فریدون اله یاری روز شنبه در گفت‌ وگو با ایرنا اظهارداشت: اندوخته علمی و تجربی پیشکسوتان مرمت آثار تاریخی ارزش بالایی دارد، اما تبادل تجارب و کسب آنها بوسیله نیروهای جوان مستلزم ایجاد ساز و کار و بستر مناسب است.

وی اضافه کرد: این فعالان قبل و پس از انقلاب در سازمان فعالیت می‌کردند، اما واگذاری برخی امور بازسازی و مرمت به پیمانکاران، سبب استفاده کمتر از قدیمی‌های این عرصه شده و به همین دلیل برخی از آنان هم اکنون کمتر فعالیت می‌کنند.

اله یاری با اشاره به درگذشت استاد حسین آقاجانی اصفهانی از برترین مرمتگران کشور گفت: همچون این استاد، بزرگان پرشماری در کشور و بخصوص در اصفهان هستند که باید از اندیشه‌ها و اندوخته‌های علمی و تجربی آنان بخوبی استفاده کرد و بی‌شک این موضوع به سود میراث فرهنگی و حفظ آن خواهد بود.

وی ایجاد پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و هیات امنایی شدن آن را مفید دانست و خاطرنشان کرد: این مجموعه می‌تواند نخبگان گذشته و دانش‌آموختگان جوان کنونی را به یکدیگر پیوند بزند و در راه هر چه تخصصی‌تر شدن مرمت و بهسازی آثار باستانی پیش برود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: اصفهان به دلیل برخورداری از مراکز دانشگاهی متعدد بویژه هنر و همچنین کانون بازنشستگان میراث فرهنگی می‌تواند در مسیر مرمت و حفظ آثار تاریخی در کشور پیشتاز و الگو باشد.

استاد حسین آقاجانی اصفهانی، متولد ۱۳۲۴  پیشکسوت و فعال در حوزه مرمت آثار تاریخی هفته گذشته بدلیل سانحه تصادف در استان اصفهان چشم از جهان فروبست.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

بیش از ۳۱ هزار اثر تاریخی در کشور وجود دارد و سالانه برای ۲ هزار اثر، اعتبار مرمت اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.