دنا و زاگرس میانی منطقه ای حفاظت شده و پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان محسوب می شود که بخشی از آن از نظر سیاسی و جغرافیایی در محدوده شهرستان سمیرم و ضلع جنوبی آن با مدیریت زیست محیطی در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش ایرنا، محمدرضا عسگریان روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات ساکنان و عشایر منطقه دنا در جنوب این شهرستان، اظهارداشت: بیشترین اعتراض ها و مراجعه ها به فرمانداری برای حل و فصل مشکلات و مسایل زیست محیطی مربوط به عشایر این محدوده است.
به گفته وی اقتصاد و معیشت تعدادی زیادی از عشایر از تعلیف دام در منطقه دنا صورت می گرفته اما حق و حقوق آنها با وجود قول و قرارها و نشست های متعدد در سال های گذشته همچنان پرداخت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: این نوع مدیریت دوگانه یاعث سردرگمی افرادی است که کار اداری یا دولتی دارند و این موضوع میان دو مرکز استان اصفهان و یاسوج بویژه با وجود کوهستانی بودن منطقه سالهاست هنوز حل و فصل نشده و همچنان ادامه دارد.
سرپرست فرمانداری سمیرم صدور مجوز معدن خاک نسوز آب ملخ و دردسرهای صدور مجوز استان همجوار برای شهرستان سمیرم در چند سال اخیر را یادآور شد و افزود: ابطال پروانه کار این معدن به دلیل همین مدیریت دوگانه سال ها طول کشید و در این مدت بخشی از طبیعت بکر آب ملخ سمیرم از بین رفت.
عسگریان با اشاره به واقع بودن برخی روستاها و مناطق عشایری سمیرم در محدوده دنا، از مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد خواست همکاری بهتری با مردم و مراجعان استان اصفهان داشته باشند.
رییس جمعیت هلال احمر سمیرم ادامه افزود: برخی مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از مناطق گردشگری شهرستان سمیرم را به نام خود ثبت می کنند، اما از دیگر سو مجوز کار برای گردشگری یا ساخت و ساز برای اشتغالزایی به اهالی شهرستان سمیرم را صادر نمی کنند.
سید نور محمد موسوی تصریح کرد: این در حالی است که قسمت جنوبی دنا در شهرستان سی سخت استان همجوار، هرگونه ساخت و ساز و مجوز برای تغییر کاربری از سوی سازمان محیط زیست صادر می شود و مشکلی هم سد راه متقاضیان محلی آنان نیست.
وی تاکید کرد: اگر این منطقه حفاظت شده است، پس برای همه محدوده زاگرس و دنا باید یکسان مجوز صادر شود و تفاوتی بین مردم ساکن در ضلع شمالی و جنوبی نباشد.
ادامه کم آبی و خشکسالی، تصرف ایل راه ها، تغییرات تقویم کوچ و البته مسائل مبتلابه عشایر با اداره محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری بویژه تخریب و ساخت ساز در زمین ها و عرصه های ملی از مهمترین مواردی بود که در ادامه این نشست عنوان شد.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مرکزی بعنوان مرکز اصلی ییلاق عشایر ایل قشقایی با داشتن 70 هزار جمعیت ثابت و 30 هزار جمعیت عشایری در شش ماه از سال در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج قرار دارد.
7147/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.