به گزارش ایرنا، اسماعیل بایبوردی روز پنجشنبه در همایش آب و توسعه پایدار آران و بیدگل افزود: نقش آب و منابع آبی در پیشرفت این شهرستان بی بدیل است و باید در سیاست های پیش رو در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: بخش کشاورزی آران و بیدگل هم اکنون 87 درصد، صنعت 6 درصد، خانگی 6 درصد و فضای سبز یک درصد مصرف منابع آبی این شهرستان را به خود اختصاص دادند.
فرماندار آران و بیدگل سرانه آب مصرفی در کشورهای پیشرفته را 120 لیتر در شبانه روز برشمرد و بیان کرد: این آمار در ایران 250 لیتر است که نشان می دهد مصرف آب همچنان به فرهنگ سازی نیاز دارد.
نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت مدیریت آب در مناطق کویری کشور عنوان کرد: ترویج کشت گلخانه ای در منطقه ضرورت است و باید بخش کشاورزی را به سمت کشت گلخانه ای با روش های نوین هدایت و محصولات کشاورزان را تضمین کنیم.
سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به ضرورت ایجاد بازار آب در منطقه کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: راهی نداریم جز اینکه آب را مدیریت کنیم که در این زمینه نیز توجه به اقتصاد و بهره وری آب بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: باید حساب کنیم برای هر یک مترمکعب آب مصرفی، چه مقدار محصول با چه ارزشی تولید می شود زیرا کاشان و آران و بیدگل به دلیل محدودیت منابع باید بسوی تغییر الگوی کشت روی بیاورند و محصولات نیازمند آب بیشتر را از سایر نقاط کشور تامین کنند.
نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس ادامه داد: کشت محصولاتی مانند هندوانه و طالبی با مصرف آبی نزدیک به 600 لیتر به ازای هر یک کیلوگرم، برای این شهرستان مقرون به صرفه نیست.
بر اساس آخرین آمارها 36 هزار کنتور آب شهری و 6 هزار کنتور آب روستایی در آران و بیدگل وجود دارد و 250 حلقه چاه دارای پروانه در بخش کشاورزی، 26 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفا، 30 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفای کاشان و 120 حلقه چاه صنعتی و خدماتی در محدوده این شهرستان فعال می باشد.
نخستین همایش آب و توسعه پایدار در شهرستان آران و بیدگل با هدف بررسی مدیریت مصرف آب در حوزه های عمومی و خانگی، کشاورزی و صنعت، صنعت و توسعه پایدار با تاکید بر حفظ استانداردهای زیست محیطی، بهینه سازی مصرف آب، مدیریت پساب در صنایع و بررسی راهکارهای کاهش مصرف آب در صنایع با استفاده از فناوری های نوین در سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.