در این مطلب آمده است : امروز 12 ربیع‌ الاول و اولین روز از هفته وحدت است. این هفته را که عامل وحدت و نزدیکی مسلمانان است، به همه مسلمانان تبریک و تهنیت می‌گوییم. قرآن جامعه اسلامی را به وحدت و دوستی و محبت و اعتصام به ریسمان الهی دعوت می‌ کند و هر عاملی را که موجب تفرقه و جدایی شود، مردود می ‌داند و مسلمانان را از آن پرهیز می ‌دهد (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا).
در این نوشتار به سخنان امام خمینی(ره) که بنیانگذار وحدت مسلمین در این قرن و عصر بوده ‌اند، اشاره می ‌کنیم. ایشان وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی پایه دیانت می ‌دانستند؛ همچنین وحدت جهان اسلام را آرمانی بزرگ و تفرقه را آسیبی بزرگ و درد و ضعف ملی تلقی و مجد و عظمت ملت را در وحدت و همدلی معرفی می‌ فرمودند.
امام یکی از راهکارهای اساسی وحدت اسلامی را ایجاد حکومت اسلامی می‌ دانستند و در بیان مفهوم وحدت دو نکته با هم بودن و اجتماع ‌داشتن و اعتصام در راه حق را مطرح می کردند. اعتقاد امام بر این بود که وحدت حقیقی بدون اعتصام به حبل خدا معنا نخواهد داشت. از نگاه ایشان وحدت دامنه وسیعی دارد که باید به کمال و رشد مسلمانان بینجامد؛ از این رو وحدت را از علل محدثه و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی می ‌دانستند.
تلاش در جهت بیداری فردی و گروهی مسلمانان و ایجاد وحدت برای پیاده ‌کردن اسلام واقعی در جهان و بازگشت عزت و کرامت مسلمانان، از ویژگی ‌های بارز امام خمینی(ره) بود. امام وحدت را به عنوان یک راهبرد قبول داشت؛ وحدت ملی برای حفظ کشور، به غارت نرفتن منافع ملی، انسجام و اتحاد اسلامی برای حفظ عزت مسلمانان و ضربه ‌نخوردن اسلام و قرآن و اتحاد بین مستضعفان برای مبارزه با استکبار. ایشان بارها و بارها بر اتحاد برای پیروزی مسلمانان تأکید کردند و میوه‌ های وحدت را پیروزی، نابودی دشمنان، شکوفایی، پیشرفت کشور و مسلمانان و ... بر‌ شمردند. امام خمینی(ره) وحدت را ضامن بقای مسلمانان و حکومت اسلامی و عزت و عظمت جهان اسلام می ‌دانستند.
وحدت مدنظر امام از مرحله بیداری شروع می‌ شود و با مرحله اتحاد جهانی مستضعفان خاتمه می‌ یابد که نتیجه آن، اجرای عدالت در سطح گیتی خواهد بود. از عوامل ایجاد وحدت می ‌توان به تحمل حرف‌ های مخالف و اعتقاد به حل مشکل از طریق گفت ‌و گو اشاره کرد که این امر میسر نمی‌ شود مگر با خود سازی و مبارزه با نفس؛ البته این تحمل باید بین خودی ‌ها یعنی مسلمانان واقعی باشد ( رحماء بینهم ) تا آن نتایج به دست آید؛ از این رو در اندیشه امام مسئله مبارزه با نفس برای رسیدن به وحدت بسیار مهم و ضروری است تا جایی که وی قائل است کسانی که مسائل تفرقه ‌انگیز را مطرح می‌ کنند، درد دین و اسلام ندارند؛ بلکه در بند خودخواهی هستند.
نتایج وحدت بین مسلمین در غائله چند ساله سوریه و تهاجم به عراق و پیروزی ‌های لبنان و ایجاد رعب و وحشت در دل صهیونیست‌ ها و دشمنان اسلام در این روزها به ‌خوبی روشن و آشکار شده است. اگر حکومت ‌ها مانع نمی ‌شدند، ملت‌ های اسلامی به‌ خوبی و به ‌راحتی به وحدت دست می‌ یافتند و کشورهای اسلامی با ندای وحدت محمدی(ص) می‌ توانستند پرچم عزت اسلام را بر فراز بلندترین قلل جهان به اهتزاز در آورند و دست در دست ندای وحدت سر دهند و از قید و بند اسارت ‌های فعلی که از بی عرضگی و سرسپردگی حکومت ‌های کشورهای اسلامی است، بیرون آیند و به عنوان امت واحده ضربه ‌ناپذیر شوند؛ چنانچه ایران اسلامی با وجود بی‌ مهری‌ های حکومت ‌های کشورهای اسلامی توانسته است تا حد زیادی عزت اسلام را احیا کند و مسلمانان را به آینده ‌ای درخشان امیدوار سازد. زیباترین کار این است که همه مسلمانان بر محور مشترک پیامبر اسلام چنگ زنند و دنیای اسلام را پیروز عالم کنند؛ زیرا روشن ‌تر از همه حقیقت‌ ها «حب الرسولِ یجمعنا» ست؛ این حُب، ما را و میهن ما را و جهان ما را بر مدار موفقیت شتابی بایسته می‌ دهد.
طلوع فجر انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، پرچم ‌دار نهضت اسلامی و منادی بزرگ وحدت و تقریب مذاهب اسلامی باعث شد تا نور امیدی سرشار از تفاهم، یکپارچگی، برادری و انسانیت در قلب مشتاقانش جلوه‌ گر شود. امام با اطلاع کامل و دقیق از گذشته تاریخ جهان و ایران و با توجه به آنچه نقشه ‌های رنگارنگ و پلید قدرت‌ های سلطه ‌گر بر سر این مرز و بوم آورده‌ اند، به محض ورود به ایران در نخستین سخنرانی که در بهشت زهرا ایراد فرمودند، ملت مسلمان ایران را به وحدت کلمه و دوری از تفرقه و جدایی فراخواندند. اکنون که وحدت اسلامی در بیشتر کشورها پایه ‌ریزی شده است و مردم کشورهای اسلامی بیداری اسلامی را تجربه کرده‌ اند و نزدیکی بین کشورهایی مثل ایران و عراق و لبنان و سوریه و دیگر مسلمانان و نه حکومت ‌های دست ‌نشانده در حال افزایش است، باید مراقب نقاط تفرقه‌ انگیز بود؛ باید توطئه‌ های شوم قدرت ‌های سلطه ‌گر مورد توجه نگاه تیز بین مسلمانان واقع شود و امت اسلامی به قرآن توجه عملی بیشتری داشته باشند و عالمان مذاهب اسلام در صدور فتاوی خود از وحدت مسلمین پاسداری و از صدور فتاوی تفرقه ‌انگیز خودداری کنند. از طرفی ملت مسلمان ما باید با بصیرت کامل دسیسه ‌های دشمنان داخلی انقلاب اسلامی را نقش بر آب کند؛ همچنان که در 40 سال گذشته در این راستا ایستادگی و ایثار کردند و امروز سربلند ترین ملت عالم ‌اند.
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.