اکبر ترکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این جلسه مقرر شد طرح آبرسانی استان اصفهان با مشارکت 50 درصدی دولت و بخش خصوصی اجرا شود.
وی به تضمین خرید آب توسط دولت اشاره و اضافه کرد: در ابتدا وزارت نیرو پیشنهاد کرد که فقط 18 درصد این طرح را دولت و بقیه را بخش خصوصی بپردازد، اما پس از رایزنی این میزان به 50 درصد رسید.
این نماینده مجلس با بیان اینکه قرار دادن ردیف مشارکتی در بودجه از نکات مهم مطرح شده در این جلسه بود، خاطرنشان کرد : بر این اساس آورده دولت و بخش خصوصی برای اجرای طرح‌ های تأمین آب آشامیدنی پنج میلیون نفر جمعیت استان در نظر گرفته می شود.
ترکی با بیان اینکه نمایندگان استان، ضرورت ایجاد اصلاحات در بودجه سال 98 و ردیف دار شدن طرح‌ های تامین آب استان را خواستار شدند، افزود: براساس این پیشنهاد باید آب آشامیدنی مورد نیاز جمعیت استان در 14 شهرستان تأمین شود.
ترکی با اشاره به حضور نماینده بخش خصوصی در این جلسه، یادآور شد : تنظیم قرارداد ردیف بودجه و تاکید بر انجام کار کارشناسی در این زمینه، از مهمترین موضوعاتی بود که با نماینده بخش خصوصی در باره آن تبادل نظر شد.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته بین نمایندگان اصفهان با مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای استان و معاون سازمان برنامه و بودجه، موضوع طرح های آبرسانی استان در هیات دولت مطرح و پیگیری خواهد شد.
وی از دستور رییس جمهوری به معاون اول دولت برای طرح تشکیل 'ستاد احیای زاینده رود' در هیات دولت و تصویب آن خبر داد.
ترکی همچنین از برگزاری نشستی با اعضای هیات رئیسه مجلس یک ساعت پیش از آغاز جلسه علنی امروز چهارشنبه ؛ با هدف جمع بندی مطالبات نمایندگان و نتایج آن خبر داد.
به گزارش ایرنا، 19 نماینده مردم استان اصفهان در مجلس، 14 آذر در اعتراض به آنچه که 'عدم تحقق وعده‌های دولت برای تامین هزینه های حوزه آب در لایحه بودجه سال آتی' خواندند از سِمَتَ نمایندگی مردم استان در مجلس شورای اسلامی استعفا کرده بودند که تخصیص بودجه برای اجرای طرح های آبرسانی شرق و غرب استان از مطالبات کلیدی آنان بود.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان بوجود آورده است.
کاهش بارش در سال زراعی قبل در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شد تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است که مسوولان تنها قادر به برنامه ریزی برای تامین آب آشامیدنی مردم هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.
حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
از یکهزار و 400 میلیون مترمکعب حجم سد زاینده رود که تامین کننده آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی میلیون ها نفر در مرکز ایران است، تنها حدود 10 درصد آن آب دارد.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان در سال های گذشته بویژه در ماه های اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده در استان، احیای زاینده رود و تخصیص حقابه خود از این رودخانه را برای کشت مطالبه کرده اند.
طرح تامین آب آشامیدنی از منابع پایدار از جمله مطالبه دیرین اهالی شهرستان فریدن و با وجود تصویب آن در وزارت نیرو، سال ها در پشت سد اجرا مانده است، در این طرح؛ نیاز آب آشامیدنی شهرستان های غرب استان شامل فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تا افق 1425 به میزان 9.2 میلیون متر مکعب در قالب تامین آب از منابع مختلف از جمله حوضه آبریز زاینده رود مورد تایید قرار گرفته است.
با اجرای این طرح هفت شهر و 97 روستا در سطح این چهار شهرستان زیر پوشش آبرسانی پایدار در بخش آشامیدنی قرار می گیرند.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.