در این مطلب آمده است: هر جامعه برای رسیدن به پیشرفت همگانی در تمام ابعاد اجتماعی نیازمند داشتن یک سری ویژگی ها و خصایصی است که بدون وجود آنها نمی توان انتظار رسیدن به جامعه آرمانی را داشت. داشتن اعتماد به نفس یکی از این ویژگی ها ست که اگر این عنصر بعد ملی پیدا کند و تبدیل به ' روحیه اعتماد به نفس ملی' شود، جزئی از فرهنگ و بخشی از هویت و روح حاکم بر کالبد جامعه می شود و سبب جوشش و باروری استعدادها و نیز تکیه بر دارار یی های خود است. حال این دارایی ها چه از سنخ اندیشه و فکر و یا از صنف صنعت و تولید باشند نزد جامعه ای که عنصر اعتماد به نفس بخشی از هویت و روحش شده ارزش محسوب می شوند، از این رو برای حفظ و رشد آن دارایی ها تلاش و حتی از خودگذشتگی به خرج می دهند . مقام معظم رهبری در سال های متوالی به خصوص سال های اخیر ، تاکید ویژه و به حقی بر مقوله ' اقتصاد مقاومتی' داشته اند و این تاکید و پافشاری در نامگذاری سال های اخیر که به منزله یک سیاستگذاری کلان محسوب می شود، خود گواه بر اهمیت بسیار بالای مسئله است. سیر منطقی این سیاستگذاری خود شایسته یک مبحث مفصل است که برای نمونه می توان به سال گذشته و امسال اشاره کرد. سال 97 از طرف مقام معظم رهبری عنوان ' حمایت از کالای ایرانی' به خود گرفت و سال 98 را سال ' رونق تولید' نامیدند. هر دو شعار بخش اساسی از پازل اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند. بدیهی است که تا آرمان 'حمایت از کالای ایرانی' در جامعه فعلیت نیابد و از حد شعار به منصه ظهور نرسد، سخن گفتن از بحث رونق یافتن تولید بیهوده است. بر این اساس مقام معظم رهبری ابتدا با درایتی تحسین برانگیز جامعه هدف را به سمت تحقق مقدمه 'رونق تولید' برمی انگیزند و پس از تحقق نسبی مقدمه به تبیین ذی المقدمه اهتمام می ورزند. ' اعتماد به نفس' گرچه در عنوان سال های 97 و 98 وجود ندارد ؛ اما رکن رکینی از ماهیت این شعارها به حساب می آید به گونه ای که عناوین ' حمایت از کالای ایرانی و ' رونق تولید' با صرف نظر از عنصر اعتماد به نفس قابلیت تحقق ندارند. تحقق نسبی شعار ' حمایت از کالای ایرانی' در سال گذشته نشان از فراگیری نسبی روحیه اعتماد به نفس و بعد ملی پیدا کردن آن است و این خود گواه آن است که جامعه قابلیت تحقق ذی المقدمه یعنی ' رونق تولید' را در سال جدید یافته است.' اعتماد به نفس' آن هنگام که از یک ویژگی فردی به یک صفت ملی ارتقا یابد، باعث می شود تا مردم همانگونه که نسبت به دارایی ها و توانایی های خود در بعد فردی عرق و تعصب دارند، به صنایع و تولیدات داخلی نیز به دیده دارایی و سرمایه خویش بنگرند، همچنین کار ایرانی را به عنوان توانایی و ارزش خویش محسوب کنند، از این رو به تولیدات داخلی به عنوان توانایی و دارایی خود نظر کرده، اطمینان و اعتماد دارد هر چند در مقایسه با برخی برندها ضعیف تر باشد، اما این باعث نمی شود که توانایی و دارایی خویش را نادیده گرفته و حتی با روی گرداندن از آن به نابودی شان کمک کند، بلکه سعی می کند تا با حمایت از آن توانایی و دارایی هــا به رفع نقایص آنها کمک کند . در واقع هنگامی که خودباوری از یک خصیصه شخصی به یک ویژگی جمعی ارتقا می یابد ، باعث می شود تا ثمرات شخصی آن نیز به بعد اجتماعی تسری یابد. بر این اساس رسانه ها، مطبوعات، تریبون ها، نخبگان و صاحبان قلم و بیان پیش از هر چیزی باید برای تحقق این شعار استراتژیک، به ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی اهتمام ورزند و آسیب ها و موانع آن را شناسایی و بررسی کنند.
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.