نتایج یک پژوهش نشان داد از لحاظ شدت تاثیرگذاری بر اقتصاد ‌کشور می‌توان به‌ترتیب مالیات بر دستمزد، مالیات بر واردات، مالیات بر درآمد‌سرمایه و مالیات بر مصرف را رتبه‌بندی کرد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، حمید هوشمندی دانشجوی مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به " تاثیر مالیات بندی بر رشد‌اقتصادی با تاکید بر رهیافت اتکینسون و استیگلیتز" پرداخت. 
در چند دهه اخیر اثرات ساختار مالیات بر متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین اثرات رفاهی و بازتوزیعی آن همواره مورد بحث اقتصاددانان بخش عمومی بوده‌است.
تحلیل تعادل عمومی به دلیل در نظر گرفتن بخشهای مختلف اقتصادی و عوامل مختلف تولیدی و همچنین بررسی آثار اولیه و ثانویه ناشی از وضع یا تغییرات مالیاتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. 
این پژوهش با هدف تحلیل تاثیر مالیاتبندی بر تولید ناخالص‌داخلی کشور در چارچوب مدل استیگلیتز و اتکینسون(1980) انجام شد. برای این تحقیق سه نوع مالیات، مالیات بر دستمزد، مالیات بر درآمدسرمایه و مالیات بر مصرف در قالب تعادل‌ عمومی ایستا و پویا مورد استفاده قرار گرفت. برای انجام یک تحلیل جامع‌تر مالیات بر واردات نیز مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های مورد ‌نیاز از ماتریس‌ حسابداری اجتماعی (SAM) 1390 تهیه شده ‌است. 
یافته‌های تحلیل ایستای مقایسه‌ای نشان داد که مالیات بر دستمزد و مالیات بر درآمد سرمایه بر تولیدناخالص ‌داخلی و سرمایه‌گذاری در کشور اثر منفی و مالیات بر مصرف و واردات بر این متغیرها اثرمثبت دارد.
یافتههای تحلیل ایستا فرضیههای مطرح‌شده را تائید کرد. این نتایج همچنین نشان‌داد ‌که از لحاظ شدت تاثیرگذاری بر اقتصاد ‌کشور می‌توان به‌ترتیب مالیات بر دستمزد، مالیات بر واردات، مالیات بر درآمد‌سرمایه و مالیات بر مصرف را رتبه‌بندی کرد.
تحلیل اثرات سناریوهای اجرا‌شده بر ساختار تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نشان‌داد‌که مالیات‌های مورد بررسی بر بخش‌های مختلف اثرات متفاوتی داشته‌اند. تحلیل‌پویای مالیاتی تعادل‌عمومی بر اساس سناریوسازی اثرات تغییرات مالیات در قالب یک کاهش 20 درصدی در نرخ مالیات بر دستمزد و مالیات بر درآمدسرمایه انجام شد. به طورکلی الگوی اثرگذاری هر دو نوع مالیات بر سرمایه‌گذاری، رشد ‌اقتصادی، رفاه و بودجه ‌دولت شبیه به‌هم ارزیابی شده‌است. یافته‌های تحلیل پویا نشان‌داد‌که در مجموع طی افق مدل مورد‌بررسی، مالیات بر دستمزد و مالیات بر درآمد ‌سرمایه بر رشداقتصادی و سرمایه‌گذاری اثر منفی داشته‌است. 
بنابراین نتایج تحلیل‌پویا نیز فرضیههای پژوهش را تائید کرد. بر اساس معیار تغییرات‌جبرانیCV هیکسی اثرات کاهش مالیات بر دستمزد و مالیات بر درآمدسرمایه بر مطلوبیت و رفاه نسل‌های جاری و آتی منفی ارزیابی شد. اثرات فوق در طول مسیر انتقال و در وضعیت‌پایدار بعدی کاهش می‌یابد. 
کد خبرنگار:13037

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.