اشاره به روش استفاده از عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط با دروس، تصریح کرد: درصورتی که بتوانیم از عکس و فیلم‌های مرتبط با دروس استفاده کنیم و در اختیار دانشجویان قرار دهیم می‌تواند در افزایش انگیزه موثر باشد و حتی در برخی از شرایط با عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط ارایه شده و در اختیار دانشجو قرار داده شده مسائلی را طرح و حل نمود.

طرح حل مسائل مختلف با عکس‌ها

حاجیان با اشاره به اینکه طرح پروژه‌ها و تکالیف مرتبط با چند درس، اظهارداشت: همانگونه که مستحضرید برخی دروس دانشگاهی پیش نیاز دروس بعدی است به صورت فرضی چند درس به صورت سلسله‌وار پیش نیاز دروس دیگری هستند.

وی ادامه داد: برای مثال دروس نقشه برداری، بناهای آبی و هیدرولوژی در برخی موارد از دروس قبلی استفاده می‌کنند اینجانب سعی کردم تکالیفی را به گونه‌ای برای یک سلسله دروس مرتبط تهیه و ‌تدوین کنم که دانشجو در درس پیش نیاز اولی یکسری از قسمت‌های پروژه را انجام و قسمت‌های بعدی را تنها مطالعه می‌کند که بداند این زیربنای درس دیگر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده از تجارب مطرح شده در شرایط کنونی، گفت: با توجه به این مطالب مطروحه ، پیشنهاد می‌کنم که ضمن استفاده از شبکه‌های مجازی در شرایط فعلی که به صورت اجبار مورد استفاده است باید به گونه‌ای عمل شود که از این تجارب همزمان با روش‌های مجازی استفاده گردد. 

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که حدود ۱۰ درصد از نخبگان ایران را در خود دارد و به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه ها برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.