مهرداد مرادمند روز شنبه در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی(آبیاری، زراعت، نهاده‌ها و باغبانی) در سالن اجتماعات شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان افزود: خوشبختانه با بارش‌ها در سال جاری در بخش کشاورزی مشکلات کمتری را شاهد بودیم و کشاورزان با دغدغه کمتری تولیدات را انجام دادند.

وی تصریح کرد: دغدغه کشاورزان علاوه بر تامین آب در راستای مسائل فنی وجود دارد که به طور قطع برگزاری نمایشگاه از اهداف اصلی سازمان جهاد کشاورزی در این راستاست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به ظرفیتهای کشاورزی استان تصریح کرد: این نمایشگاه از تاثیرگذارترین رویدادهای صنعت نمایشگاهی است به این دلیل که استان یکی از قطب‌های اصلی تولیدات محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای، باغی، دامی و پروتئینی از استان‌های مهم کشور است و رده‌های بین اول و دوم را در بسیاری محصولات به خود اختصاص داد همچنین وجود اقلیم متنوع در استان زمینه تولید متنوع محصولات کشاورزی را فراهم کرده است.

مرادمند هدف از برگزاری این نمایشگاه و کمک به رشد صنعت کشاورزی را برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر فعال برشمرد و افزود: تا تولیدات و دستاوردهای نوین دز این استان ارایه شود.

وی با بیان این که نباید صرف تولید را به عنوان کمیت به کار بگیریم، خاطرنشان کرد: کیفیت محصولات کشاورزی از اهم موضوعات است از این رو با برگزاری نمایشگاه می‌توان بحث رشد کیفی را ایجاد کرد تا به استانداردهای جهانی برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه برای تولید محصولات صادرات محور باید از برگزاری نمایشگاه‌ها بیشترین بهره را برد، گفت: باید برای صادرات محصولات از بازاریابی و امکاناتی که بتوان در راستای برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده کرد را مدنظر قرار دهیم.

مرادمند اظهارداشت: باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان محصولات و نهاده‌ها، محققان و کارشناسان اجرایی و فعالان بخش دور هم جمع شوند تا به غنای نمایشگاه افزوده شود.

وی با اشاره به بخش آبیاری بیان کرد: استان اصفهان به عنوان استان دوم کشور از نظر سطح اجرایی آبیاری تحت فشار پس از استان فارس شناخته می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: استان اصفهان به نسبت کشاورزی باغبانی با سطح ۷۴ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن محصول از استان‌های شاخص کشور است.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های ما این است که باغ‌ها را به سمت سازگاری با کم آبی پیش ببریم تا باغ‌ها مقاوم با خشکی ترویج یابد و محصولاتی نظیر انار، پسته، انگور و قارچ خوراکی، زعفران و محصولات گلخانه‌ای جهت حمایت کشاورزان برای جایگزینی و توسعه این محصولات به کار برود.

مرادمند با بیان اینکه در سال جاری اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی محصولات کشاورزی صورت گرفت، افزود: در مجموع تاکنون ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی محصولات کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با اشاره به عملیات زهکشی بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۹۰ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری زهکشی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در راستای بازسازی و مرمت قنوات صورت گرفته است اما نیازمند اعتبارات بیشتری در این راستا هستیم، در سال جاری نیز ۷۹ رشته قنات مرمت و بازسازی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه هزار و ۸۴۰ هکتار سطح کشت گلخانه‌های استان است، گفت: از این میزان هزار و ۶۷۴ هکتار مربوط به سبزی و صیفی‌جات مابقی به پرورش گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن قارچ خوراکی دکمه‌ای در استان تولید می‌شود، اظهارداشت: ۴۰ هزار تن تولید کمپوست بستر پرورش قارچ داریم که بیش از نیمی از آن به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مرادمند تصریح کرد: استان اصفهان در تولید گیاهان دارویی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد که سالانه ۴۸ هزار تن انواع گیاهان دارویی نظیر گل محمدی، زعفران، زرشک، بابونه و سیاهدانه در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید نهال بدون شناسه از مشکلات اصلی کشور در بخش کشاورزی بود، اضافه کرد: استان اصفهان با احداث باغ مادری این مشکل را مرتفع ساخت و با توانایی تولید پنج میلیون نهال اصیل بدون شناسه استان اول کشور در زمینه تولید نهال بدون شماسه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بخش زراعت افزود: در زمان مناسب آب در حوضه زاینده رود رها و کشت محصولات در زمان معین خود صورت گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به سطح کشت شده محصولات کشاورزی در سال آبی جاری گفت: گندم آبی در سطح ۶۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، گندم دیم در سطح ۱۸ هزار و ۲۷۰ هکتار، جوی آبی در سطح ۴۶ هزار و ۴۰۰ هکتار و جوی دیم در سطح ۲ هزار و ۴۱۰ هکتار کشت شد.

وی اظهارداشت: اصل ما بر این است که محصولات کشاورزی که امکان انتقال آبیاری و کشت از فصل به بهار به پاییز را دارند فراهم کنیم تا از زمان بارندگی‌ها و حداکثر آب ممکن استفاده کنیم.

کشاورزی تجلی‌گاه اقتصاد مقاومتی است

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن در اقتصاد کشور، گفت: بیشتر صاحب نظران و استادان دانشگاه‌ بر این باورند که کشاورزی تجلی‌گاه اقتصاد مقاومتی است.

مهدی تقی پور ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری‌ها در بخش سه گانه صنعت، خدمات و کشاورزی است که فقط چهار درصد از آن در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد و این در حالی است که این میزان ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بهره برداران برای سرمایه‌گذاری در این بخش با مشکلاتی دست به گریبان هستند از این رو دسترسی آسان به تسهیلات بانکی ندارند و زنجیره‌های کشاورزی کامل نیست که دلیل آن تولید بر مبنای عدم توجه بر بازار است.

تقی پور افزود: دانش به عنوان یک نهاده در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد. وی اظهار داشت: براساس تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بخش کشاورزی از لحاظ افزایش بهره وری نیروی انسانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

رییس نظام مهندسی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش ریسک سرمایه گذاری از مسائلی است که باید به آن توجه شود، فناوری جدید باید در بخش کشاورزی تزریق شود که از جمله آن کاربرد پهپاد در بخش کشاورزی است.

 هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی اصفهان برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی(آبیاری، زراعت، نهاده‌ها و باغبانی) از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در محل برپایی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار می‌شود.

علی یارمحمدیان افزود: ۱۲۰ شرکت در مساحت ۹ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمان، کردستان، گلستان، سمنان، البرز، یزد، همدان و قزوین محصولات خود را به نمایش عموم می‌گذارند.

وی با اشاره به هدف از برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: معرفی پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی کشور، ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های تخصصی ارائه شده از سوی غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه، بهره‌گیری گسترده از تبلیغات در جهت افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت کنندگان، افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی هدف از برگزاری این نمایشگاه است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی لستان اصفهان بیان کرد: در راستای برگزاری هجدهمین نمایشگاه کشاورزی، سمینار توسعه کشاورزی دقیق و هوشمند با استفاده از مکانیزاسیون همراه با اعطای گواهینامه، دوره آموزشی سیستم‌های مدرن آبیاری قطره‌ای، سمینار آموزش کاهش مضرات سموم شیمیایی و توسعه کشاورزی پایدار، سمینار آموزشی ترویجی کشاورزی هوشمند با محوریت پهپاد و پذیرش طرح و ایده‌های نو در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: صنعت کشاورزی با تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، تامین نهاده‌هایی مانند نیروی کار، مصرف تولیدات سایر بخش‌های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی، ارزآوری برای کشور و تامین مالی سایر بخش‌های زیربنایی نقش بسزایی در روند رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری دارد.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی(آبیاری، زراعت، نهاده‌ها و باغبانی) اصفهان، مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی نظیر تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، تامین نهاده‌هایی مانند نیروی کار، مصرف تولیدات سایر بخش‌های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی، ارزآوری برای کشور و تامین مالی سایر بخش‌های زیربنایی را هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۴۰ رویداد نمایشگاهی در سال جاری برگزار شده است و این در حالیست که در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌بریم.

استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.