دومین مجموعه غزل لیلا مهذب در جمع دوست‌داران شعر و ادب اصفهان رونمایی شد تا برای روزهای بعدازاین، در کتاب‌فروشی‌های شهر و کتابخانه علاقه‌مندان به فرهنگ جا خوش کند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، عقربه‌های ساعت اندکی از زمان موعود گذشته که وارد عمارت زیبای هنرمند در گوشه دنجی از کوچه ششم خیابان ابن‌سینا می‌شوم. حیاط عمارت که صدای فواره حوض لاجوردی‌اش در گوش پیچیده، پر از صندلی‌هایی است که دوست‌داران شعر و ادبیات و غزل آن‌ها را پر کرده‌اند.
بهانه این هم‌نشینی، مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه غزل «روزهای بعدازاین» سروده لیلا مهذب است. 38 غزل کلاسیک در 48 صفحه که پس از مجموعه غزل «قرار بود بمانی» به‌عنوان دومین مجموعه غزل این شاعر توسط انتشارات فصل پنجم در اسفند سال 1397 منتشرشده است.
مراسم با شعرخوانی شاعران اصفهانی آغاز می‌شود و سرانجام نوبت به محمدابراهیم شایان شاعر و منتقد ادبی می‌رسد که درباره مجموعه غزل جدید لیلا مهذب سخن بگوید.
به گفته شایان، 24 غزل این مجموعه یک وزن دارد و 36 مورد دارای ردیف است. در غزل‌هایی که ردیف ندارند، شاعر تلاش کرده است این موضوع را با حروف الحاقی جبران کند و بیشترین و موفق‌ترین غزل‌های فارسی، به گفته دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اشعاری هستند که ردیف دارند.
این شاعر و منتقد ادبی، احساس جاری در مجموعه غزل لیلا مهذب را بسیار قوی دانست و گفت: این امر دلیلی بر این است که در این مجموعه، کمتر با تصویر و بیشتر با مضمون روبه‌رو هستیم و در اشعاری که سرشار از احساس و عاطفه هستند کمتر مجالی برای تصویرسازی برای شاعر وجود دارد.
وی اظهار کرد: زمانی که شاعر بیشتر به سمت احساسات می‌رود از واژه‌هایی مانند غم، گریه، مرگ، اندوه و زخم استفاده می‌کند که برای مخاطب ایرانی قابل‌احترام و ملموس است. ما ایرانی‌ها هنوز هم از خواندن اشعار احساسی لذت می‌بریم.
«مهذب در غزل‌های خود از تمام امکانات قافیه استفاده کرده است»؛ شایان با بیان این مطلب افزود: مهذب در مجموعه «روزهای بعدازاین» از قافیه‌های بدیع بسیار بهره برده است. افرادی که معتقدند شعر یک هنر دیداری و شنیداری است، معتقد به رعایت قافیه خطی‌اند و کسانی که شعر را مقوله‌ای شناختی در نظر می‌گیرند قافیه را امری می‌دانند که شاعر باید در رعایت آن وسواس به خرج دهد.
وی زبان اشعار لیلا مهذب را ساده دانست و تأکید کرد: بیشترین و موفق‌ترین اشعار فارسی در سایه سادگی به‌دست‌آمده و ماندگار شده‌اند. 
این شاعر و منتقد ادبی، با بیان اینکه شاعر در این مجموعه به‌خوبی از سجع و تضاد استفاده کرده است، ادامه داد: استفاده بینامتنی از داستان‌های غنایی مانند لیلی و مجنون و داستان یوسف و زلیخا نیز در این مجموعه چشمگیر است.
شایان، پیمان‌شکنی معشوق و صداقت عاشق را مفاهیم متبلور در مجموعه غزل لیلا مهذب دانست و حاضران را به مطالعه آن دعوت کرد تا در جلسه‌ای به نقد جدی این اثر بنشینند.
وی گفت: هر شاعر و نویسنده برای خلق هر اثر سالیان سال تلاش کرده و برای چاپ کتاب خود خون‌دل‌ها خورده و دوندگی‌ها کرده است و امیدوارم همه ما بتوانیم با خرید و مطالعه کتاب به هنر، فرهنگ و ادب پارسی ادای دین کنیم.
این شاعر و منتقد ادبی سخنان خود را با خواندن این غزل از مجموعه «روزهای بعدازاین» به پایان برد:
بیزارم از این فصل، فصل سرد دل‌تنگی
فصلی که با یادت به من رو کرده دل‌تنگی
در جای‌جای شهر، خاک مرده پاشیدند
پوشانده روی آسمان را گرد دل‌تنگی
سد کرده راه سینه‌ام را بغض و می‌دانم
جان مرا می‌گیرد آخر درد دل‌تنگی
سخت است در تنهایی‌ام با یاد سبز تو
 طی کردن این روزهای زرد دل‌تنگی
این واژه‌ها اندوهناک از بی تو بودن‌هاست
این شعرهای تلخ دستاورد دل‌تنگی
من عاقبت باید به آغوش تو برگردم
 این زن نبود از ابتدا هم مرد دل‌تنگی
در ادامه نوبت به لیلا مهذب رسید تا درباره غزل‌های جدیدش بگوید. این نویسنده و شاعر 29 ساله اصفهانی که مجموعه‌ شعر قبلی او نامزد دریافت جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصر امین‌پور) و نامزد دریافت جایزه مستقل کتاب سال در بخش غزل شده و حالا حاصل تلاش دو ساله‌اش را پیش روی مخاطبان کتابش گذاشته بود، پس از رونمایی از مجموعه غزل «روزهای بعدازاین» گفت: مشتاقانه منتظر شنیدن نقد این مجموعه هستم و امیدوارم تمام علاقه‌مندان را در نشست نقدی که به‌زودی برگزار می‌شود ببینم.
به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از مجموعه غزل «روزهای بعدازاین» از سوی عمارت هنرمند وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری انجمن چکامه‌سرایان ادب اصفهان، شامگاه 14 مردادماه برگزار شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.