قائم‌مقام دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در آستانه برگزاری دور سی و دوم این جشنواره، در نشستی با عنوان «آنچه تحویل گرفته‌ایم، آنچه تحویل داده‌ایم» به ارائه گزارش عملکرد این جشنواره در سال گذشته پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان عادل دهدشتی، در نشستی که عصر دوشنبه (14 مرداد) در دفتر مرکزی سازمان عدالت و آزادی اصفهان برگزار شد با رجوع به چرایی تعریف جشنواره در سال‌های پس از جنگ گفت: با شروع دوران سازندگی و بر اساس سیاست‌های آن دوره، در هر استان و کلان‌شهری، بر اساس ویژگی‌های فرهنگی، جغرافیایی و شرایط اقتصادی حاکم بر آن منطقه، تصمیم‌هایی در خصوص مجموعه‌ای از رویدادها با هدف زیست شاد برای شهروندان اتخاذ شد.
وی ادامه داد: در دوره استانداری اسحاق جهانگیری و زمانی که شهرداری محمدحسن ملک مدنی روزهای پایانی و شهردار شدن حمیدرضا عظیمیان روزهای آغازین خود را می‌گذراند، جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از پنج دوره که در تهران به‌عنوان پیوست جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد، به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و دارا بودن زیرساخت‌های نسبی، در دور ششم به اصفهان منتقل شد.
دهدشتی با ارائه گزارشی از آنچه در دوره‌های پیشین این جشنواره انجام‌شده بود، گفت: رونق جشنواره در شش دوره اول بسیار زیاد و کاملاً مرتبط با اهداف پیش‌بینی‌شده در آن دوره بود. دور ششم و هفتم، پروژه باغ نور در اصفهان کلید خورد و دور هشتم وارد چرخه فعالیت شد و به‌این‌ترتیب در شش دوره نخست علاوه بر محقق شدن هدف زیست شاد برای شهروندان باعث ایجاد برندهایی در سینمای کودک و نوجوان و به بخشی از هویت آن تبدیل شد.
وی افزود: از دل این جشنواره نیروهایی بیرون آمد که هر یک در حوزه کاری خودشان جزو بهترین‌ها هستند و خبرنگاران نوجوان آن که در قالب روزنامه آفتابگردان (وابسته به همشهری) فعالیت داشتند پایه اکثر روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن دوره را تشکیل دادند.
قائم‌مقام اسبق دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به چالش‌های این جشنواره در دوره‌های 13 و 14 گفت: این اختلافات نخست به دلیل انحصارطلبی‌ها در بعضی از بخش‌های مرکز کشور و دوم به دلیل عملی نشدن دو وعده بود که در اکثر تفاهم‌ها روی آن تأکید شده بود؛ از جمله ایجاد دبیرخانه دائمی در اصفهان و بحث انتقال تجربیات و تربیت نیرو برای اداره جشنواره در اصفهان. بخشی از این مشکلات به اصفهانی‌ها برمی‌گردد که بعضاً مدیریت درستی نداشتند و بخشی به نگاه‌های بسته‌ای که در مدیریت کشور حاکم بود.
وی تصریح کرد: بعد از تغییر مدیریت اجرایی شوراها در دوره اصولگرایان، جشنواره با هزینه کلان و سخاوتمندانه برگزار شد اما به دلیل ضعف در اجرا و ورود به کارهای عظیمی که به سرانجام نرسید، از جمله افتتاحیه‌ای که قرار بود در نقش‌جهان باشد و شکست خورد و همچنین اتفاقاتی دیگر، موجب شد که جشنواره بعد از یکی دو دوره که به تهران و کرمان رفته بود، یکی دو دوره نیز با مدیریت ارشاد و با سکان‌داری مجموعه استانداری و نه شهرداری در اصفهان برگزار شد.
دهدشتی با اشاره به چندوچون برپایی جشنواره در دوره اصلاح‌طلبان گفت: با شروع مدیریت شهری جدید دکتر عیدی مدیر اجرایی و بنده به‌عنوان قائم‌مقام مشغول به کار شدیم. اتفاقات خوبی در این دوره افتاد از نظر عددی بلوغ جشنواره را نشان می‌داد و نگاه فرهنگی تقویت‌شده بود قهر سینماگران هم پایان یافت و کار بر پایه تأمل در راستای تحقق مطالبات تیم مدیریت شهری ادامه یافت.
وی با تأکید بر لزوم نگاه بین‌المللی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: جشنواره سی و یکم ده‌ها عنوان اولین داشت که از آن جمله می‌توان به دوبله هم‌زمان در اصفهان، فرایند انتخاب طراحی پوستر جشنواره تحت مدیریت بخش اجرایی اصفهان، استفاده از نیروهای داوطلب که میانگین تحصیلات آن‌ها بین لیسانس و فوق‌لیسانس بود، حضور 250 کودک معلول، ناشنوا و کم‌بینا در سانس‌های اختصاصی با امکانات لازم، درآمدزایی از طریق فروش بلیت (با چشم‌پوشی از شش دوره نخست)؛ شناسایی ده‌ها هزار خانواده کم‌بضاعت در مناطق محروم و انتقال آن‌ها به مرکز شهر برای استفاده از برنامه‌های فرهنگی چهارباغ و دیدن فیلم در سینما فلسطین و دعوت کودکان کار و کودکان تبعه کشورهای دیگر اشاره کرد.
دهدشتی با بیان اینکه ما متولی شهر دوستدار کودک نبودیم اما سعی کردیم همه کودکان اصفهان را درگیر جشنواره کنیم، ادامه داد: در دوره سی و یکم از ظرفیت پردیس سیتی سنتر که برای معلولان مناسب‌سازی شده بود، بهره گرفته شد. متأسفانه ما سالن‌هایی را بازسازی کردیم اما نه کیفیت صوت زیادی دارد و نه برای معلولان مناسب‌سازی شده است. اگر می‌گوییم اصفهان شهر دوستدار کودک است باید همه این‌ها را ببینیم. 
وی خاطر نشان کرد: شنیدم که بعضی از دوستان امسال گفته‌اند اتوبوسی مخاطب نمی‌آوریم چون موجب هرج‌ومرج می‌شود. من فکر می‌کنم که سال قبل چنین نبود کسانی که با سینما آشنا نبودند آمدند و با لب خندان هم برگشتند. نباید فقط چهارباغ را دید و از لایه‌های محروم غفلت کرد.
قائم‌مقام اسبق دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: در دوره سی و یکم عدالت محوری در حوزه انتخاب داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان مدنظر قرار گرفت و محدودیت جنسیتی هم وجود نداشت. برای اولین بار تیم ترجمه و میزبانی بین‌الملل این دوره همه از اصفهان بودند و تقریباً عمده عکاسی این رویداد نیز توسط عکاسان اصفهان انجام شد که امسال گویا قرار نیست چنین شود.
وی با اشاره به بودجه جشنواره در سال گذشته گفت: هزینه مصوب شورای شهر برای جشنواره سی و یکم 3 میلیارد تومان بود درحالی‌که در دوره سی‌ام، دلار حدود 3 هزار و 100 تومان بود و در دوره سی و یکم به 17 هزار تومان رسید. طبق مستندات مالی در دوره سی‌ام عددی حدود 3 میلیارد و 20 میلیون تومان سهم اصفهان بود و 10 تا بیست درصد آن هم از جای دیگر هزینه شده که ما آن را نداریم. جشنواره سی و یکم با 2 میلیارد و 950 میلیون تومان بسته شد و حدود 70 تا 80 درصد مهمان‌ها با اتوبوس آمدند و شرایط ما را درک کردند. بخش ویژه تولیدات اصفهان را نیز سال قبل داشتیم. 90 درصد از بودجه دوره سی و یکم باهمت شهرداری، شورای شهر و ما در خود اصفهان هزینه شد و فقط مبلغی حدود 100 میلیون تومان برای برنامه‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شد سرمایه‌گذاری کردیم.
دهدشتی تصریح کرد: در سال‌های قبل تندیس‌های جشنواره در خارج اصفهان تولید می‌شد که ما آن را به اصفهان سپردیم. بیشترین هزینه نیز در پذیرایی و اسکان بود که در پذیرایی حدود 535 میلیون و برای اسکان 645 میلیون پرداخت کردیم. کارت الکترونیکی‌ای که بر اساس نیاز هر فرد یک یا دو وعده‌غذا و به ازای هر وعده 35 هزار تومان برای آن مدنظر قرارگرفته بود طراحی کردیم که برای بالاترین فرد و پایین‌ترین فرد همین مبلغ بود و به کسی رستوران VIP پشت پرده ندادیم.
 قائم‌مقام دبیر اجرایی دوره سی و یکم جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به تلاش برای فعالیت نهادهای صنفی در این دوره گفت: کارت هنرمندان با همکاری خانه سینماگران و کارت عکاسان و خبرنگاران با همکاری کانون عکاسان مطبوعاتی و خانه مطبوعات صادر شد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جشنواره سی و یکم کنترل پروژه و مستندسازی جشنواره بود و پررنگی نقش بچه‌های اصفهان در دوره سی و یکم را در کتاب جشنواره می‌توان دید. مستندات مالی برای اولین بار از ابتدای تصویب بودجه تا هزینه کرد به‌صورت مستند جمع‌آوری شد و قراردادها هم با شهرداری و نه با افراد بسته شد. هزینه هتل و حق‌الزحمه کارکنان دوره سی‌ام را نیز ما در دوره سی و یکم تسویه کردیم.  
دهدشتی یادآور شد که ستاد را نیمه خرابه پر از آشغال تحویل گرفته و خوشبختانه مجموعه‌ای تجهیز شده و آماده تحویل داده است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.