به گزارش ایرنا، مدارس شبانه روزی در قالب هنرستان ها و دبیرستان ها به همراه خوابگاه، کارگاه، آزمایشگاه، سلف غذاخوری و سالن ورزشی یکی از مهمترین قسمت ها و در واقع حساس ترین مراکز آموزشی در بین آموزشگاه های نظام تعلیم و تربیت بشمار می روند.
حساس ترین و مهمترین مراکز کسب علم و مشق زندگی از این حیث که دانش آموز سال هایی را در این مدارس نه تنها درس می خواند و تحصیل می کند، بلکه در کنار سایر همسالان و همنوعانش سبک و مهارت زندگی، کار و فعالیت، همدلی و همفکری نیز می آموزند.
شهرستان سمیرم با 10 مدرسه شبانه روزی پسرانه و دخترانه، جایگاه اول استان اصفهان از نظر تعداد این واحد آموزشی دارد.
مدیر مدرسه شبانه روزی ادب سمیرم در گفت و گو با ایرنا افزود : اینگونه مدارس به شرط تامین و تجهیز کامل امکانات و نیازهای تحصیلی، غذایی و فرهنگی بهترین ظرفیت رشد و تعالی دانش آموزان هستند.
ولی الله نوذری با اشاره به مشکلات مالی سال گذشته مدارس و بویژه شبانه روزی ها اظهارداشت: وضعیت جیره غذایی سال جاری به مراتب از دو سال گذشته بهتر شده اما افزایش قیمت ها مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.
به گفته وی اگر سال گذشته برای خرید کالا و مواد غذایی چک می دادیم و اجناس را قرضی خریداری می کردیم، امسال همه خریدها نقدی است و هیچ فروشگاهی چک دو روزه هم قبول نمی کند.
وی تصریح کرد: روزانه بطور متوسط تنها، 25 کیلو برنج و 10 کیلو گوشت برای جمع 128 نفره فراگیران متوسط اول مستقر در مدرسه و خوابگاهمان مصرف داریم.
مدیر شبانه روزی ادب سمیرم اشاره ای به کمک تعدادی نیکوکار هم داشت و گفت: وجود این عزیزان در کنار تلاش خستگی ناپذیر مجموعه مدیریت آموزش و پرورش مایه دلگرمی و کمک به مجموعه تعلیم و تربیت است اما کمک های بیشتر آنها می تواند در سرعت دادن به روند رشد و بالندگی دانش آموزان ما موثر و سازنده تر باشد.
مربی ورزش و مسوول خوابگاه مدرسه ادب به خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان مدارس شبانه روزی علاوه بر تحصیل در این مراکز، رسم و شیوه زندگی کردن را می آموزند.
امیرعلی داوودی اظهارداشت: سحرخیزی و برپایی نمازجماعت، مسابقات و برنامه های گوناگون فرهنگی و ورزشی عصرگاهی و ایجاد همدلی با روابط اجتماعی در بین فراگیران از مهمترین ویژگی های خوب و ارزشمند تحصیل در این مدارس است.
وی افزود: ما در این مدرسه چمن خوب و امکانات ورزشی مناسبی داریم اما از سالن ورزشی برای این 128 محصل بی بهره ایم.
حضور در بین بچه های خوابگاه و انجام بازی های محلی، کوهنوردی، فوتبال و برگزاری برخی برنامه های جشن و فرهنگی در ایام خاص از جمله فعالیت هایی است که این مربی به آنها اشاره کرد.
به گفته وی 24 دبیر در این مدرسه تدریس دارند که طبق برنامه، هر شب یکی از دبیران در جمع بچه های خوابگاه حضور می یابد و با آنها گفت و گوی صمیمانه دارد.
مدیر هنرستان دخترانه شبانه روزی خیّام در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: 61 دانش آموز در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم و دو رشته طراحی دوخت و گرافیک در این مدرسه تحصیل می کنند.
منیژه بهرامیان خاطر نشان کرد: خوابگاه این مدرسه عمومی است و علاوه بر دانش آموزان خودمان تعدادی از بچه های روستاهای مختلف از خوابگاه مدرسه فدک استفاده می کنند.
وی می گوید: ساختمان این مدرسه قدیمی و در واقع همان دانشسرای سابق است که تعمیر و بهسازی شده، اما هنوز هم ساختمان و آسفالت حیاط مدرسه مشکلاتی دارند.
بهرامیان که 9 سالی از مدیریتش در این هنرستان می گذرد نیز بهتر شدن جیره غذایی امسال نسبت به سال گذشته را تایید کرد و گفت: ماهانه حدود 600 هزار تومان نان و هر روز 10 کیلو برنج برای این 61 دانش آموز مصرف داریم.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این هنرستان ساختمان قدیمی فضای محدود است ضمن اینکه تجهیزات وچرخ های خیاطی موجود نیز باید تامین اعتبار و نو خریداری شوند چرا که از 18 چرخ موجود پنج چرخ خیاطی به طور کامل فرسوده اند و دیگر قابل تعمیر نیستند.
بهرامیان به مانند مدیر شبانه روزی پسرانه ادب به این مورد خاص که امکانات ورزشی خوبی دارند اما حیاط و سالن ورزشی ندارند اشاره می کند.
ضرورت پکیج شدن هنرستان فدک و قدیمی بودن موتورخانه آن مشکل دیگر این مدرسه قدیمی است که مدیر مدرسه می گوید اگر خیران کمک کنند و شهرداری مساعدت کند، می توان حیاط مدرسه را آسفالت کرد و برای سامانه گرمایشی آن اره ای اندیشید.
مدیر هنرستان شبانه روزی فدک با اشاره به طراحی و رنگ آمیزی جدول و محیط بیرونی مدرسه به دست هنرمندان این مدرسه را یادآور شد و افزود: شادابی و پویایی مدارس شبانه روزی به علت 24 ساعته بودن یک اصل همیشگی برای این مجموعه هاست.
مدیر آموزش و پرورش سمیرم در همین رابطه به ایرنا گفت: امسال تعداد مدارس و دانش آموزان مدارس شبانه روزی این شهرستان به نسبت سال قبل بیشتر شده است.
محمد نادری سمیرمی افزود: سال 96، 9 مدرسه شبانه روزی با 708 دانش آموز داشتیم اما امسال این تعداد به 10 مدرسه با یکهزار و 23 محصل افزایش داشته است.
وی اظهارداشت: چهار مدرسه در شهر سمیرم و بخش مرکزی، دو واحد آموزشی در بخش دناکوه، سه مدرسه در بخش وردشت و یک مدرسه در بخش پادنا و شهر کُمه، شبانه روزی هستند.
وی با اشاره به مشکلات شبانه روزی ها و استفاده از ظرفیت خیران در این بخش تصریح کرد: 60 درصد مدارس فرسوده سمیرم چشم براه کمک خیران هستند که تعدادی از مدارس شبانه روزی سمیرم در این تعداد سهیم هستند.
وی گفت: پیگیری ها و نشست های خوبی در جمع خیران و مجمع آنها داشته ایم و علاوه بر این برای اولین بار در طول 40 سال انقلاب اسلامی، قرار است بنیاد برکت امسال به موضوع ساخت مدرسه در این شهرستان ورود کند و بانی خیر شود.
نادری با اشاره به کمک های موردی اما تاثیرگذار خیران به مدارس شبانه روزی افزود: شخص نیکوکاری تامین جیره غذایی هنرستان آیت الله کاشانی را عهده دار شده و خیری دیگر به تازگی برای کمک به مدرسه شبانه روزی شیخ بهایی اعلام آمادگی کرده است.
وی با یادآوری مشکلاتی همچون تامین تجهیزات گرمایشی، مواد غذایی و تجهیزات کارگاهی این مدارس با توجه به افزایش قیمت ها، اظهار امیدواری کرد خیران با ورود به این بخش یاریگر مجموعه تعلیم و تربیت و آینده سازان کشورمان باشند.
شهرستان سمیرم دارای 169 مدرسه، حدود 10 هزار دانش آموز، یکهزار و 220 معلم و فعال فرهنگی و 800 بازنشسته نظام تعلیم و تربیت است.
این شهرستان با یکصد هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.