به گزارش ایرنا، این کارشناسان، نگرش مسوولان ، نداشتن تسهیلات بانکی مناسب، تامین اجتماعی ، کاغذبازی اداری، بازاریابی و فروش، مالی و اجرا نشدن قوانین مصوب مربوط و نبود قانون استاندارد را از جمله چالشهای فراروی شرکت های دانش بنیان برشمردند.
شرکت دانش‌بنیان یا متمرکز بر دانش (Knowledge enterprise) به شرکت ‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی اساسی آن‌هاست، در واقع آن ها یکی از محورهای اساسی در اقتصاد دانش بنیان و رشد و توسعه جوامع امروزی بشمار می آیند.
به موجب آیین نامه مربوطه، شرکت های دانش بنیان، موسسه های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.
طبق آیین نامه مصوب، شرکت های دانش بنیان اهدافی نظیر ترغیب هیات علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی را دنبال می کنند.
تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی، مرکز رشد فناوری و پارک علم و فناوری در اصفهان در دهه 80 نخستین زمینه های رسمی شکل گیری شرکت های دانش بنیان در کشور را به وجود آورد و امروز، این شرکت ها در سراسر کشور و 43 پارک علم و فناوری مستقر و فعال هستند.
بنابر آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که از میان آنها بیش از سه هزار و 500 شرکت به طور رسمی به عنوان دانش بنیان ثبت شده و مجوز گرفته اند که 56 درصد آنها تولیدی و 44 درصد نوپا هستند.
بیشتر این شرکت ها در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری مستقر و فعال هستند و حمایت هایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آنها برای تجاری سازی محصولاتشان صورت می گیرد با این حال فعالان این بخش معتقدند که مشکلات و چالش هایی در پیش روی آنها برای توسعه فعالیت ها و فروش محصولاتشان وجود دارد.
در همین ارتباط خبرگزاری ایرنا استان اصفهان میزگرد خبری با عنوان ' شرکت های دانش بنیان، چالش ها و راهکارها' با حضور حمید مهدوی رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان، مسعود رجایی نائب رییس کمیته کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان و فرید نجات بخش مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت برگزار کرد.
همچنین استادی از دانشگاه اصفهان در این میزگرد دعوت شد که نیامد.

** قوانین شرکت های دانش بنیان به سختی اجرا می شود
رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان، در این میزگرد ایرنا، شرکت های دانش بنیان را موتور توسعه کشورها با استفاده از فناوری های روز خواند و گفت : قانون شرکت های دانش بنیان در کشور ما نوشته شده اما اجرای آن به سختی انجام می شود.
حمید مهدوی افزود: اجرای این قوانین با هدف بهره گیری شرکت های دانش بنیان از ظرفیت های تخصصی و مالی موجود، دشوار است.
وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 92 تاکنون نقش بسزایی در اجرایی شدن این قوانین داشته است، خاطرنشان کرد : با اینحال قوانین نوشته شده برای شرکت های دانش بنیان، چالش ها و نگاه های محدودی در اجرا دارند.
وی با اشاره به ضعیف بودن نگاه بنگاه داری و برندسازی ، افزود : در کشورمان بیشتر بر روی آمار و رتبه بندی جهانی تاکید می شود اما در بازار جهانی روی کسب و کار و درآمدزایی حاصل از آن توجه می شود.
مهدوی ادامه داد : نگاه کسب و کارانه به شرکت های دانش بنیان ضعیف است و این شرکت ها را با چالش مواجه می کند.
وی یکی دیگر از چالش های موجود درباره شرکت های دانش بنیان را تعریف آنها در قوانین خواند و افزود : در قانون آمده که این شرکت ها باید دارای فناوری های برتر با مزیت ترجیحی باشند درحالی که ممکن است یک شرکت با استفاده از یک فناوری و روش ساده بتواند ابداع یا محصول دانش بنیانی داشته باشد.
وی با تاکید بر این که بخش خصوصی کماکان ضعیف است بر ضرورت رفع این معضل تاکید کرده است.
رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی، ارائه تسهیلات بانکی کم بهره و اعتبارات پژوهانه به شرکت های دانش بنیان را ضروری دانست تا آنها در رقابت با بخش دولتی و نیمه دولتی، عقب نیفتند.
وی با بیان این که بیشتر خریداران محصولات دانش بنیان، شرکت های دولتی یا نیمه دولتی هستند، گفت : آنها دیون خود را کامل پرداخت نمی کنند و همین امر باعث کاهش سرمایه در گردش شرکت ها و در نهایت تعطیلی خط تولید یا تعدیل نیرو می شود.
به گفته رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان، مهمترین راهکارها برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان را بها دادن به بخش خصوصی، اجرای ساده تر و دقیق تر قوانین موجود، اراده ملی و واحد در کشور و عدم نگاه دانشگاهی به موضوع است.
وی تاکید کرد : همه وزارتخانه ها و نهادها باید بخواهند که شرکت ها و بنگاه های قوی و مطرح اقتصادی با تولید با کیفیت داشته باشیم.
مهدوی با اشاره به این که ما چشم اندازهای روشنی در بخش علم و فناوری داریم، تصریح کرد : این چشم انداز می تواند روشن تر شود به این شرط که دولت فقط سیاست گذاری و نظارت کند و بخش خصوصی به خط مقدم بیاید اما تا زمانی که دولت، رقیب بخش خصوصی باشد این امر میسر نمی شود.
وی با تاکید بر این که ما از نظر قوانین، زیرساخت ها، منابع مالی و توانمندی نیروی انسانی مشکلی نداریم، افزود: وقتی مدیریت صحیحی نباشد همه این ظرفیت ها به هدر می رود.
وی درباره ثبت شرکت های دانش بنیان توضیح داد که دانش، ارزشی برای این مجموعه ها به شمار می آید و اگر شرکتی، مجوز دانش بنیان بودن می گیرد در واقع، دانش آن به عنوان دارایی اش ثبت می شود.
به گفته این کارشناس فناوری تسهیلات مالی برای محصول تولید شده پرداخت می شود و مشکل اینجاست که آیین نامه این شرکت ها روی محصول آن هم با فناوری برتر تاکید دارد.
وی اقتصاد دانش بنیان را نوپا دانست و تسهیل محیط کسب و کار را راهکار رفع مشکلات و چالش های شرکت های دانش بنیان برشمرد.

** شرکتهای دانش بنیان با چالشهای عدیده ای مواجه اند
نائب رییس کمیته کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان در میزگرد ایرنا، مشکلات شرکت های دانش بنیان را به 2 دسته درون سازمانی و بیرون سازمانی تقسیم بندی کرد.
مسعود رجایی، مهمترین مشکلات درونی شرکت های دانش بنیان را آشنا نبودن با فضای کسب و کار، عدم توانایی در مدیریت کسب و کار، عدم توانمندی در ارائه محصولات، فقدان سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار، عدم آشنایی با منابع و تسهیلات مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بی اعتمادی به محیط بیرونی، جدی نگرفتن محیط کسب و کار، عدم آشنایی با قیمت گذاری و مشکلات بازاریابی و فروش اعلام کرد.
وی تصریح کرد : به دلیل عدم شناخت کافی این شرکت ها نسبت به فضای کسب و کار در برخی موارد شاهد سوء استفاده از آنها هستیم.
رجایی با بیان این که برای مواردی مانند استاندارد در شرکت های دانش بنیان، قانونی نداریم، گفت : لازم است در این باره نیز تدبیری اندیشیده شود زیرا بسیاری از محصولات برای نخستین بار تولید می شوند و باید راهی برای تایید کیفیت آنها باشد.
وی با اشاره به دسته دوم مشکلات یعنی برون سازمانی،تصریح کرد : مهمترین مشکل بیرونی این است که هنوز تصمیم گیرنده ها، این شرکت ها را به خوبی نمی شناسند و در برخی مواقع شاهد هستیم که بیشتر به دنبال آمار سازی هستند.
این مسوول اتاق بازرگانی اصفهان بسترسازی برای ارتقای جایگاه ایران در کسب و کار دانش بنیان را مهمترین وظیفه دولت در این بخش دانست و اضافه کرد : هنوز ثبت شرکت های دانش بنیان با مسائلی همراه است به طوری که عده ای می گویند برای آن رانت وجود دارد و باید درباره آن شفاف سازی شود.
نائب رییس کمیته کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان عدم شفافیت قوانین به ویژه درباره معافیت مالیاتی، اختیار نداشتن در پرداخت های مالی، عدم اعتماد به شرکت ها از طرف سرمایه گذاران، نخریدن کالاهای دانش بنیان از سوی شرکت های دولتی یا وابسته به دولت، و ضعیف بودن تبلیغات و اطلاع رسانی را از دیگر مشکلات بیرونی خواند.
رجایی با بیان این که عده ای کالاهای تولیدی شرکت های دانش بنیان را به دلیل رانت های موجود خریداری نمی کنند، افزود: درحالی که هنوز بسیاری از مردم با واژه دانش بنیان آشنا نیستند، رسانه ها از جمله رادیو و تلویزیون می توانند درباره آن فرهنگ سازی و برندسازی کنند.
این کارشناس، ترجیح استفاده از کالاهای نمونه مشابه خارجی به ویژه در برخی شرکت های دولتی و ارتباطات ضعیف صنعت با شرکت های دانش بنیان را از دیگر چالش های موجود در فعالیت شرکت های دانش بنیان برشمرد.
رجایی، اصلی ترین راهکار را ساده ترین آن ها ذکر و بیان کرد : وقتی قانونی تصویب می شود باید مجوزهای مربوط به آن بدون کاغذ بازی به راحتی صادر شود و نتیجه گرا باشد.
وی با تاکید بر این که مصرف کنندگان باید از زنجیره تولید محصولات دانش بنیان آگاه باشند، خاطرنشان کرد : در برخی موارد شاهدیم که برای خرید کالای ایرانی، ضد ارزش ایجاد می شود و حتی چهره های فرهنگی کشورمان کالای ایرانی استفاده نمی کنند.
وی از دیگر راهکارها به آموزش کسب و کار و خودشناسی توانمندی، اعطای نماد اعتماد به شرکت های دانش بنیان، حمایت تبلیغاتی از این شرکت ها، جلوگیری از اعمال روابط به جای ضوابط، ایجاد بستر مناسب در فضای بین المللی و نمایشگاهی برای حضور شرکت های دانش بنیان، شفاف سازی قانون های مربوط به استاندارد و بهداشت و ارائه تسهیلات به صورت عادلانه در همه استان ها اشاره کرد.
این کارشناس، استفاده از شرکت های دانش بنیان در جهت رفع نیاز شرکت های دولتی به صورت واقعی، توسعه بخش خصوصی و تفویض اختیارات بیشتر به پارک های علم و فناوری استان ها به ویژه در مسائل مالی را از دیگر راهکارهای رفع چالش ها و مشکلات شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.
رجایی تاکید کرد ما زمانی می توانیم در مذاکره های بین المللی به راحتی و با طیب خاطر صحبت کنیم که خودباختگی در میان ما از بین برود و حتی مواد اولیه ساده و کوچک، تولید کشور خودمان باشد.

** اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد دانش بنیان امکان پذیر است
مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت در این میزگرد ایرنا گفت : شرکت های دانش بنیان به عنوان نیروی عملیاتی و یک قطعه ای از جورچین (پازل) در تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نقش دارند.
فرید نجات بخش با بیان این که کلی نگری به شرکت های دانش بنیان یکی از مشکلات آنها محسوب می شود، اظهارداشت : باید قبل از هر کاری نگرش کنونی خود را نسبت به اقتصاد دانش بنیان عوض کنیم و اعتقاد داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد دانش بنیان امکان پذیر می شود.
وی با اشاره به این که اقدام های خوبی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان انجام شده است، گفت : نقاط ضعف شرکت های دانش بنیان با حضور در پارک های علم و فناوری برطرف می شود.
وی با بیان این که امروز شرکت های دانش بنیان به عنوان واحدهای عملیاتی اقتصاد دانش بنیان در وسط میدان قرار دارند، افزود : فعالیت و کار غیر دانش بنیان در دنیای کنونی امکان پذیر نیست.
نجات بخش با اشاره به این که باید از تجربه های سایر کشورها درباره شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید مهارت های لازم را در دوران تحصیل به دانش آموزان ارائه دهد.
** شرکتهای دانش بنیان نیازمند حمایتند
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان برای موفقیت بیشتر نیازمند حمایت هستند، تصریح کرد : اگر چه حمایت ‌هایی از آنها صورت می گیرد، اما کافی نیست.
وی ادامه داد : آن طور که باید و شاید از ایده های نو، استقبال نمی شود و در مسیر حرکت دارندگان آن سنگ اندازی وجود دارد.
نجات بخش با بیان این که امروز ما در یک جنگ اقتصادی به سر می بریم، اظهارداشت : هر کدام باید وظیفه و سهم خود را در این جنگ ادا کنیم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت با اشاره به این که باید خودباوری را در رگ های جامعه تزریق کرد، افزود: شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر توانسته اند با ساخت، تولید و بومی سازی تجهیزات در بخش های مختلف، اقتصاد کشور را در مسیر خودکفایی قرار دهند.
وی با اشاره به برخی از چالش ها، موانع و کاغذبازی های زائد در صدور تائید و مجوز ساخت محصولات دانش بنیان، گفت : باید اختیار اتخاذ تصمیم های مالی بیشتر به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک های علم و فناوری استان ها تفویض شود و همه چیز در تهران متمرکز نباشد.
نجات بخش، مسائل بانکی، تامین اجتماعی و دارایی را از دیگر مشکلات این شرکت ها خواند و تاکید کرد : ما توجه به این نکته نمی کنیم که همه در یک کشتی سوار شده ایم و به خاطر منافع کوتاه مدت، همدیگر را رد می کنیم.
7150 /3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.