مجید صابری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش و سیل هفته اول فروردین به خط انتقال آب روستای تنگ خشک آسیب زد که آب این روستا بعد از حدود 8 ساعت بااستفاده از منبع جایگزین تامین شد.
وی با بیان اینکه سیلاب در همان هفته اول باعث از بین رفتن تأسیسات آبی روستای هست بخش مرکزی شد افزود: مشکل تامین آب این روستا نیز با تلاش 24 ساعته و هدایت سیلاب به طرف سطح شیب دار و تامین از چشمه محلی حل شد.
به گفته صابری، بیشترین مشکلات بارندگی ها و سیلاب های این مدت مربوط به بخش پادنای بزرگ در جنوب شهرستان سمیرم بود که در هر دو بارش هفته اول و دوم سال جدید روی داد و باعث کدری و ناسالم شدن آب آشامیدنی روستاهای این بخش شد.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی سمیرم خاطر نشان کرد: در هفته اول وقوع همزمان سیل و ریزش بهمن در روستاهای نُقل و دنگِزلوی بخش پادنا باعث سیل بردگی خط انتقال آب این روستاها شد.
وی ادامه داد: خط انتقال آب این 2 روستا در شرایط خاص با حفر تونل برفی در زیر بهمن با همکاری و کمک اهالی بعد از 24 ساعت وصل شد.
وی با بیان اینکه مجتمع آبرسانی 21 روستای پادنا از محل چهل چشمه نیز به دلیل سیلابی شدن و بالا رفتن کدری در هر دو بارش ناسالم شد افزود: در این مرحله تعداد زیادی از خطوط انتقال آب از بین رفت و بخشی نیز در معرض آسیب بود که با تامین تانکرهای سیار آبرسان از سایر شهرستان ها در مرحله اول، آب آشامیدنی این روستاها تامین شد.
صابری با اشاره به تخریب پل ارتباطی تعدادی از روستاها نیز اظهار داشت: تامین آب روستاهای تُل محمد، دورگان و 7 روستای دیگر بخش پانا که پل ارتباطی نداشتند بوسیله آب معدنی و کیسه ای در چند نوبت و با همکاری اهالی روستاها انجام شد.
وی در تشریح سختی کار در سیل و بارش های شدید روزهای گذشته اضافه کرد: زمانی که حتی بسیاری از منابع آب محلی و چشمه سارها گل آلوده سیلابی شدند مجبور به تامین آب با تانکرهای سیار از شهر کُمه در 60 کیلومتری بخش پادنای بزرگ شدیم.
به گفته رییس اداره آب و فاضلاب روستایی سمیرم تنها در یک مرحله، کار تامین آب روستای بارند و شهر بیده با یکهزار و 500 متر لوله گذاری از چشمه نعنایی بخش پادنای بززگ انجام شد و برای چند روستای دیگر نیز با 700 متر لوله گذاری از منبع جایگزین، آبی سالم و بدون آلودگی در اختیار مردم قرار گرفت.
صابری خاطر نشان کرد: در مجموع 70 درصد کار تامین آب روستاها به این شکل صورت گرفت و 30 درصد باقی مانده نیز از طریق پک های انعقاد دهنده برای کاهش کدورت و رسوبات آب انجام شد.
وی گفت: همچنین سیلاب خط انتقال روستاهای شهید و کرّه دان پادنا در روز 12 فروردین را با خود برد که در مدت کوتاهی با احداث شبکه و تامین آب از منبع جایگزین این مشکل نیز حل شده است.
80 روستا از مجموع 120 روستا و آبادی شهرستان سمیرم تحت پوشش اداره آب و فاضلاب روستایی است.
سیلاب و آبگرفتگی های روزهای گذشته بیش از یکهزار میلیارد ریال خسارت به بخش ها و زیر ساخت های شهرستان کوهستانی سمیرم وارد و حدود 150 خانوار ساکن در بافت فرسوده و خانه های قدیمی شهر سمیرم و سایر شهرهای این شهرستان را مجبور به ترک ساختمان ها و اسکان اضطراری در محل های دیگر کرد.
در سال زراعی 97-98 و تا به امروز حدود 600 میلیمتر بارندگی در سمیرم و بالای 700 میلیمتر بارش در روستاها و مناطق واقع شده در دامنه دنا و زاگرس مرکزی این شهرستان ثبت شده است.
از نیمه شب گذشته تا بامداد امروز(شنبه) نیز 12 میلیمتر باران و تگرگ در سمیرم باریده است.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.
/6022 / 7147
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.