به گزارش ایرنا، در این میزگرد محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مسعود برهانی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، ابوطالب امینی معاون آبخیزداری، عبدالرضا مهاجری معاون فنی و عباس قاسمی رامشه مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان حضور داشتند.
به گفته این مسوولان فرسایش خاک، تخریب منابع طبیعی، مراتع و جنگل ها و بیابان زایی و مشکلات ناشی از آن از جمله چالش های منابع طبیعی در کشور به شمار می رود.
این کارشناسان آسیب شناسی صحیح، افزایش مطالعات علمی و پژوهش ها، مدیریت جامع در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، ارتقای آگاهی عمومی، تشکیل کارگروه مشترک متشکل از دستگاه های مرتبط را از جمله راهکارهای حفظ منابع طبیعی و توسعه آبخیزداری در کشور عنوان کردند.
حاضران در این میزگرد حفظ پناهگاه حیات وحش، تلطیف هوا، حفظ سلامت انسان ها، تولید اکسیژن، کنترل و جذب ریزگردها، تولید خاک و جلوگیری از فرسایش آن، افزایش آبدهی چاه ها، قنوات و چشمه ها، تغذیه جریان های آب زیرسطحی و حفاظت از اراضی کشاورزی، تاسیسات و راه ها را از جمله مزایای اجرای طرح های منابع طبیعی برشمردند.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
در 30 سال اخیر برای رفع معضل خشکسالی، جلوگیری از فرسایش بادی و هدر رفت آب حدود 2 هزار طرح آبخیزداری در هشت میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شده است.
در سال جاری 480 عملیات آبخیزداری در حدود یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام می شود و اکنون دست کم در 16 میلیون هکتار از عرصه های مرتعی و بیابانی کشور اجرای عملیات آبخیزداری نیاز است.
استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد، این استان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال استان قرار گرفته است.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
6020/6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.