قربانعلی قائمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بیشتر این مدارس برای تحصیل دانش آموزان در مقطع متوسطه احداث شده است.
وی اظهارداشت : در مجموع این موقوفه ۱۵۶ کلاس درس دایر کرده و نقش پر رنگی در نوسازی و مقاوم سازی مدارس اصفهان دارد.
وی اضافه کرد: عملیات تکمیل هفت مدرسه نیمه تمام که برخی از آنها از ۱۵ سال گذشته به صورت نیمه کاره رها شده بود، همزمان با نیمه دوم سال ۹۶ و نیمه اول سال جاری انجام شد.
به گفته قائمی تعهد ۵۰ درصدی موقوفه صارمیه برای ساخت این مدارس انجام شد اما ۵۰ درصد بقیه تعهد از منابع دولتی، محقق نشده بود.
مدیر اجرایی موقوفه صارمیه ادامه داد : پنج واحد آموزشی با ۷۶ کلاس درس این موقوفه روز سه شنبه با حضور استاندار و تولیت موقوفه صارمیه و مسئولان استانی به بهره برداری می رسد و سه مدرسه دیگر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد تا پایان ماه آذر مورد بهربرداری قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد : برای ساخت این مدارس نزدیک ۱۵۰ میلیارد ریال توسط موقوفه صارمیه استانداری و اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است.
قائمی تصریح کرد : این واحدهای آموزشی به عنوان مدارس موقوفه صارمیه نامگذاری می شوند و تاکنون ۱۷ مدرسه صارمیه در شهرستان احداث شده است.
وی از انجام توافق های اولیه برای احداث یک واحد آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی چند معلولیتی خبر داد و افزود: طراحی های اولیه برای ساخت این مدرسه انجام شده و این واحد آموزشی تا ۲ سال آینده در محل آموزشگاه موقوفه در حال تخریب، تجدید بنا خواهد شد.
مدیر اجرایی موقوفه صارمیه با اشاره به این که این مجموعه که بنای آن از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی نهاده شده به صورت غیر دولتی و به تولیت استاندار اصفهان اداره می شود، گفت: قبل و بعد از انقلاب اسلامی، همواره استانداران اصفهان تولیت این موقوفه را بر عهده داشته اند.
وی با بیان این که مغازه های میدان امام (ره) اصفهان متعلق به این موقوفه هستند ، افزود: تعدادی از واحدهای در تملک این موقوفه به صورت سرقفلی و با اجاره محدود و بخشی هم به صورت اجاره واگذار شده است که عایدات حاصل از آن برای کمک به تعلیم و تربیت و توسعه آموزش و پرورش با رویکرد آموزش متوسطه هزینه می شود.
اکبر میرزا صارم‌الدوله (اکبر مسعود) (۱۲۶۴–۱۳۵۴ ش) از رجال دورهٔ قاجار و نوهٔ ناصرالدین شاه قاجار بود.
صارم‌الدوله در سال ۱۲۹۴ خورشیدی وزیر فواید عامه شد و چند ماه پس از آن به وزارت امور خارجه منصوب شد، در سال ۱۲۹۶ والی اصفهان شد و در سال ۱۲۹۷ وزیر مالیه شد.
مدرسه دولتی اکبریه در اصفهان نیز به عنوان اولین مدرسه غیر دولتی (در مقطع متوسطه) نیز در سال ۱۳۰۰ و در زمان حیات مرحوم صارم الدوله تاسیس شده است.
بنابراعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان 355 مدرسه وقفی در شهرستان اصفهان وجود دارد.
7150 /6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.