امیرهوشنگ عصارزاده مهابادی روز چهارشنبه در چهاردهمین جشنواره استانی تجلیل از تعاونی‌های برتر و همزمان با افتتاح ۸۸ طرح تعاونی در اصفهان افزود:

اقتصاد تعاونی تجارب موفقی در دنیا دارد و در کشور ما هم از پنج دهه گذشته و بویژه بعد از انقلاب توجه ویژه ای به بخش تعاونی شده است.

وی اضافه کرد: سیاست های کلی اصل ۴۴ نقطه عطف توجه به بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است که سال ۸۴ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور توسط بخش تعاون یکی از اهداف این سند بالادستی محسوب می شود.

وی ادامه داد: دولت در همه جای دنیا برای تقویت بخش های مختلف اقتصاد حمایت های لازم را انجام می دهد اما اینکه تصور و انتظار داشته باشیم که دولت ها خط ویژه ای برای رشد و توسعه بخش تعاون باز کنند و خود را برای رقابت در اقتصاد مقید ندانیم، تجربه موفقی در دنیا محسوب نمی شود.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور با اشاره به اینکه باید از درون بخش تعاون هم به رفع مشکلات بپردازیم، تصریح کرد: تقویت توان مدیریتی، آموزش و راهبردهای درست و دقیق و انتخاب فرصت ها، می تواند الگوی اقتصاد تعاونی باشد.

عصارزاده مهابادی خاطرنشان کرد: الگوی تعاونی در جهان به خوبی جواب داده و تعاونی های خوب و موفقی هم در کشور ما در بخش های مسکن، تامین نیاز و حمل و نقل وجود دارد.

این عضو بانک توسعه تعاون گفت: قالب بخش تعاون در کسب و کارهای جدید و دانش بنیان ها به خوبی جواب داده و در بخش های خدمات گردشگری کشور ما هم فرصت های بسیاری برای فعالیت تعاونی ها وجود دارد.

وی ادامه داد: باید مطالبه گر حمایت های قانونی و دولتی باشیم اما باید توجه داشته باشیم که باور و فرهنگ تعاون، مقدم و پیشتاز توسعه تعاون هستند و باور مثبت و منفی به تعاون به عملکردهای ما بر می گردد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور اظهار داشت: فرهنگ تعاون و کار گروهی در صورتی که در جامعه تقویت شود اثر خود را در اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

به گفته وی این نهاد بانکی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف تعاونی در کشور پرداخت کرد و ۷۰ درصد منابع و تسهیلات بانک توسعه تعاون به بخش تعاونی اختصاص پیدا می کند.

وی با بیان اینکه منابع بانک توسعه تعاون بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان است ، تصریح کرد: این بانک در سال ۸۸ با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان شکل گرفت و قرار بر این بود که در پایان برنامه پنجساله سرمایه اش پنج برابر شود اما به بنا به دلایلی این امر تا امروز محقق نشده است.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون کشور اضافه کرد: سهم تعاونی ها و اتحادیه ها در تجهیز این منابع هنوز به نصف هم نرسیده و سهم دولت در سرمایه گذاری اولیه کمتر از یکهزار میلیارد تومان است.

چهاردهمین جشنواره استانی تجلیل از تعاونی‌های برتر و همزمان با افتتاح ۸۸ طرح تعاونی امروز در اصفهان برگزار شد.

تعاونی‌های استان اصفهان در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، عمرانی، خدماتی، صنایع دستی و دانش بنیان با بیشترین سهم در دسته خدماتی فعالیت دارند.  
از میان ۹۵ هزار و ۸۲ تعاونی کشور، حدود ۳.۵ درصد آن ها به تعداد سه هزار و ۳۰۰ تعاونی با ۸۰۰ هزار عضو و بیش از ۵۵ هزار نفر نیروی کار در استان اصفهان فعالیت دارند.

نهم تا پانزدهم شهریور هر سال به عنوان هفته تعاون نامگذاری شد.

/۶۰۲۶/۷۱۵۰  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.