مختار اسفندیاری عصر چهارشنبه در گفت‌وگو با افزود: این مقدار علوفه که به دلیل بارش‌های مناسب و غنی‌تر شدن مراتع به نسبت سال گذشته بیشتر است، همراه با دیگر کالاهای اساسی در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: شماری از عشایر استان در زمان حاضر در منطقه شرق اصفهان و شماری دیگر در استان‌های فارس و خوزستان حضور دارند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به طرح آب‌رسانی در حال اجرا برای عشایر منطقه جرقویه واقع در شرق این استان بیان کرد: روزانه بیش از ۱۹۲ هزار لیتر آب توزیع می‌شود، در کنار آن موضوع گرمایشی، روشنایی و فراوری محصولات لبنی، گازرسانی و نفت‌رسانی به طور منظم انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت چهار مجتمع آب‌رسانی برای تامین آب آشامیدنی در شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم آغاز شده است و تا تیرماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسفندیاری اعتبار این طرح را ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: مجموع این مجتمع‌ها می‌تواند آب آشامیدنی ۴۰۰ خانوار را تامین کند.

وی همچنین به ساخت ۵۰ کیلومتر جاده عشایری و روستایی اشاره کرد و گفت: در صورت مساعد بودن هوا و اجرای طرح بر مبنای برنامه، این محورها تا تابستان ۹۹ تکمیل خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان استفاده از انرژی خورشیدی برای این قشر جامعه را ضروری برشمرد و ادامه داد: افزون بر ۲ هزار سلول خورشیدی بین عشایر در سه سال گذشته توزیع شده است تا بتواند بخشی از برق مورد نیاز آنان را تامین کند.

بر اساس آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند. 

عشایر این خطه ۲۸ درصد مواد کالاهای این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند. 

استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.