اسماعیل بایبوردی عصر یکشنبه در نشست ستاد تسهیلات سفر آران‌وبیدگل بیان کرد: این شهرستان ظرفیت‌های بی‌مانندی در زمینه‌های گردشگری مذهبی، طبیعت‌گردی، ریگ درمانی و نمک درمانی دارد که به عنوان امیدبخش‌ترین، شاخص‌ترین و پاک‌ترین صنعت می‌تواند به اشتغال و توسعه پایدار منطقه هم کمک کند اما جهت بهره برداری مناسب نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم.

وی به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه ستاره شناسی اشاره کرد و افزود: با توجه به وسعت کویر و آسمان زیبای شب آران‌وبیدگل، این خطه می‌تواند به قطب رصد ستارگان در کشور تبدیل شود که در این راستا نیز راه‌اندازی دهکده نجوم در حال بررسی است.

فرماندار آران‌وبیدگل تشریح کرد: ظرفیت خدادادی کویر و آسمان صاف شب می‌تواند علاقه‌مندان ستاره شناسی در کشور را به سوی این شهرستان بکشاند که می‌توان آن را نوعی توسعه اقتصاد شب برشمرد.

وی همچنین به ضرورت توسعه گردشگری روستایی در این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: آران‌وبیدگل در حاشیه کویر گرم و سوزان به عنوان قطب تولید پسته استان اصفهان مطرح شده و محصولاتی از جمله زعفران، پنبه، گل محمدی و گیاهان دارویی آن در کشور زبانزد است.

بایبوردی اضافه کرد: تولید گل و گلاب و سایر عرقیات گیاهی، پرورش ماهیان خاویار و تولید خرما و هندوانه دیمی در دل کویر هم می‌تواند در راستای توسعه گردشگری کشاورزی، سیل گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کند.

وی با اشاره به وجود افزون‌بر ۶۰۰ کارخانه فرش ماشینی در این شهرستان تاکید کرد: راه‌اندازی کریدور پیاده‌رو فرش از میدان همت تا میدان شهید اربابی و میدان محمد رسول الله (ص) آران‌وبیدگل و در ادامه به سمت شهرک صنعتی انصار نوش‌آباد می‌تواند بین گردشگری و صنعت ارتباط دو سویه برقرار و در کنار تقویت کسب و کارها، به فضای تفریحی شهر هم کمک کند.

دبیر و مجری برگزاری جشنواره کویرگردی هم در ادامه اظهار داشت: جهت برگزاری جشنواره نزدیک به ۱۸ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که همه مبلغ از سوی بخش خصوصی و پشتیبانان مالی تامین خواهد شد.

محمد کاشانی افزود: جشنواره کویرگردی سیازگه می‌تواند از جنبه اقتصادی و فرهنگی برای مردم منطقه نوید خوبی باشد و در این راستا همکاری نهادهای ذی‌ربط ضروری است.

شهرستان آران‌وبیدگل در حاشیه جنوب‌ غربی کویر مرکزی ایران در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان دارای طبیعت بکری است و با سفری کوتاه به کویر مرنجاب یا سیازگه می‌توان لذت شتر سواری، آف‌رود یا ریگ نوردی و استفاده از آرامش و سکوت کویر در شب را تجربه کرد.

سایت ویگل، مسجد نقشینه، چاله های سنبک و چهارطاقی، مقبره حاج سلیمان صباحی بیدگلی، خانه ‌های تاریخی علی‌آباد، افتخار الاسلام دربندی، بنی‌طبا، عبدالله خان و مسعودی، حمام‌های عنایتی، حاج محمد، یخچال، مختص‌آباد، بقعه‌های متبرکه هلال بن علی (ع)، فیض‌آباد، باب المراد، بی‌بی زینب یزدل و  هاشم بن علی (ع)  از دیگر مکان‌ها و اثرهای دیدنی آران‌وبیدگل است.

شهرستان آران‌وبیدگل ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که ۱۴۰  مورد تا کنون در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.