حسین خاکشور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پنج هزار کودک گروه سنی پنج تا 6 سال که از سال گذشته تا نیمه امسال در طرح غربالگری اضطراب کودکان مورد بررسی قرار گرفتند که این درصد دچار این اختلال روانی بوده اند.
وی بیان کرد: کودکان مبتلا به این اختلالات برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی آینده به مراکز درمانی و مشاوره ای معرفی تا مورد مراقبت و پیشگیری قرار گیرند.
مدیر واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه اضطراب و استرس در دوران کودکی گذرا نیست، تصریح کرد: بی توجی به این اختلالات روانی و نبود پیشگیری موجب بروز مشکلات روانی و افزایش این اختلالات در سنین بالاتر است.
وی مشکلات خانوادگی، ترس، اختلافات بین پدر و مادر، فیلم و برنامه های تلویزیونی ترسناک، بازی های رایانه ای و فعالیت های اجباری را از عوامل گرفتاری کودکان در اختلالات روانی بیان کرد و اظهارداشت: محیط باید برای کودکان به منظور حفظ سلامت روانی و پیشگیری از معضلات آینده توام با آرامش باشد.
خاکشور به ادامه اجرای این طرح غربالگری اشاره و اضافه کرد: در زمان حاضر هفت هزار کودک این گروه سنی در حال سنجش و غربالگری هستند که نتایج آن سال آینده مشخص می شود.
وی بهره گیری از واحدهای مشاوره برای پیشگیری از اختلالات روانی، افزایش کیفیت زندگی و کاهش مشکلات اجتماعی را ضروری اعلام کرد و افزود: مردم تنها برای رفع مشکلات روانی به روانشناس نیاز ندارد بلکه آن ها برای پیشگیری و افزایش کیفیت زندگی به چنین خدماتی نیاز داشته و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
شمار کودکان زیر 15 سال استان افزون بر پنج میلیونی اصفهان بیش از یک میلیون نفر است.
طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی کشور، سال گذشته 45 هزار کودک پنج تا 6 سال مورد غربالگری اضطراب قرار گرفتند که 29 درصد این تعداد کودکان ، مشکوک به اضطراب بودند اما برخی والدین برای تشخیص قطعی اضطراب کودکان خود مراجعه نکردند و فقط 50 درصد والدین کودکان خود را برای بررسی های بیشتر به مراکز مشاوره آوردند.
به اعتقاد روانشناسان، سطح طبیعی اضطراب تا زمانی است که مسائل رشدی ، عاطفی و اجتماعی کودک به خطر نیفتد چرا که همه انسان ها در مواجهه با موقعیت های جدید، دچار نوعی اضطراب می شوند اما خودشان را به مرور با آن تطبیق می دهند.
اما آنچه مهم است، اضطراب در کودک، زمانی مورد توجه قرار می گیرد که کودک نتواند خودش را با موقعیت جدید تطبیق دهد و سازگار کند، اضطراب ادامه دار باشد و عملکردها پایین بیاید.
7131/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.