یک عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: گفتن و باز گفتن از ادبیات کودک و نوجوان و تأثیر خواندن کتاب در سنین کودکی بر توسعه و پیشرفت جامعه آینده هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود.

فرمهر منجزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان در کاشان، اظهار کرد: از این گلایه بگذریم که روز مرگ یک نویسنده روز ادبیات کودک نامیده شده است و چرا روز تولد یک نویسنده روز ادبیات کودک نشد؟ موضوع ادبیات و نقش و تأثیر آن بر دوره کودکی، موضوع مهمی است.

وی افزود: در زمینه اهمیت ادبیات کودک و نوجوان، آنچه را می‌توان با اطمینان گفت، تأثیر تجربه‌های زیستی  نویسنده و شخصیت‌هایی که  در داستان خلق می‌کند، بر تربیت کودکان است.

منجزی تصریح کرد: کودک و نوجوانِ کتاب‌خوان شاید نیازی به تجربه کسب کردن در همه زمینه‌ها نداشته باشد، زیرا آن‌ها با خواندن کتاب‌های گوناگون تجربه به دست آمده شخصیت‌های داستان‌ها را به دست می‌آورند و با شخصیت داستان همراه شده و در ماجراهایش شریک می‌شوند.

عضو شورای کتاب کودک، تأکید کرد: کودک و نوجوان کتاب‌خوان در تشخیص و انتخاب درست بین نیکی و بدی، زشتی و زیبایی، مشارکت و تک‌روی و... از کتاب‌ها تأثیر می‌پذیرد و آن‌ها را با تمام وجود لمس می‌کند.

این مترجم کتاب کودک و عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: داستان‌ها هر چه باورپذیرتر باشند، بر تربیت و آینده کودک تأثیرگذاری بیشتری دارند و اگر بگوییم داستان‌ها می‌توانند شخصیت ساز باشند، اغراق نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: شخصیت کودک در سال‌های ابتدایی عمرش شکل می‌گیرد و برای شکل‌گیری شخصیتش نیاز به خوراک ذهنی دارد و آگاهی می‌خواهد. چه خوب است با خواندن کتاب‌های مناسبِ داستانی او را باشخصیت‌ها و ماجراهای مختلف آشنا کنیم.

منجزی افزود: باید با خواندن کتاب‌های خوب، این امکان را برای کودک فراهم کنیم که همراه شخصیت داستان در موقعیت‌های مختلف قرار گیرد. هر آنچه را نیاز است با کتاب و داستان به او بدهیم و عادتش بدهیم داستان زندگی خودش را همراه داستان‌های دیگر پیش ببرد.

به گزارش ایسنا، 18 تیرماه به مناسبت درگذشت مهدی آذر یزدی به نام روز ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.