غفور راستین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای ماه اسفند سال جاری تاکنون فقط 2 مورد حادثه بر اثر انفجار ترقه در استان داشتیم که هفته گذشته اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه گزارش دیگری درباره حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال به اورژانس اصفهان نرسیده است، تصریح کرد: بیشتر حادثه هایی که سال های گذشته در این ایام اتفاق افتاد مربوط به انفجار ترقه بود که در یکی از موارد خاص آن در سال گذشته پرتاب ترقه به داخل خودروی در حال تردد در خیابان منجر به مصدومیت 2 نفر شد.
راستین با اشاره به اینکه حادثه های چهارشنبه آخر سال در استان در سال های 93 تا 95 روند کاهشی به خود گرفت، خاطرنشان کرد: اما این حادثه سال گذشته 20 درصد افزایش یافت و به 91 مورد رسید.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا اقدام های فرهنگی و اطلاع رسانی های انجام شده درباره حوادث چهارشنبه آخر سال تاکنون تاثیر داشت، ادامه داد: بدون شک تاثیر داشته و باعث کاهش حوادث و تلفات مرگ بار بسیاری شدند اما همچنان به دلیل بی توجهی برخی افراد و والدین شاهد اتفاق هایی از این قبیل هستیم.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از 91 مورد حادثه پارسال فقط 12 مورد به بستری در بیمارستان منجر شد، ادامه داد: شاید یکی از دلایل افزایش آمار ماموریت های اورژانس و مراجعه مردم به بیمارستان ها در چهارشنبه آخر سال گذشته، افزایش آگاهی مردم و حساسیت آنها نسبت به سوختگی و عوارض پس از آن است.
راستین، محدوده سنی بیشترین آسیب دیدگان حادثه های چهارشنبه آخر سال را بین 15 تا 25 سال ذکر و تصریح کرد: بیشتر این آسیب ها مربوط به سوختگی بویژه در ناحیه دست و صورت افراد است و گاهی به قطع عضو منجر می شود.
وی از خانواده ها و بویژه والدین خواست تا در چهارشنبه آخر سال با مراقبت بیشتر از فرزندان خود، روزهای پایانی خوشی را رقم بزنند و سال آینده را به دور از هرگونه ناراحتی و رنج ناشی از حادثه های احتمالی آغاز کنند.
چهارشنبه آخر سال در استان اصفهان در سال 95 حدود 75 حادثه با یک کُشته و در سال 96 حدود 91 حادثه بهمراه داشت که پارسال، دست یکی از حادثه دیدگان قطع شد.
پزشکان توصیه می کنند اگر افرادی در حادثه آتش سوزی یا انفجار ترقه از ناحیه چشم آسیب دیدند از هرگونه خود درمانی پرهیز کرده و لیوان یک بار مصرف را به صورت برعکس روی چشم مصدوم قرار دهند و وی را سریع به اورژانس بیمارستانی برسانند.
12 و 13 اسفند امسال 2 حادثه ناشی از انفجار ترقه در اصفهان رخ داد که در یکی از آنها جوان 19 ساله ای که در حال ساخت ترقه در منزل بود در اثر انفجار مواد محترقه دچار قطع شدگی هر دو دست از ناحیه ساعد و سوختگی صورت، شکم و آسیب چشم شد.
همچنین جوان 23 ساله ای که در حال ساخت ترقه در منزل بود در اثر انفجار مواد محترقه دچار سوختگی و آسیب صورت شد.
3011/6025/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.